MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Double Slip Peco
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Double Slip Peco

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Double Slip Peco
    Posted: 01 mai 2017 at 11:46
Har en Peco Code75 SL-E190 Double Slip som jeg ikke klarer å finne ut av hvordan jeg skal modernisere den til DCC. Har forsøkt å finne noe på nett uten helt å lykkes. Håper noen kan hjelpe meg med en link eller lignende som viser hvordan jeg setter ledninger på denne for å få den til å virke DCC. Det er en electrofrog
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2017 at 12:09
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2017 at 19:11
Du bruker tortoise då skal vekselmotoren styre krysset motsatt ende
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2017 at 22:39
Originally posted by Johannn Johannn wrote:

Du bruker tortoise då skal vekselmotoren styre krysset motsatt ende
Har du koblet en slik selv, og har du evnt en skisse eller lignende (foto) av dette
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2017 at 23:42
Du har fått et godt tips av SveinF. Der er det en utmerket "film" hvis du går ned til avsnittet "Single and Double Slips"
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2017 at 20:35
Den gif-en som SveinF linker til og som Svein S sikter til er veldig informativ og relativt selvforklarende:



En annen måte å se det på er som to vanlige sporveksler som overlapper hverandre: Venstre vekselmotor styrer høyre skinnekryss og omvendt. Så lenge du husker på isolerlasker på alle 4 skinneender ut fra skinnekryssene trenger du ikke gjøre det mer komplisert enn det. Jeg har både enkel og dobbel kryssveksel (begge Peco Electrofrog) på anlegget mitt, og etter at jeg (omsider) oppfattet prinsippet var det ingen problemer å koble noen av de.


Edited by Svein_H - 03 mai 2017 at 20:46
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2017 at 06:50
Jeg syntes utfordringen var/er at på vanlige vekslere som skal gjøres om til DCC må man klippe sammenkoblingen under skinnen hvor Peco har isolert skinnestreng. Dessuten må man lodde en streng slik at 2 og 2 skinner blir i kontakt med hverandre. Vil det med andre ord si at man slipper denne jobben på krysset? Det er kun frog i hver ende som skal ha kontakt, og i tillegg skal der vanlig skinnestrøm til hver av de ytterste skinnestrenger. Hva med de frog som er i midten av krysser?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2017 at 08:31
Saken er vel egentlig snudd litt på hodet Ermm.
De vanlige Peco-vekslene er laget mer fleksible slik at de faktisk kan brukes uten å gjøre noen med de, men da er de ikke nødvendigvis "DCC-sikre". Dersom du ikke fjerner sammenkoplingen under skinnene, og ikke kopler sammen skinnene på sidene, så vil vekselen likevel fungere. Men ikke optimalt, og ikke nødvendigvis sikkert over tid. De ekstra koplingene gjør vekselen sikrere.
 
Kryssvekslene derimot må ha eksterne brytere (for eksempel i Tortoise) for å gi strøm til kryssene (i endene). Du er mao. avhengig av ekstra koplinger for å kunne bruke de.
Kryssene "i midten" er ikke avhengige av ekstra koplinger, se tegningen som Svein'ene refererer til ovenfor. De har alltid samme polaritet som de utvendig skinnene på "sin side" av kryssvekselen.
 
Husk for øvrig at både vanlige veksler og kryssveksler bør ha en "strømsikring" (lyspære eller lignende) i serie mellom bryterne og kryssene, for å unngå kortslutning gjennom loket's strømopptak om du "kjører opp" vekselen.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2017 at 08:42
Dette forklarte meg mye (tror jeg). Det arbeidet man gjør med vanlige vekslere er mao kun nødvendig for å optimalisere bruken av disse. Kryss skal kun ha "vanlig" strøm DCC til de 2 ytre skinnestrenger fra den vanlige DCC strømforsyning. Frog i hver ende får sin kontakt via Tortoise som er koblet slik at den høyre kontakter venstre frog og motsatt. Samt at alle utganger fra kryss må isoleres. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.