MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremo modul spørsmål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremo modul spørsmål

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 15:53

Ja nok Flekkefjord

I følge sikkre kilder må Sira stasjon være 9m i 1:87 for å få korrekt lengde, hvor mye kan en jukse med dette før en blir kastet på dør av Fremogjengen?

Spiller dum jeg

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 16:08

Hei igjen,

Fremo gjengen har ingen problemer med komprimering, men det er jo en fordel at man står i igjen med sporlengder som er brukbare rent operasjonelt.

Første steg i retning av en mer håndterlig lengde kan være å lette på kravene til sporvekslene. Det kan være endel å spare på å gå fra "helt riktige" til f.eks Peco sine lange.

Antar at det kan være en god del andre forslag også blant brukerne her på forumet?

MVH
Terje O   

 

    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 16:18
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Første steg i retning av en mer håndterlig lengde kan være å lette på kravene til sporvekslene. Det kan være endel å spare på å gå fra "helt riktige" til f.eks Peco sine lange.

 

Det var jo nye takter fra den kanten

Men jeg er helt enig, på en stasjon med såpass mange spor vil det nok bli litt voldsomt med 1:9 veksler.

Det går jo an å selvbygge vekslene allikevel om de er 1:5 eller 1:6

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 16:32

Ooooff,,

tatt på fersken...

Jeg skrev KAN, ikke at jeg ville funnet på å gjøre det.. LOL

 

MVH
Terje O

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 19:24

Spennende stasjon, dette .

Det som er viktig å tenke på når man planlegger å bygge en stasjon som er tenkt brukt i FREMO"s trafikkspill er blant annet:

  • At lengden og utformingen gjør at den kan passe inn i et middels stort lokale, sammen med andre stasjoner av tilsvarende størrelse.
  • At sporgeometri kan fungere med mye trafikk. FREMO-trafikk er mye mer intens enn virkelighetens.
  • At det finnes spor med muligheter for frakt til og fra, industrier eller lignende som kan generere trafikk på anlegget.

Derfor kan det være nødvendig å tilpasse virkeligheten slik at en stasjon (eller en hvilken som helst annen modul) fungerer i praksis. Noen eksempler på praktiske forhold som bør tas hensyn til:

  • Avvikende spor helt ute i enden av en lang stasjon bør unngås, fordi man da må legge to kurver ved siden av hverandre før man "møter veggen". På kortere stasjoner er ikke dette noe problem.
  • Dersom en større stasjon ligger i en kurve bør man ikke ha avvik som går ut på utsiden av kurven, for da låser man plasseringen av stasjonen i et lokale. Avvikende spor bør heller "gå inn i kurven".
  • Dersom stasjoner har en ukurant vinkel så bør man ha tilgang på kurvemoduler som kan rette opp vinkelen tilbake en rett modul, eventuelt komplettere til en vinkel som går opp i 15 grader. Dette forenkler anleggsplanleggingen vesentlig.

Når alt dette er sagt så er det selvsagt flott med stasjoner som er bygget etter et virkelig forbilde, og det gjør byggingen mer utfordrende.

Hilsen Halvor

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2005 at 20:20

Det som ikke kommer med på denne stasjonstegningen og som gjør den int. er "avkjøringen" til omformer- og elektroavdelingsområdet. Sporvekselen til dette er ikke med på denne tegningen, men skal være rett etter broa, motsatt side av "avkjøringen" til fl.fjord. Se bilde tidligere i denne tråden

Må vel få tak i noe slikt sporleggingsprog. å leke meg litt



Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 12:19
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Det som ikke kommer med på denne stasjonstegningen og som gjør den int. er "avkjøringen" til omformer- og elektroavdelingsområdet. Sporvekselen til dette er ikke med på denne tegningen, men skal være rett etter broa, motsatt side av "avkjøringen" til fl.fjord. Se bilde tidligere i denne tråden

På den andre tegningen du fikk, er i sporvekselen til E-avd. tegnet inn:

http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg

Den er datert 1946, og Sira ble elektrifisert i 1944.

Åk og KL-master er også markert på denne tegningen.

Det forøvrig var lokbytte på Sira fra 1944 til 1950, da Sørlandsbanen ble elektrifisert fram til Egersund.



Edited by jevistad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2005 at 20:39

Kjempeflott med disse sporskissene. Jeg får se om jeg kan grave fram reguleringskart som bedre viser tropografien rundt Sira?

En annen, meget kort og interessant stasjon på Sørlandsbanen er Snartemo. Denne ligger på en fylling mellom 2 tunneller, Hegebostad og Kvineshei med en bro over Lygna i vestenden. Om man tar epoke fra like etter krigen, så gikk det fra østenden et sidespor på noen kilometer ned dalen til Jåddan. Dette sporet som tyskerene laget i full fart på noen måneder er en historie for seg selv, da det ikke var trafikk på det men det skulle visstnok være starten på sidebanen til Lyngdal og Farsund.

Som FREMO-modul måtte derfor Snartemo være meget bra med 2 tunneller på siden, men lengden blir nok godt over 5 meter.

En annen favoritt for meg er også Marnadal der det var lokbytte fra damp østover til elektrisk vestover fra 1944 og noen år fremover. Har hørt at denne stasjonen hadde både svingskive og lokstall på den tiden, men dette forsvant ganske fort? - Kanskje andre vet noe mer?

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 04:32

Marnadal-Sira ble ble elektrifisert 18.02.44.

Marnadal hadde lokstall og svingskive , men står ikke noe i banedata når dette ble fjernet. Stasjonsbygningen ble bygget i 1942 og ble ubemannet fra 13.06.88.

