MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Peco - SL-E190
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Peco - SL-E190

 Post Reply Post Reply
Author
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Peco - SL-E190
    Posted: 18 oktober 2017 at 17:31
Vet at jeg spurte noe om den Peco - SL-E190 en gang for X antall år siden.

Men husker ikke hva som ble sakt, har muligens noe med alderen min og gjøre, man blir jo ikke yngere ..

Men jeg har hør både og, angående den "double slip" vekselen.

Mange mener den fungerer utmerket, men i noen miljø, så har den vist ikke fungert tilfredsstillende.

Jeg vet at den ikke tilfredsstiller FREMO normen, men til vanlig bruk, på et hjemme anlegg eller klubb anlegg, så bør den vel fungere bra.

Jeg har både sett og kjørt på anlegg med den i bruk, med vanlig "standard" materiell fra Roco, Fleichmann, Trix, osv, og jeg har aldri opplevd noe problemer med den.

Noen som har erfaring med den, både bra og dårlig


Edited by Tåge - 18 oktober 2017 at 17:32
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2017 at 13:28
Jeg har både Single og Double slipen til Peco på de gamle seksjonene mine, og har aldri hatt noen problemer med noen av de. Alle lokene mine kjører fint gjennom alle veier, også Superlinelokene. Det som var mest knot var vel å få til kablingen korrekt, men når man først skjønner prinsippet er det ganske enkelt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2017 at 02:03
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:



Jeg har både Single og Double slipen til Peco på de gamle seksjonene mine, og har aldri hatt noen problemer med noen av de. Alle lokene mine kjører fint gjennom alle veier, også Superlinelokene. Det som var mest knot var vel å få til kablingen korrekt, men når man først skjønner prinsippet er det ganske enkelt.



Ja, jeg har også fått det inntrykket at de fungerer veldig bra    .

Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2017 at 08:48
Min erfaring er at i "normal" drift fungerer de helt greit. De er ikke akkurat noe smykke visuelt, kurven er krappere enn man kanskje kunne ønske, spesielt for lange vogner.
De tilfellene jeg har opplevd problemer har gjerne vært i sammenheng med stive og/eller lange lok, korte koplinger uten god nok sidebevegelse, og finescale hjul som "detter nedi" krysset og kan spore av. Men det betyr ikke at slikt materiell alltid har problemer, og ofte oppsto problemer i forbindelse med spesielt "uheldige" kombinasjoner av materiell.

Hilsen Halvor
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2017 at 17:49
Originally posted by halvors halvors wrote:



Min erfaring er at i "normal" drift fungerer de helt greit. De er ikke akkurat noe smykke visuelt, kurven er krappere enn man kanskje kunne ønske, spesielt for lange vogner.



Jepp, jeg også har fått det inntrykket at de fungerer til "normal" bruk .
Nja, synes nå de ser ganske så ok ut, det er en veksel, og jeg har det inntrykket at den fungerer bra, og da rekker det som regel for meg     .

((For på grunn av plassmangel, så må jeg, i alle fall, ty til noe kompromisser for og i det heletatt få noe og kjøre på.
Krappe veksler osv, men hoved saken er at de virker, så får utseende komme lengere ned på listen min.))

Etter det jeg kan se, så har den en "Nominal radius; 610mm (24in)" som teoretisk skulle holde for de fleste fabrikatene.


Originally posted by halvors halvors wrote:



De tilfellene jeg har opplevd problemer har gjerne vært i sammenheng med stive og/eller lange lok, korte koplinger uten god nok sidebevegelse, og finescale hjul som "detter nedi" krysset og kan spore av. Men det betyr ikke at slikt materiell alltid har problemer, og ofte oppsto problemer i forbindelse med spesielt "uheldige" kombinasjoner av materiell.

Hilsen Halvor


Ja, at de lange vognene, nesten kaster seg in i vekselen, er ikke fint og se på, og med korte koplinger uten god nok sidebevegelse, og finescale hjul "detter nedi" krysset og kan spore av, har jeg også sett.
Så det er vel også en grunn til at de i noen sammenheng ikke er ønsket.


Edited by Tåge - 22 oktober 2017 at 18:01
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2017 at 18:02
1000 takk for info        .
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.