MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med lyddekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med lyddekoder

 Post Reply Post Reply
Author
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med lyddekoder
    Posted: 15 november 2017 at 22:40
Hei alle sammen.
Jeg har nylig kjøpt meg et brukt ICE2 sett fra Roco. Toget hadde ikke originaleske eller noe papirer/ manual med seg. Etter mye søking på nettet har jeg kommet fram til at loket antageligvis er fra et sett med artikkelnummer 41202 da bilder av dette stemmer overens med individnummeret på kåpa, 402 027-7. I styrevognen for dette settet så står det en ferdigmontert funksjons og lyddekoder fra Roco. Denne mistenker jeg at ikke virker sånn som den skal. Det er bare en funksjonsknapp, bortsett fra retningsbestemt lys, som virker, funksjon 1. Den aktiverer en pulserende tone, ala varslingtonen før oppstart på et nyere diesel lok, og noen ganger bare en litt dypere konstant tone. Ellers har ingen andre knapper noe funksjon.

På printet finnes merkingen DBAK og DE307-2, kan noen hjelpe meg med hva slags type dekoder dette er og om det er mulig å "resette" den, eventuelt laste inn ny lydfil på den?


Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2017 at 11:02
Denne dekoderen kjenner jeg ikke?
Det er vel en stund siden dette loket ble utlevert? Det ser slik ut på pakketettheten og komponentene på printet. Det som forbauser meg, er om dette er et fullstendig DCC-dekoderprint? - Hadde forventet flere komponenter!
Er ICen selve DCC-dekoderen, så kan det se ut som det mangler drivertransistorer til motoren? - Det kan også være en tidlig funksjonsdekoder?
Se om det finnes andre printkort i togsettet?
 
Det kan også være at denne dekoderen reagerer kun på 14 kjøretrinn og de første 99 adresser (som veldig tidlige DCC-dekodere gjør)?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2017 at 15:29
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...] Det som forbauser meg, er om dette er et fullstendig DCC-dekoderprint? - Hadde forventet flere komponenter!
Er ICen selve DCC-dekoderen, så kan det se ut som det mangler drivertransistorer til motoren? - Det kan også være en tidlig funksjonsdekoder?
Se om det finnes andre printkort i togsettet?

Det er indirekte besvart allerede i startinnlegget:
Originally posted by hakhe hakhe wrote:

[...] I styrevognen for dette settet så står det en ferdigmontert funksjons og lyddekoder fra Roco. [...]

Selve motordekoderen står nok i motorvogna, jfr. side 3 og 4 her:

Med tanke på lysstyring er det sikkert praktisk å ha en egen funksjonsdekoder i styrevogna, ellers måtte det gå ledninger, med tilhørende kontakter, gjennom alle mellomvogner som man evt. ville utvide med.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2017 at 20:46
Vet ikke om du leser tysk, men basert på det som står her: http://forum.miniatur-wunderland.de/digital-software-f10/ice2-von-roco-t6695.html er det ikke snakk om en "ekte" lyddekoder, men en funksjonsdekoder. Den har utganger for lys, og til syntetisert tute/horn. Det står riktignok to toner, men mulig det er to toner på en funksjonsknapp.

Edit: Du skal ha dør-pipelyd når settet står stille og horn når det kjører. Samme funksjonsknapp.

StenR

Edited by StenR - 16 november 2017 at 21:59
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2017 at 22:16
Ahaa. Da virker nok dekoderen som den skal da. Leser ikke så godt tysk. Tusen takk for hjelpen! =)
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.