MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Type 18 lydfil
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Type 18 lydfil

 Post Reply Post Reply
Author
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Type 18 lydfil
    Posted: 11 april 2017 at 22:29
Noen som har en anbefaling på lydfil til en Type 18?
Tenkte å montere en Loksound Micro med en Zimo minihøytaler om jeg finner plass
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2017 at 23:44
Damplok type 18?
Svein S
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2017 at 02:32
Ja NMJ modell av NSB Type18 damp
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2017 at 23:24
Jeg må nok medgi at jeg ikke akkurat har allverdens erfaringer med lydfiler for MJ-damplok, og egentlig er jeg ikke så begeistret for det heller, men jeg har hørt en del slik lyd i 1:1. De fleste lok av noenlunde lik størrelse lyder også noenlunde likt under samme forhold. Lydbildet for et bestemt lok kan derimot variere mye etter belastning, sleidskapstrykk, sylinderfylling og hastighet. Lyden påvirkes også av omgivelsene.
Jeg vil derfor anta at nesten en hvilken som helst lydfil som er laget til et mellomstort damplok kan være like bra som en annen.
Hvis man absolutt vil ha lyd er det etter min mening viktigst at lyden er synkron med drivhjulene. I mj-loklydenes aller tidligste barndom virket det som produsentene ikke hadde peiling på hvordan damplok virker, da fantes det lok som bare hadde to dampslag for hver hjulomdreining. Det hørtes mildt sagt merkelig ut...
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2017 at 23:27
Takker for innspill.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2017 at 00:22
Til min type 18 har jeg samme dekoder som den du har tenkt å bruke, med følgende lydfil fra ESUs bibliotek: 55853-LSNV4.0-Dampf-BR91-R3. Justeringer av balansen mellom lydene og synkroniseringen er selvsagt noe som må jobbes med. Jeg er rimelig fornøyd med denne, men det er helt sikkert ting som ikke stemmer, for eksempel fløyta... Wink
 
Hilsen Halvor
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2017 at 06:32
Er lydfiler for slikt umulig å fikse selv? Tar man utgangspunkt i ekte lyd? I tilfelle "ja" på begge spørsmål, tror jeg det ville være interessant for det norske MJ-markedet å få tatt opptak av et par norske damplok for dette formålet, og ikke minst få til lyd av treklangfløyer, som jo er så karakteristisk for norske lok. Treklangfløyter hadde jo de eldre elektriske lokene også, opp til El 13, mener jeg.
Svein S
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2017 at 08:51
Takk Halvor tester ditt forslag.

Bruker du Zimo sin høytaler eller har du fått plass til noe annet?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2017 at 10:09
Originally posted by ses ses wrote:

Er lydfiler for slikt umulig å fikse selv? Tar man utgangspunkt i ekte lyd? I tilfelle "ja" på begge spørsmål, tror jeg det ville være interessant for det norske MJ-markedet å få tatt opptak av et par norske damplok for dette formålet, og ikke minst få til lyd av treklangfløyer, som jo er så karakteristisk for norske lok. Treklangfløyter hadde jo de eldre elektriske lokene også, opp til El 13, mener jeg.
Ja, fløytelyden er nok vanskeligere å få riktig enn dampslagene.
De norske treklangfløytene er nokså spesielle, jeg kan knapt huske å har sett eller hørt lignende andre steder. Nå var det riktignok en del mindre og middelstore lok som hadde/har enklangfløyter, av eksisterende damplok gjelder det både 18c 255 og 21b 252. De store loktypene tror jeg bare hadde treklangfløyter, men unntak kan kanskje ha forekommet. Treklangfløytene tror jeg kom på begynnelsen av 1900-tallet, så tilbake på 1800-tallet var det nok bare enklangfløyter.
De norske enklangfløytene som finnes i dag er relativt store og gir en nokså dyp tone. I mange andre land brukes generelt mindre fløyter som gir en høyere tone. De vanlige tyske fløytene (som bl.a. 63a 2770 har) er veldig små og høres litt fislete ut på så store lok. På mange smalsporbaner I DDR (bl.a. på Harzbanene) ble det derimot generelt brukt store enklangfløyter med veldig dyp tone, dypere enn de vanlige norske enklangfløytene.
De norske treklangfløytene ble som nevnt også brukt på de fleste elektriske lok opp til El 13. Selv om fløytedimensjonene er de samme blir lyden allikevel nokså forskjellig når det brukes trykkluft med 7-8 kilos trykk eller damp med 12-15 kilos trykk. Selv ved samme trykk gir damp en annen lyd enn trykkluft.
En annen interessant utfordring er å få dampslagene til å opphøre når loket går "ledig" (på tomgang). Dampslagene skal jo naturlig nok bare høres når maskinen arbeider, når et tog kommer rullende inn på en stasjon og skal stoppe høres selvfølgelig ingen dampslag.


Edited by H. Lindholm - 13 april 2017 at 10:12
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2017 at 11:29
Jeg har bygget en Type 18 med hjulsynkron lyd. Den er dessverre ikke ferdigstilt ennå. Mangler koblingen mellom lok og tender ( er i tvil om hvordan jeg skal gjøre dette fleksibelt og med de ledninger som skal mellom lok og tender).
På loket har jeg boret 4 hull i tannhjulet som er festet til drivakselen og innfelt en minimagnet i hvert hull(neodym) og et hallelement som giver. Testkjøring på benk ga gode resultat.
På lydfilen kan jeg velge mellom "3 løp" for lyder under belastning - et avlastet/ et normalt belastet/ og et høyt belastet løp. Det er også overganger mellom disse løpene. Løpene er styrt av motorstrømmen.
Dette blir helt vinkelsynkront grunnet hallelementet. Litt "tricky" å stille dette inn på et såpass lite lok!
 
