MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny paring av sender og mottaker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny paring av sender og mottaker

 Post Reply Post Reply
Author
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny paring av sender og mottaker
    Posted: 29 august 2017 at 21:26
Hei. Problemet er som følger: Jeg får ikke mitt Roundhouse, Lady Annelok til å respondere på signaler fra senderen. Rune K sier at jeg må pare sender og mottakerpå ny.
Vet noen hvor mottakern sitter i dette lok? Hva er det jeg må åpne/eller fjerne for å komme til mottakeren? Avslutningsvis, hvordan går jeg frem rent praktisk?
Michael
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2017 at 10:24
Først må du avgjøre hvilket radiosystem du har. Du må i prinsippet bruke samme sender som er levert med loket - selv om frekvensen er 2,4GHz. Dette har sin årsak i at hvert fabrikat har sin egen koding av signalet.
 
Jeg mener at på Lady Anne sitter mottakeren i høyre sidetank? - Det bruker den på de fleste Roundhouse-lok. Du må nok fjerne hele overdelen/førerhytta for å komme til mottakeren.
Det er en del muttere og skruer.
 
Jeg ville først sjekket om batteriet er OK. Ofte danner det seg irr på batteriholderen dersom loket parkeres med utladede batteri. For å sjekke batteriet kan du tvinge en av servoene ut av stilling (f.eks. pådragsventilen) ved avslått strøm. Når loket får spenningen tilbake, vil ventilen gå til bake til utgangsposisjon - uten at det er noen sender. (Dette gjelder 2,4 GHz). På AM/FM med 27/40MHz vil du se at servoen "hopper litt" for hvert påslag.
Er strøm til mottakeren OK, ville jeg ha åpnet loket. For å "binde" loket til en bestemt sender på 2,4GHz må du fjerne batterikontakten på mottakeren og plassere den et annet sted - vilkårlig hvilken ledig kontakt du bruker på mottakeren. Deretter setter du inn en strap mellom begge ytterpunkter (pin 1 og 3) på batterikontakten og trykker "bind" på senderen. Det kan også være at mottakeren har en egen "bind-knapp". Da slipper du å stokke om på ledningene.
AM/FM-radioer trenger ikke "å bindes" til sender - her sjekker man frekvensen.
 
Det skal følge med en prosedyre i den esken som senderen lå i ved leveranse av loket.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2017 at 12:18
Hei Kjell.
Takk for et meget grundig svar. Jeg mener å ha utelukket batterimuligheten, men jeg vet også at det faktisk er irr på kontaktflatene i senderen. Derfor går jeg over dem en gang til og kjøper også et helt nytt sett m batterier. På meg virker det som det er senderen som er problemet. En liten rød lampe under teksten "2,4 ghz" som jeg mener lyste kontinuerlig tidligere, blinker nå når senderen er på. I lokomotivet kommer fortsatt den lille "surrelyden" som alltid har vært der når jeg slår på mottakeren.
Jeg må innrømme at jeg føler litt motstand mot å demontere Ladyen, så hvis jeg ikke finner en enkel løsning kan det hende jeg leverer henne til en profesjonell reparatør, og betaler for jobben...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2017 at 17:22
Sjekk først om det er kontaktproblemer med batteriene! Det å "miste binding" opptrer svært sjeldent!
Lady Anne er levert med forskjellige typer R/C - både modell og fabrikat, så det er ikke godt å si hva du har?
De fleste sendere har en rad med LEDs som angir tilstanden på batteriet. Som regel er de både grønne, gule og røde. Har du flere dioder for batteritilstand, så kan en blinkende rød LED være indikasjon på at ett av batteriene dine i senderen er kortsluttet eller utladet?
Er det oppladbare batterier i senderen så tåler ikke NiCd- og til en viss grad også NiMH-batterier lagring, så det kan være at en celle er krystallisert og har kortsluttet? Se om du kan måle spenning på hver celle.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2017 at 08:05
Hei St.Michael. Hvis du har problemer med Lady Anne så er selvfølgelig vi behjelpelig med å fixe det. Kjell har allerede bidratt med gode tips og råd. Hvis det fortsatt ikke fungerer som det skal så får du bare ta kontakt med oss i Livingsteam Gardenrailways.
krsven
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.