MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tog / Lok detektering i et DCC system mot Ardurino
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tog / Lok detektering i et DCC system mot Ardurino

 Post Reply Post Reply
Author
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tog / Lok detektering i et DCC system mot Ardurino
    Posted: 04 november 2017 at 18:43
I forbindelse med et Ardurino prosjekt / tanke om en fiks løsning så har jeg behov for å detektere et tog som passerer et gitt punkt på linja.  jeg fant og kjøpte 2 infrarøde sensorkort fra Kina som er tenkt plassert i sporet.  Disse snakker helt enkelt med microkontrolleren - det er sjekka, men virker veldig "kilne" på innstillingen for avstanden opp til det som passerer over.  Tanken er at sensoren skal gå HIGH når noe passerer.  Så langt virker dette litt vrient å få stillt rett.  På Youtube finner jeg en del som har brukt optokoblere for å sense når det går strøm i en ledning (Det vil si at det passerer en motor eller strømforbruker over).  Tanken virker lovende!  Er det noen der ute som har erfaring med bruk av slikt utstyr i MJ sammenheng?  Leste om stillverket i siste MJ bladet og kom på å stille spørsmålet her.

Tanke er å plassere 2 sensorer etterhverandre for å detektere hvilken retning noe beveger seg i.
Back to Top
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2017 at 17:02
Hei,

Uten å vite hvile sensorer du har blir det vanskelig å gi noe konkret råd, men jeg ville brukt de analoge inngangene i stedet. Med mindre sensorene har en krets for å kalibrere/justere sensitiviteten. Med analog kan du selv lage en algoritme som senser endringer på en mye bedre måte en høy/lav logikk ut fra sensoren.

Å lese analoge verdier fra en inngang er like enkelt som å lese en digital, men du må sette opp en referanse spenning for å få dette til å fungere. Der ville jeg bare brukt Vcc spenningen fra kortet.

Mvh
Thomas


Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2017 at 17:24
Det er en justeringspot. på IR sensoren, men så langt synes jeg den har vært litt "følsom".  Sensorenheten her en utgang som enten er HIGH eller LOW, dvs digital.  Her må det mer testing til!
Back to Top
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2017 at 17:41
Da gir jo svaret seg selv.. Manuell justering, men det er jo selvsagt mulig å lese inputen og filtrere den med et filter, men det blir nok litt mer programmering en digitalRead().

Et raskt søk viser at det finnes noe ferdig som muligens kan brukes;

https://playground.arduino.cc/Code/Filters

mvh
Thomas


Edited by tn80 - 05 november 2017 at 17:42
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.