MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lyddekoder til Roco El 16
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lyddekoder til Roco El 16

 Post Reply Post Reply
Author
netrom View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 januar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote netrom Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lyddekoder til Roco El 16
    Posted: 02 november 2017 at 23:51
Hei.

Har noen erfaring med montering av lyddekoder i Roco El 16,
eller er det bare opplest og vedtatt at det ikke er mulig ?

Ole M
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2017 at 10:14
Dersom du har en av de første El16 som ikke er forberedt for dekoder, er det mulig å plassere dekoderen på tvers i ene førerhytta. Velg en dekoder som får plass på tvers.
Det finnes også nye print til Rc-loket som passer til El16 med Plux-grensesnitt https://amw.huebsch.at//Produkte/1043_PluX.htm . Dette kortet har bedre lys enn originalprintet og er ferdig utlagt for høyttaler.
 
Jeg har en El16 med lyd. Dette har en Gereide-kåpe (med andre sandingsluker som de første El16) men jeg har byttet lyslederne til dioder i hver ende for å få plass til dekoder og høyttaler.


Edited by Kjell H. - 03 november 2017 at 10:16
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2017 at 22:19
Kan dekoder monterast oppå det nye kretskortet? Er det plass under lok-kåpa? Eller må dekoder uansett monterast i førarrom?
AT
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2017 at 07:28
Dekoderen på dette kortet monteres faktisk på undersiden av ene enden. Lyddekodere er ofte litt lenger, så litt usikker på om det er plass. Kan hende man må file en slisse i bakveggen på førerrommet for at det skal gå. Søk amw på forumet så finner du et innlegg med bilde av montert print på 16 (vanlig dekoder, ikke lyd)

StenR

Edited by StenR - 04 november 2017 at 07:28
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2017 at 12:15
Kan denne lenken være til hjelp?


http://www.lolkebijlsma.com/el16_dcc.html
Terje
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2017 at 13:27
Først og fremst må du fortelle hvilket El 16-lok du har. Det finnes i hvert fall 5 ulike varianter mht printkort. Alle disse jeg kjenner til kan ha lyd, men man må velge ulike typer dekodere.

Å bytte printkort er etter min mening i hvert fall like tungvint som å modifisere det som allerede er i loket. De fleste variantene har lyspærer, og det kan være lurt å bytte til dioder når man først er i gang.

Men jeg tror du enkelt kan sette lyddekoder i loket ditt.

Hvilket nr. er det på esken til loket?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
netrom View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 januar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote netrom Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2017 at 15:56
Jeg har 63875, 63876, 63877 + 16.2208 fra startsett.
Alle disse ser ut til å ha samme type printkort.

Ole M

Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2017 at 18:26
Jepp. Det er de senere versjonene før den helt omarbeidde modellen. Jeg er ikke helt enig med Pelle at det er enklere å modifisere gamle printet enn å skifte til nytt (det er nemlig svært enkelt å installere det nye), men jeg er likevel usikker på merverdien av AMW printet med mindre du faktisk tenker å gjøre bruk av de ekstra funksjonsutgangene du får. Da mener jeg å bygge om lysføring med separat fjernlyskaster og evt. førerromsbelysning. 

Spørsmålet er om du uten å skifte print i det hele tatt får pakket en dekoder med tilhørende kabelsalat og høyttaler inn i loket uten å putte dekoderen i ene førerrommet. Det gamle 43559-printet kan forkortes ganske mye slik at dekoderen kan legges på tvers omtrent i flukt med printet. Det tror jeg ikke går helt uten videre på disse senere utgavene. Jeg melder pass på hvorvidt det er mulig og følger selv spent med i tråden for å se om noen har fått det til :-)

Edit: Søkte litt på Google. Det virker som du faktisk med ganske små modifikasjoner kan pakke høyttaleren inn i batterikassa. I så fall bør det gå helt fint å legge inn lyddekoder på en bra måte. Hadde det ikke vært fordi jeg er hellig overbevist om at Roco i løpet av få år kommer med CN og nydesign 16 med omarbeidet form, så hadde jeg vurdert å testet det selv :-9 

StenR


Edited by StenR - 05 november 2017 at 18:35
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2017 at 12:18
Originally posted by netrom netrom wrote:

Jeg har 63875, 63876, 63877 + 16.2208 fra startsett.
Alle disse ser ut til å ha samme type printkort.

Ole M



Dette er den nest nyeste typen, men jeg tror den har 8-pins dekoderplugg som de andre. Da passer jo en standard ESU Loksound lyddekoder (http://www.jeco.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=025&pid=ESU%2037593)

En mindre høyttaler tror jeg kan være lurt å sette inn. Zimo sine har jeg selv brukt i N-skalalok, så de er både små nok og gir samme klare lyd. http://www.nmj.no/digital/zimo-digital/tilbehor/zimo-ls10x15xh11.html

Det var vel først med den nye at de tok i bruk 21-pins PLUX-dekoder? Da må en ha lyddekoder fra Zimo/Roco (Søk etter SJ Rc2 på http://www.zimo.at/web2010/sound/tableindex_EN.htm). Disse er dyre, men kan skaffes som reservedeler fra Roco.

Edited by Pelle - 06 november 2017 at 12:19
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
netrom View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 januar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote netrom Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2017 at 18:28
Har forsøkt å tilpasse ESU LokSound 4 og Zimo MX645 uten hell.
De er for store og kan ikke plasseres på langs, på tvers eller i batterikassa.
Jeg kan jo se om jeg finner en mindre dekoder med lyd, men jeg velger nok å bestille printkort m.m. fra Arnold Hübsch.
Bytte av printkort er jeg kjent meg og jeg vil få mest igjen ved å gjøre det slik.

Takk for alle tips.
Ole M

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.