MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering retningsstyrt lys analog styrevogn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering retningsstyrt lys analog styrevogn

 Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering retningsstyrt lys analog styrevogn
    Posted: 09 august 2017 at 14:48

Jeg ønsker å digitalisere en styrevogn fra Fleischmann. Bildet viser printkort med lysdioder slik det er installert. Svart og blå ledning er strømopptak, og det er 5 lysdioder; 2 røde og 3 gule. Plassering korresponderer med lysledere når kåpen monteres på, og plasseringen er derfor gitt.

Hvordan kobler/lodder jeg ledningene fra en dekoder? En gammel 8-pins sak er tiltenkt jobben, men hvor blå (felles +) og hvit og gul skal er for meg ikke gitt.

Takk for eventuell hjelp :-)
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2017 at 17:06
Her slipper du ikke unna å måtte kutte noen printbaner.

Personlig ville jeg nok valgt å snu lysdiodene i den ene rekken og dermed sluppet unna med ett printbanekutt.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2017 at 19:47
Den tinnklysa på loddepunktet for den sorte ledningen er påfallende stor. Ta en tinnsuger og sug av tinnet, så gjetter jeg du finner to steder å lodde hhv hvit og gul. Så lodder du blå på andre siden.

StenR
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2017 at 19:57
Originally posted by StenR StenR wrote:

Den tinnklysa på loddepunktet for den sorte ledningen er påfallende stor. Ta en tinnsuger og sug av tinnet, så gjetter jeg du finner to steder å lodde hhv hvit og gul. Så lodder du blå på andre siden.

...og da finner du ut at lysdioderekkene står hver sin vei:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2017 at 20:08
Hei, og takk for svar! Bjørn Runar, takk for skjemaet. Det stemmer at lysskift skjer ved at pluss og minuspol skifter, slik det jo gjør ved analog drift.

Men - kunne du lese "retningen" på strømmen ut fra bildet jeg postet? Skjemaet du teget røper det. Er det slik at for de 3 hvite diodene så ligger motstanden (Ja, for det er vel en motstand?) i serie FØR diodene, mens for de røde er de ETTER?

I så fall er det kanskje mulig å frese brudd i kretsen, og lodde felles pluss (blå) til anodesiden på begge serier - og henholdsvis hvit og gul ledning på hver katodeside?

Mvh Lars
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2017 at 20:25
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Hei, og takk for svar! Bjørn Runar, takk for skjemaet. Det stemmer at lysskift skjer ved at pluss og minuspol skifter, slik det jo gjør ved analog drift.

Men - kunne du lese "retningen" på strømmen ut fra bildet jeg postet? Skjemaet du teget røper det. Er det slik at for de 3 hvite diodene så ligger motstanden (Ja, for det er vel en motstand?) i serie FØR diodene, mens for de røde er de ETTER?

I så fall er det kanskje mulig å frese brudd i kretsen, og lodde felles pluss (blå) til anodesiden på begge serier - og henholdsvis hvit og gul ledning på hver katodeside?

Det er litt vanskelig ut fra bildet å se hvilken dioderekke som lyser ved hvilken polaritet, men det finner du enkelt ut ved å koble 12V DC til de to ledningene.

Ja, det er mulig å frese brudd i banen og lodde på de ledningene akkurat som du beskriver. Ved den sorte ledningen ser det enkelt ut, kanskje det til og med ER brudd under loddingen som Sten Roar antyder. Det blir vanskeligere å dele opp ved den blå ledningen, der blir det lite område igjen for å lodde på ledninger.

Det har ingen betydning om motstanden ligger før eller etter lysdiodene.



Edited by Bjørn R Larsen - 09 august 2017 at 20:26
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2017 at 20:28
Det kan godt være at Bjørn har magisk blikk, men strømretningen og dermed retningen på lysdiodene er bare nødt til å være slik for at man skal få lysskift med analog 2-skinnedrift. Det er helt normalt. Ved (gammeldags) lysskift med lyspærer er det satt inn en diode for hver lampe, slik at dioden og lampen i praksis utgjør samme funksjon som en lysdiode. Legg forøvrig merke til at han ikke har satt inn polaritet på tilførselsledningene (fjernet jeg siste rest av magien nå...?)
Om motstandene er "før" eller "etter" lysdiodene har ingen betydning, de har bare funksjon som strømbergrensning og da er rekkefølgen likegyldig ved seriekobling.
Tror ikke jeg ville loddet noen av disse lysdiodene av og på igjen for å snu dem, i alle fall ikke hvis jeg ikke hadde en veldig god loddebolt og hadde en del trening i printlodding. Da ville jeg nok heller kutte litt flere printbaner for å få riktig polaritet i hver diodekrets.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2017 at 21:02
Hehe, og jeg legger meg i alle fall "flat" for ikke å ha tenkt særlig igjennom hva dette egentlig var for noe før jeg svarte :-) 
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2017 at 14:45
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2017 at 18:29
Se der ja! Midt i blinken, nøyaktig løsning på utfordringen. Takker så mye!! 🙂
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2017 at 19:45
Alltid kjekt å hjelpe !
Og så er det helt greit å kjenne de tyske søkeordene.
I dette tilfelle
fleischmann steuerwagen digitalisieren

Hvor dette innlegget var første treff.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2017 at 20:56
Haha!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,045 seconds.