MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Diorama eller komplett anlegg?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Diorama eller komplett anlegg?

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diorama eller komplett anlegg?
    Posted: 01 juni 2017 at 12:26
Hei!
 
Jeg kom over dette bildet fra Norsk Jernbanemuseum. Dette er ett, for meg ukjent, diorama av Skoger stasjon som skal ha stått på Drammen stasjon. Skalaen er usikker, men jeg vil anta at det er H0. Jeg regner ikke med at dette "dioramaet" er blandt de utstilte (i monter) på Jernbanemuseet som viser utviklingen av norsk jernbane, og kan ikke huske å se jeg har sett det utstilt der i det heletatt.
 
Ett ennet spørsmål er jo om det er ett diorama, eller ett kjørbart anlegg??
For meg kan det se ut til at det kan være en oval som er maskert med en "scenic divider". Er det noen som kjenner til dette anlegget, har sett det, eller vet noe mer om det?? Hva er estimert størrelse?
 
 


Edited by Roger - 01 juni 2017 at 12:26
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2017 at 18:40
Jeg har aldri sett eller hørt om denne modellen/dioaramaet tidligere, men på 80-tallet hadde jeg noe kontakt med nå avdøde Asbjørn Jacobsen som er oppgitt som opphavsmann.
Han bygget noen slike dioramaer for utstilling på 70- og 80-tallet. Noen (alle?) ble finansiert av en bank i Drammen, men jeg kjenner ikke noe mer til bakgrunnen for at han bygget dem. Sannsynligvis var det lokalhistorisk bakgrunn, ikke modelljernbanemessig. Dette er imidlertid oppgitt å ha stått i velferdsbygget ved Drammen stasjon, og har følgelig ikke vært tilgjengelig for allmennheten.
Jeg tror ikke det var forutsatt å kjøre på noen av dioramaene han bygget. Det ser i hvert fall ikke ut som det avbildede er beregnet på det.
Hvis man vil vite mer om størrelse og kjøremulighet går det jo an å sende en forespørsel til NJM. Jeg tviler imidlertid sterkt på at NJM kjenner noe til bakgrunnen for at det ble bygget. De har nok bare fått det oversendt, sannsynligvis i forbindelse med at det ble overtallig ved ombygging e.l.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2017 at 10:18
Uansett spennende med slike historiske gjenskapninger i modell. Jeg var aldri på de kanter før dobbeltsporet ble bygget, og har sett få bilder av stasjonsområdet i ettertid.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2017 at 11:17
Det er vel ikke noe som helst å se på det tidligere stasjonsområdet nå lenger. Så vidt jeg vet ble det nye dobbeltsporet på denne del strekningen lagt akkurat der banen lå fra før. Da gikk nok all gammel infrastruktur med i dragsuget.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2017 at 18:04
Hei!
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Asbjørn Jacobsen som er oppgitt som opphavsmann. (...)
Jeg tror ikke det var forutsatt å kjøre på noen av dioramaene han bygget. Det ser i hvert fall ikke ut som det avbildede er beregnet på det.
 
Jeg er kjent med at Asbjørn Jacobsen lagde noen modeller knyttet til prvatbanene i Vestfold, HVB og TEB, som også var avbildet i bøkene hans. Disse ble laget i H0 og normalsporsvidde.
 
Jeg har funnet ett bilde av ytterligere ett diorama som er bygget av Asbjørn Jacobsen av Drammen stasjon. I likhet med Skoger stasjon ser dette anlegget like langt ut og har også spor som kurver av mot bakkant i hver ende.
 
Drammen og Skoger en geografisk nærhet og er begge stasjoner på Vestfoldbanen. Det ser nesten ut som om disse to dioramaene skal kunnes settes sammen "backt-to-back" og således danne en oval med en 'scenic divider' mellom Skoger og Drammen. Det styrker jo i såfall muligheten for at det er meningen at det skal være ett kjørbart anlegg.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
bondeknøl View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 oktober 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bondeknøl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2017 at 19:51
Når Asbjørn Jacobsen gikk bort overtok vel museumsforening vestfold privatbaner de modulene, men om de fortsatt eksisterer vet jeg ikke
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2017 at 19:25
Fant denne artikkelen. Videoprosjekt

Ifølge ska dioramaene være brukt i en video sammen med annet materiale
Terje
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2018 at 19:50
Hei!
 
Dette er ett anlegg som Norsk Jernbanemuseum stiller ut på helgens messe på Jevnaker.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2018 at 00:29

Hei!
 
Mj-Revyen var på plass og har laget ett innslag om dette anlegget (som da ikke viste seg å være to dioramaer).
 
Så kan man jo håpe at Norsk Jernbanemuseum finner plass til å stille det ut.
 
 


Edited by Roger - 20 mars 2018 at 00:58
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2018 at 19:23
De prioterer å la andre få vise frem ting på Museet. Så de vill heller ta dette med seg rundt på messer i stedet.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.