MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO H0m (norsk) spørsmål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO H0m (norsk) spørsmål

 Post Reply Post Reply
Author
SteinP View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SteinP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: FREMO H0m (norsk) spørsmål
    Posted: 16 juni 2017 at 12:51
hei
Jeg planlegger Fremo norsk H0m modul og jeg har kikket litt på normen, hvilket igjen fører til noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på:

1. Koblinger, er det noen som bruker Kadee H0n3 koblinger som anbefalt i normen? Skal disse I høyden monteres etter Kadees standard? På norsk materiell, feks Skaladesigns vogner vil det se penest/riktigst ut om de monteres på undersiden av vognkassen, dvs noe høyere enn hva Kadee standard tilsier.

2. Manuelt styrte sporveksler (gjerne med overføringsstang til siden på modulen som feks Outbus. Er dette ok, bør sporveksel I så tilfelle kunne betjenes fra begge sider?

3. Endestykker; er dette tilsalgs / kan bestilles noe sted, eller må man få det skåret til selv?


Edited by SteinP - 16 juni 2017 at 12:53
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2017 at 15:18
Det er ikke bygget mange FREMO H0m moduler i Norge, så erfaringene er begrenset. Jeg har bygget noen, og så er det en eller to andre steder. En god del materiell er bygget, spesielt i Kristiansand, så de får eventuelt svare for det.

Til dine spørsmål:

1. Jeg har ingen erfaringer med Kadee, men vet det er brukt. Selv har jeg brukt bøylekoplingene som er på Bemo materiellet, men de er ikke mye å skryte av . Så er det noen som bruker skalakoplinger som var for eksempel på Setesdalsbanen.

2. Jeg har brukt Outbus manuelle styringer på en del av vekslene mine. Ført ut på den ene siden. De fleste stasjoner har en naturlig betjeningsside, men her må man tenke seg litt om.

3. Endestykker har fantes i Tyskland, men ikke her hjemme. De er veldig enkle å lage selv, så det er nesten ikke bryet verd å lete for langt av gårde.

Back to Top
SteinP View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SteinP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2017 at 14:27
Takk for svar. Da gjør jeg noen forsøk etterhvert. Når det gjelder endestykker så er jeg enig, de ser såvidt greie ut at det er uproblematisk å kutte de selv.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2017 at 00:02
Man kan vel spørre han som dreiver denne siden https://frode37.wixsite.com/fremo, om å lage de? Hvor fant du ellers normen, den har blitt borte for meg.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
SteinP View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SteinP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2017 at 12:40
Ja det kan være en mulighet. Takk for tips!
Normen fant jeg her:
https://www.fremo-net.eu/no/fremo-i-europa/norge/norske-fremo-normer/
Back to Top
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2017 at 14:50
Kikket litt på tegningene over disse endestykkene og har gjort klar tegningene for programmering av de 2 øverste. Får jeg tid så blir dette klart i løpet av uke 37. Skal legge det ut når det er gjort.
Back to Top
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2017 at 22:18
Til orientering så har jeg nå ferdig freseprogram for disse endestykkene. Legger ut bilde i løpet av et par dager.

Edited by Bomskudd - 02 oktober 2017 at 22:20
Back to Top
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2017 at 07:02
Da var det lagt ut et par bilder som viser endestykker for smalspor N0 og N1
N0
N1
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.