MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Eldre modeller.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Eldre modeller.

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Eldre modeller.
    Posted: 29 september 2017 at 18:12
På filmsnutten så mener jeg at jeg la merke til en Märklintransformator av eldre type. Det kan være en indikasjon på at dette var vekselstrømsdrevet, samtidig kan det også hende at han har plassert en likeretter mellom den trafoen og sporet.
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2017 at 22:57
Originally posted by jonsto jonsto wrote:

Jeg demonterte litt på det store lokket. Da kom navnet frem. Det er et Lima lokk. Men da dukket det opp et annet spørsmål. Det ser ut som det kan være vekselstrøm. Laget Lima i sin tid 2 skinners vekselstrømsanlegg?
 
 
Jeg kan ikke huske å ha sett eller sett noe om vekselstrømslok for 2-skinnestystem i H0 fra verken Lima eller noen andre fabrikanter (men det har for svært lenge siden eksistert for større målestokker).
Er du sikker på at det er for vekselstrøm? Kunne du eventuelt tatt noen bilder av innmaten?
En mulighet er at han som hadde dette anlegget og materiellet har bygget det om selv, for det er jo åpenbart at han var oppfinnsom og gjorde veldig mye rart på egenhånd.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2017 at 14:02
Artig lenke til Norge RUnd fra Bergen og MJ-anlegget på loftet.
Men vel så artig var klippet som fulgte, om GTL-systemet på NSB i 1982.
Svein S
Back to Top
jonsto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonsto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2017 at 12:46
Jeg demonterte litt på det store lokket. Da kom navnet frem. Det er et Lima lokk. Men da dukket det opp et annet spørsmål. Det ser ut som det kan være vekselstrøm. Laget Lima i sin tid 2 skinners vekselstrømsanlegg?
jonsto
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2017 at 11:17

Siden jonsto hadde problemer med å laste opp bilder har jeg tilbudt meg å laste dem opp for ham. Jeg hadde også en del problemer (som nevnt i annen tråd), men ved å mikse og trikse litt fikk jeg til slutt lastet dem opp.

Materiellet stammer fra et anlegg som ble vist i Norge Rundt i 1982. Hvis jeg ikke husker feil ble dette innslaget også nevnt i dette forum for et år eller to siden.
 
Den røde personvognen kan være selvbygget eller muligens en ombygget industrimodell. Koblingen ser hjemmelaget eller modifisert ut.
Resten er nok industrimodeller. Det ene damploket ser nokså amerikansk ut, dog med noen europeiske trekk, det andre damploket og dieselloket er typisk tyske. Hvilke fabrikater det kan være aner jeg ikke, men det kan se ut til å være fra 50-tallet eller tidlig 60-tall.
 
 
 
 
 
 
 
 
Back to Top
jonsto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonsto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2017 at 09:41
Da fikk jeg lastet opp bilder av vognen og av koblingen. Men jeg måtte legge dem i en ny tråd, dessverre.
Tråden heter "bilder av eldre modeller".

Jon
jonsto
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2017 at 17:20
Målestokk 1:120 er TT-skala.
Fabrikatet du har funnet er kanskje Zeuke, som i 1972 ble til "Berliner TT-Bahn"? Det firmaet finnes ikke lenger, det ble så vidt jeg vet overtatt av Tillig. Før Berlin-murens fall var TT så og si bare utbredt i øst-europa.
Tillig produserer en god del TT-materiell, men jeg vet ikke om noen i Norge forhandler det. Det finnes vel noen flere produsenter også, men TT er ikke den mest utbredte målestokken.
 
Det andre materiellet du beskriver er det helt umulig å si noe om uten å se bilder.
Vognbredde på 33 mm er helt normalt for H0. Det tilsvarer 2,85 meter vognbredde i 1:1, noe som er standard europeisk vognbredde.
Loklengde på 275 mm er også helt innenfor det normale, det er umulig å vurdere uten å vite akkurat hvilken modell det er.
Koblingen du beskriver høre merkelig ut. Den kan tyde på noe britisk, men kan også være hjemmelaget.
 
Det ville uansett være interessant å få se hva det er for noe. Prøv å få lagt ut bilder.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2017 at 16:25
Høres ut som Hornby el.l.
Svein S
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2017 at 12:28
Uten å ha sett noen bilde så kan det høres som om det kan være noe engelsk 00 skala. Det er i 1:76 så et lite hakk større en H0 men sporvidden er den samme. De har også en krok som kobbel.
Back to Top
jonsto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonsto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2017 at 11:05
Hei. 
Jeg kom i kontakt med en kar spm har en del eldre modelljerbane materiell liggende. Noe av det er i skala 1:120. Er det mulig å få tak i noe til denne skalen i Norge nå? Jeg har funnet Zuelke på nettet. 
Det andre er litt mer interessant, Det er nok gammelt. 60 år eller mer antagelig. Flere lokk og ganske mange vogner i noe som jeg tror er skala H0, men er ikke helt sikker. Sporvidden er H0, men jeg synes den ene passasjervognen jeg har her er stor, men det er mulig det er riktig. Lenge siden jeg håndterte H0. Den er 315 mm lang og 33 mm bred. med noen koblinger jeg aldri har sett før. En lang krok gjennom en hempe. Umulig å koble frta uten fysisk å løfte vognen. Lokket er 275 mm langt over bufferne. Vognen tror jeg er 100% hjemmelaget av blikk. Men her finnes det ikke skinner, men som sagt så er det H0 sporvidde så det burde ikke by på problemer. Både dette og de mindre lokkene går på likestrøm. 
Kan noen gi meg et tips om hva det største kan være? 
Prøvde å legge inn noen bilder, men det funket ikke slik som jeg er vant til så det får jeg komme tilbake til. 

Jon.
jonsto
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,110 seconds.