A matter of life and death
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 10:43
Originally posted by jevistad
<P>På den andre tegningen du fikk, er i sporvekselen til E-avd. tegnet inn:</P>
<P><A href=http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg target=_blank>http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg</A></P>
<P>[/QUOTE jevistad

På den andre tegningen du fikk, er i sporvekselen til E-avd. tegnet inn:

http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg

[/QUOTE wrote:

Ja jeg så det

Etannet problem er at det er høydeforskjell på sporene ut fra stasjonen, Sørlandsbanen stiger, Flekkefjordbanen synker og omformer sporet er rett.

Ja jeg så det

Etannet problem er at det er høydeforskjell på sporene ut fra stasjonen, Sørlandsbanen stiger, Flekkefjordbanen synker og omformer sporet er rett.

skal ikke være lett dette

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 19:53
Løsningen er enkel, gi blaffen i høydeforskjellen. Fremo er på dette tidspunkt flatt!
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 19:58

Originally posted by greffern greffern wrote:

Løsningen er enkel, gi blaffen i høydeforskjellen. Fremo er på dette tidspunkt flatt!

Øhhh. For noen hundre år siden trodde man også at jorda var flat og firkantet. Dere Fremoister er noen særinger....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2005 at 21:25
Originally posted by halvors halvors wrote:

Spennende stasjon, dette .

Det som er viktig å tenke på når man planlegger å bygge en stasjon som er tenkt brukt i FREMO"s trafikkspill er blant annet:

  • At lengden og utformingen gjør at den kan passe inn i et middels stort lokale, sammen med andre stasjoner av tilsvarende størrelse.
  • At sporgeometri kan fungere med mye trafikk. FREMO-trafikk er mye mer intens enn virkelighetens.
  • At det finnes spor med muligheter for frakt til og fra, industrier eller lignende som kan generere trafikk på anlegget.

Derfor kan det være nødvendig å tilpasse virkeligheten slik at en stasjon (eller en hvilken som helst annen modul) fungerer i praksis. Noen eksempler på praktiske forhold som bør tas hensyn til:

  • Avvikende spor helt ute i enden av en lang stasjon bør unngås, fordi man da må legge to kurver ved siden av hverandre før man "møter veggen". På kortere stasjoner er ikke dette noe problem.
  • Dersom en større stasjon ligger i en kurve bør man ikke ha avvik som går ut på utsiden av kurven, for da låser man plasseringen av stasjonen i et lokale. Avvikende spor bør heller "gå inn i kurven".
  • Dersom stasjoner har en ukurant vinkel så bør man ha tilgang på kurvemoduler som kan rette opp vinkelen tilbake en rett modul, eventuelt komplettere til en vinkel som går opp i 15 grader. Dette forenkler anleggsplanleggingen vesentlig.

Når alt dette er sagt så er det selvsagt flott med stasjoner som er bygget etter et virkelig forbilde, og det gjør byggingen mer utfordrende.

Hilsen Halvor



Halvor har listet opp mange viktige punkter.
Hvorvidt modulen ender opp med en ukurant vinkel er ikke det viktigste.
Derimot bør du tenke på hvordan du har tenkt å transportere stasjonen før du begynner å bygge. Dette vil ha innvirkning på hvor mange og hvor store seksjoner du trenger. Seksjonene bør bygges like store. Dette vil gjøre stabling mulig. Stabling av seksjonene har to hensikter. Delvis for at du får plass til flere på samme golvareal, men også like viktig. Stablede seksjoner vil beskytte detaljene under transport.
Altså:
Begynn med å tenke på hvordan du har tenkt å transportere modulen.
Mål opp golvarealet og se hvor store seksjoner du får plass til (Ikke glem høyden). Ta med utvendige beskyttelsesplater.
Nå kan du tegne opp seksjonene og spre dem utover for å se hvor mange du trenger for å få plass til stasjonen.


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 09:12
Hei Kjetil, har du hørt om "Flat Earth Society"?
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 12:11

Originally posted by greffern greffern wrote:

Hei Kjetil, har du hørt om "Flat Earth Society"?

Øhhh. Er det de som alltid er engstelige for å falle utenfor kanten....?

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 13:00

Originally posted by greffern greffern wrote:

Hei Kjetil, har du hørt om "Flat Earth Society"?

Hjemmesida er i alle fall informativ:

Unfortunately, this website
seems to have fallen off the edge of the earth,
along with its maintainer.

It will be back, eventually. Or not. But probably. Soonish. We think.

Mr. Teapot says, "Thanks for your patience."

Hail, Eris.
Bjørn Egil
Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 14:45
Jaja, det måtte kanskje ende på denne måten... falt utfor kanten, hehehe.
Quote

The Flat Earth News, at least back then, had a regular column, "One Hundred Proofs Earth is Not a Globe." Number 34, in that issue,

"If the Earth were a globe, there certainly would be -- if we could imagine the thing, to be peopled all around-"antipodes:" "people who," says the dictionary, "living exactly on the opposite side of the globe to ourselves, having their fee [sic] opposite to ours" - people who are HANGING DOWN, HEAD DOWNWARDS while we are standing head up? But since the theory allows to travel to those parts of the earth where the people are said to hand head downward, and still to fancy ourselves to be heads upwards, and our friends whom we have left behind us to be heads downwards, it follows that the WHOLE THING IS A MYTH - A DREAM - A DELUSION - and a snare, and, instead of there being any evidence at all in this direction to substantiate this popular theory, it is plain proof that the Earth is Not A Globe."

Funnet her...


Edited by greffern
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 15:12

Greffern da, er det derfor du henger litt med hodet på treff av og til, for å sjekke om det står preisere opp-ned under moduleneLOL ?

 

MVH
Terje O

Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2005 at 16:09
Ingen kommentar...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.