På Loksound 2 og de tidligere dekoderene fra ESU var det ikke noe til hinder for å gjøre "reverse engineering" på lydprosjekter. Derved kunne man "slakte" lydprosjekt i de enkelte lydfiler og sette dem sammen som det passet i egne prosjekt.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2017 at 11:34
Dampslagene er ingen utfordring, alt det er lagt inn i dekoderen. Du kan til og med få det til å gå synkront med sylinderne med hjelp av en liten magnet på hjulene og en hall sensor. 

Det går helt fint å lage lydfiler selv men det er voldsom jobb. Her ser man oppsettet av lydfilen til BR52. Den består av over 300 individuelle lydklipp på 0,1 til 1 sekund. Så det går an men det er en vanvittig jobb.

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2017 at 12:14
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

På loket har jeg boret 4 hull i tannhjulet som er festet til drivakselen og innfelt en minimagnet i hvert hull(neodym) og et hallelement som giver. Testkjøring på benk ga gode resultat.
På lydfilen kan jeg velge mellom "3 løp" for lyder under belastning - et avlastet/ et normalt belastet/ og et høyt belastet løp. Det er også overganger mellom disse løpene. Løpene er styrt av motorstrømmen.
Dette blir helt vinkelsynkront grunnet hallelementet. Litt "tricky" å stille dette inn på et såpass lite lok!
Dette høres interessant ut.
Når det gjelder vinkelsynkroniseringen vil jeg tro at det er vanskelig å få dette 100% korrekt, men et visst avvik er faktisk også forbildetro. Det er ikke helt uvanlig at lok som ikke er veldig fint justert i sleidene går litt ujevnt, noen ganger høres det tydelig når loket går den ene veien. Et lok som er litt slitent og som kanskje har fått reparert noen lagre eller akselkasseføringer, og deretter ikke er blitt fullt satt opp etter tegningsmål (som er en stor jobb) er umulig å få til å gå helt jevnt. Tenderlok ble da gjerne justert slik at de gikk best mulig fremover, og da ble gangen bakover ofte noe ujevn. På lok 252 var dette veldig tydelig.
Det viktigste er at dampslagene er synkrone med antall hjulomdreininger. Det blir "litt" rart hvis det eksempelvis kommer 23 dampslag på 5 hjulomdreininger. 
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2017 at 11:34
Originally posted by SveinF SveinF wrote:


Bruker du Zimo sin høytaler eller har du fått plass til noe annet?
 
Jeg har brukt ESU sin firkantede høyttaler, jeg synes den låter bedre enn de vanlige runde som følger med dekoderen. Dessuten er den enklere å plassere.
 
Jeg monterte også en ESU Powerpack, men da ble det trangt i tenderen. Derfor fjernet jeg den 8-pins kontakten og loddet dekoderledningene "rett på".
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2017 at 06:10
Til sommeren så bør det ikke være noe problem å få tatt lydopptak osv av type 18. Kan se hva jeg får ordnet så lenge noen minner meg på dette i juni.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2017 at 07:57
Det må vi prøve å huske Big smile
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2017 at 00:12
Originally posted by ses ses wrote:

Er lydfiler for slikt umulig å fikse selv? Tar man utgangspunkt i ekte lyd? I tilfelle "ja" på begge spørsmål, tror jeg det ville være interessant for det norske MJ-markedet å få tatt opptak av et par norske damplok for dette formålet, og ikke minst få til lyd av treklangfløyer, som jo er så karakteristisk for norske lok. Treklangfløyter hadde jo de eldre elektriske lokene også, opp til El 13, mener jeg.

ESU har i hvert fall lagt opp til at egenprogrammering kan gjøres. Har blitt fortalt at Zimo er vanskeligere å redigere. Kjenner ikke til flere produsenter som tilbyr dette. Men ESU har en programmeringsenhet som gjør det mulig å mikse egne med fabrikklerte lyder. En utfordring er kvaliteten på lyden. En vet jo ikke hva slags mikrofoner og avstandsforhold som er benyttet på opptakene til de fabrikkerte lydene. Equlizer er også trolig benyttet for å fremheve lyder som høres dårlig i små høyttalere. Til slutt må lydene være i en spesiell sampling rate, som også forringer lydkvaliteten i forhold til f.eks PC-høyttalere og hodetelefoner. Mend et er absolutt mulig!

Det kan være lurt å ta utgangspunkt i en opprinnelig lydfil fra ESUs rikholdige lydbibliotek. NSB type 71/73 er f.eks tilnærmet lik DB BR ICE 3. Den inneholder noen annonseringer på tysk, og disse kan man bytte ut eller slette selv.

Jeg har tatt fløytelyden fra et opptak av El 11 på Youtube og lagt inn i en fabrikkert lydfil. Dessverre glemte jeg å ta med selve fløytelyden, men et eksempel på lyd har jeg lagt på https://www.youtube.com/watch?v=cpU5O6U0Cb4

Selv har jeg laget lyden til Type 72 selv med opptak fra min mobiltelefon. https://www.youtube.com/watch?v=fnmVJmcADpE
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.