MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Byggeveiledninger til S&S-vogner?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byggeveiledninger til S&S-vogner?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byggeveiledninger til S&S-vogner?
    Posted: 13 april 2017 at 15:09
Er det noen som kan sende meg eller linke til byggebeskrivelser for ulike messingbyggesett fra Steinar & Steinar? Det gjelder følgende byggesett:

T3 / Ti3 type 1 - trykkluftbrems
T3 / Ti3 type 1 - håndbrems
DFo 22 type 4 - vogn 432
Dfo 32 type 2 - vogn 433, 622, 18089
Dfo 16 type 1 - vogn 18099
Gf2 type 1
G3 type 1 - håndbrems
G3 type 1 - trykkluftbrems
F type 6 / Fd type 2
F type 4 - vogn 2013, 3560
Bf type 1

Inspirert av flere flotte byggeblogger her på forumet den siste tiden fikk jeg også lyst til å ta et dypdykk i bunken av bortstuede byggesett for å finne noe passende å starte med, og ble ganske forferdet over hvor mye jeg hadde samlet opp de siste årene som bare lå og samlet støv!

Hvilken av alle disse syns dere er et passende førstevalg for en som aldri har bygget i messing tidligere? I tillegg til S&S-vognene nevnt ovenfor har jeg også Gfo2 type 1 og 3 fra SM samt Skd 206 fra Skala Design, men disse har jeg byggeveiledningene til.

Jeg trenger også litt input om passende minimumsutvalg av verktøy for messingbygging; tenger, filer, borstørrelser, anbefalt loddestasjon osv., jeg har noe men ikke nødvendigvis alt, og ser for meg en tur innover på lørdag for å handle inn det jeg mangler. Jeg vet det er flere tråder her på forumet som svarer på nettopp slike spørsmål, men alle mine søk har bare resultert i en Server error 500 tilbakemelding, så den måtte jeg bare gi opp...

Edit: Fant en link til de fleste av byggeveiledningene på togbutikken.no, så da er det bare de to som ikke er gjennomstreket jeg mangler. Smile

Edit 2: Masse hjelpsomme og kjappe folk her i dag, trodde de fleste hadde tatt påskeferie..! Da er det kun Bf type 1 som gjenstår. Smile

Edit 3: Glemte å streke over den siste vogna. Alle byggeveiledningene er i boks, takk for hjelpen alle sammen! Smile


Edited by Svein_H - 09 juni 2017 at 21:07
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2017 at 15:34
En del av byggebeskrivelsene finner du hos Tore på togbutikken.no. Resten er det sikkert noen her inne som kan hjelpe med, evt løser en mail til Steinar Snøtun den saken.

Ser du fant endel av beskrivelsene. Jeg har F4 beskrivelsen liggende digitalt.

Verktøy: Jeg synes det er greit med en vanlig pinsett og en loddepinsett, en liten manuell "drill", borsett fra 0,3mm - 1,5mm, greit med en god fil samt en glassfiberbørste og. Personlig bruker jeg bare en loddebolt fra Biltema, men har en loddestasjon stående uåpnet i pappesken
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2017 at 16:08
Hei, Kristoffer. Hva mener du med "loddepinsett", er det en slik omvendt en? Vedrørende manuell drill/"pin vise" har jeg erfart at flere av disse ikke klarer å holde de minste borene skikkelig fast, har du noen anbefalinger der?

Er det virkelig nødvendig med 0.1mm differanse i bor, eller klarer man seg med 0.2? Min erfaring er at +/- 0.1mm tilsvarer litt ekstra viljestyrke og ingenting annet, men det er godt mulig jeg har gått glipp av noe vesentlig.

Glassfiberbørste har jeg ikke vært borti tidligere, hva er hensikten med den?

Jeg har en 40W loddepenn fra Biltema som sikkert kan duge til det meste, men syns den blir litt kronglete i lengden, og vurderer derfor en skikkelig loddestasjon av litt bedre kvalitet og med justerbar temperatur.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2017 at 17:02
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Hei, Kristoffer. Hva mener du med "loddepinsett", er det en slik omvendt en? Vedrørende manuell drill/"pin vise" har jeg erfart at flere av disse ikke klarer å holde de minste borene skikkelig fast, har du noen anbefalinger der?

Er det virkelig nødvendig med 0.1mm differanse i bor, eller klarer man seg med 0.2? Min erfaring er at +/- 0.1mm tilsvarer litt ekstra viljestyrke og ingenting annet, men det er godt mulig jeg har gått glipp av noe vesentlig.

Glassfiberbørste har jeg ikke vært borti tidligere, hva er hensikten med den?

Jeg har en 40W loddepenn fra Biltema som sikkert kan duge til det meste, men syns den blir litt kronglete i lengden, og vurderer derfor en skikkelig loddestasjon av litt bedre kvalitet og med justerbar temperatur.


Tenker på en sånn omvendt ja.
Pin-vise har jeg to av, da jeg har erfart samme problematikk. Har derfor en for de aller minste størrelsene (0,3 - 0,5mm) og en med utskiftbare chucks for andre størrelser. Jeg synes intervallet på 0,1mm er greit i allefall når man skal montere tråder i gitte størrelser som handtak etc.

Glassfiberbørste er en pussesak som kan brukes for å fjerne tinnrester og å matte ned messingen før lakkering.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2017 at 16:20
Vel, da har jeg gått litt "amok" og lagt igjen litt penger på Triaden og etpar andre steder i dag. Siden det er 30 dagers åpent kjøp hadde det vært kjekt å vite om jeg har kjøpt katta i sekken, så her er handlelista mi åpen for kritikk:

Loddestasjon:

Ekstra loddespisser (tok en av hver, visste ikke hvilke som passet best):

Lavtemp (185°C) loddetinn:

Høytemp (325-350°C) loddetinn:

I tillegg plukket jeg med meg glassfiberpenn og refill, noen tenger og annet småverktøy, samt dette settet her. Vet ikke om det er brukandes til noe, men der og da virket det fornuftig... Smile:
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2017 at 09:00
Arterieklemmer anbefales. De fås også med bøy slik at man kommer bedre til på vanskelige områder.kan skaffes rimelig på ebay.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.