MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Knurring i gearkassene på BM73  (NMJ)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Knurring i gearkassene på BM73 (NMJ)

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Knurring i gearkassene på BM73 (NMJ)
    Posted: 14 februar 2018 at 10:31
Sjekk at det ikke er aksielt slakk i snekkedrevene.
Dette kan avhjelpes ved å sette inn små skiver. Sjekk også at det ikke er for stor avstand på drivakselen som ender opp i 2 universalledd (i motoren og gearkassen). Dersom denne akslingen får for stor aksielt slakk, kan dette forårsake lyden. Sjekk også at universalleddet både på motor og gearkasse ikke "kniper i gaffelen" på universalleddet. Den skal være helt løs, ellers kan den lage lyd spesielt i kurver - om den kniper.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2018 at 17:38
Jeg åpnet - så på og kjørte uten kåpe på.  Det gikk bra!  Satte det sammen igjen og det har funka bra etterpå.  Jeg tror det er de glatte akslingen som "roterer" i hunndelen av kardang leddene.  I enden mot motoren.  Jeg kan ikke se andre sjanser for generering av denne lyden.  Det er mulig jeg under demonteringen fikk beveget på noe uten at jeg la merke til dette.
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2018 at 14:15
Heisann.
Har det samme problemet på mitt sett. Og vet at flere sliter med dette.
Men noen der ute må vel ha funnet ut at problemet?
MJ-hilsen

Ludefladen

R.Norheim
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2017 at 19:44
Dette ligger nok i knutene og eller gearet.  (Og ikke i hjulene.)  Jeg var ute etter om andre hadde erfaringer som tilsa det ene eller det andre, før jeg begynnte "å mekke".
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2017 at 15:46
Det kan være at når du har satt drivenheten på skinnene at du har trykket inn den ene drivknuten som sitter på gearkassen? Er drivakslingen relativt slakk aksialt kan det være det som har skjedd?
Åpne drivenheten og sjekk drivakslingene. Drivknuten på gearkassen er i plast og kun presset inn på akslingen. Den kan lett forskyve seg.
 
Tannhjul som sprekker låser ofte gearkassen / motoren roterer mens "intet skjer" / skaper ujamn gange og lyd for hver gang tannhjulet roterer.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2017 at 22:25
Ut fra beskrivelsen kan det tyde på at det er enten noe som er løst, eller noe som er utslitt.
 
Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om akkurat denne modellen (som jeg ikke har, og derfor heller ikke noen erfaringer med), men gjennom alle de år jeg har drevet med MJ (hvorav 15 år med service, herunder reparasjon og smøring av noen tusen lokomotiver av alle mulige konstruksjoner) har jeg aldri noensinne opplevd at ulyder har kommet av dårlig smurte hjulaksellagre.
Det er en stor og dessverre veldig utbredt misforståelse at det er manglende smøring av hjulakslene som lager ulyder. Manglende smøring av hjulakslene vil etter hvert føre til slitasje, men aldri ulyder. Til det er ikke rotasjonshastigheten høy nok.
Ulyder som skyldes manglende smøring (skriking, piping og skurring) kommer i ca 95% av tilfellene fra motorlagrene. Det er de som roterer hurtigst, der blir det varmest, og derfor tørker de ut fortest. En del modeller har snekkedrev og fleksible ledd mellom motoren og snekkedrevet (eksempelvis mange Roco-modeller), slike har egne lagre for snekkedrevet, de roterer like fort som motorakselen, men på grunn av avstanden til motoren tørker de sjelden helt ut. Støy på grunn av manglende smøring der står for ca 4% av støy grunnet manglende smøring. Den siste 1% prosenten er vanligvis en tannhjulsaksel nær motoren.
Støy på grunn av manglende smøring skyldes vibrasjoner i lagre, som igjen skyldes at det naturlig nok er visse lagertoleranser (klaringer). Jo mindre klaring og høyere rotasjonshastighet, desto høyere tone. Når det er olje i lageret glir alt lett, og oljen fyller ut klaringen. Når lageret blir tørt begynner det å vibrere. Jo lenger vekk fra motorakselen og ned til hjulakslene man kommer, desto lavere blir rotasjonshastigheten, og dermed også muligheten for å lage støy. Der er rotasjonshastigheten så lav at det ikke kan skape hørbar lyd selv om lagrene blir tørre, men det blir de nesten aldri.
Misforståelsen om at hjulakslene skal smøres hvis det kommer støy fører i veldig mange tilfeller til oversmøring, som bare skaper kontaktproblemer og samler støv og skitt.
Jeg har ikke tall på alle de tilfellene hvor jeg har tatt imot "hylende" lokomotiver som eieren har nesten druknet i olje, uten å få bukt med ulydene fordi oljen er påført alle mulige andre steder enn der den skal. Når jeg så har satt lokomotivet på sporet og latt det kjøre sakte - med tydelig hyling, så er det bare å berøre et motorlager med "tryllestaven" (som selvfølgelig er en nål med en nesten mikroskopisk oljedråpe på), og i samme øyeblikk er hylingen borte.
 
Snekkedrev er noe for seg selv, de har jeg heller aldri hørt støy fra. Det er også veldig sjelden at selve snekkedrevet tørker ut, men selv om det skulle skje skal det veldig mye til for at de skal lage støy. Om de blir helt tørre vil de imidlertid slites i stykker etter en tid, og deformeringen som slitasjen medfører kan lage støy. Da er det imidlertid for sent.
 
Så mitt råd hvis noe hyler eller skriker - ta en så liten oljedråpe som overhode mulig inn på hvert motorlager - og bare der. Hvis støyen ikke gir seg da, så er det mest sannsynlig at det er noe helt annet enn smøring som er problemet.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2017 at 20:13
Denne har inntil svært nylig "gått som ei klokke", men nå knurrer den når den kommer inn i en sving.  Jeg har smurt opp hjullagrene som beskrevet i bruksanvisningen, men denne lyden virker komme fra gearkassen.  Jeg har demontert drivenheten og kjører bare denne nå som test.  Jeg har ikke gjort forsøk på å åpne gearkassen.

Lyden kan minne om en stålaksling som beveger seg inne i for eksempel enden på Kardan leddet.


Noen som har erfaring med slik ulyd?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.