Lasting av tømmervogner på 50 - 60 tallet |
Post Reply |
Author | |
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 september 2017 at 21:55 |
Jeg bygger modelljernbane i H0 etter et forbilde et sted på Østlandet på 50-60 tallet. Jeg har blant annet et sidespor der det er meningen at tømmer skal lastes over fra tømmerbiler til jernbanevogner. Er det noen som har informasjon og/eller bilder fra en slik operasjon fra forbildet? Jeg har en traverskran i modell (som også er brukt på Skaarerbanen under FREMO treff), men den tar egentlig alt for mye plass.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har sett foto av lasting på jernbanevogn etter prisippet som på dette foto.
(Men kan ikke finne det igjen) Dog med litt annen løsning: Stokkene på skrå mot vogna var laget som et fast stativ på siden av sporet. Vinsjen med de høye stakene med trinser på toppen var mobil, og sto også på siden av sporet. Kanskje noen vet om foto av det jeg nevner ? http://i1002.photobucket.com/albums/af146/vabis141/DSC00630.jpg |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er et bilde som viser det du beskriver: Bildet er lånt fra Digitalt Museum (Siden det er eldre enn 50 år skulle ikke copyright være noe problem |
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette bildet viser en lastemetode nok var vanligst i en noe tidligere tidsperiode, men enkelte steder ble det gjort slik også på 50-tallet. Stokkene ble trukket opp på rampen med hest eller traktor, og deretter rullet ut og ned på vognene manuelt. Det krevdes håndlag og godt samarbeid for å få dem til å rulle rett ut og falle slik de skulle, noe som ble godt synlig under denne demonstrasjonen som ble holdt på Kløftefoss i 1998. |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for mange gode bidrag. Håvard sitt bilde er muligens det jeg leter etter. Jeg har trekkvogna (Skandia fra 50/60 tallet) og hengeren. Nå gjelder det å finne en modell av krana.
Edited by Morten Jacobsen - 14 september 2017 at 20:49 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Google er din venn! HERPA tømmerkran Svart utgave |
|
Morten Jacobsen
Post Options
Thanks(0)
|
Har bestilt den gule på eBay. Muligens litt moderne, men det kan kanskje kamufleres.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
|
bondeknøl
Viderekommen Joined: 13 oktober 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 29 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mulig at google er din venn, men mye kortere vei hit til en konkurranse dyktig pris i forhold til ebay http://modellbildesign.mamutweb.com/Shop/List#L%C3%B8fteutstyr/108
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Google er absolutt ingen venn, så sant du ikke anser utnytting, overvåking og profittering av vennene dine som en naturlig del av vennskapet...
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |