Type 18 lydfil |
Post Reply |
Author | |
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 april 2017 at 22:29 |
Noen som har en anbefaling på lydfil til en Type 18?
Tenkte å montere en Loksound Micro med en Zimo minihøytaler om jeg finner plass |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Damplok type 18?
|
|
Svein S
|
|
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja NMJ modell av NSB Type18 damp
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg må nok medgi at jeg ikke akkurat har allverdens erfaringer med lydfiler for MJ-damplok, og egentlig er jeg ikke så begeistret for det heller, men jeg har hørt en del slik lyd i 1:1. De fleste lok av noenlunde lik størrelse lyder også noenlunde likt under samme forhold. Lydbildet for et bestemt lok kan derimot variere mye etter belastning, sleidskapstrykk, sylinderfylling og hastighet. Lyden påvirkes også av omgivelsene.
Jeg vil derfor anta at nesten en hvilken som helst lydfil som er laget til et mellomstort damplok kan være like bra som en annen. Hvis man absolutt vil ha lyd er det etter min mening viktigst at lyden er synkron med drivhjulene. I mj-loklydenes aller tidligste barndom virket det som produsentene ikke hadde peiling på hvordan damplok virker, da fantes det lok som bare hadde to dampslag for hver hjulomdreining. Det hørtes mildt sagt merkelig ut...
|
|
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for innspill.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Til min type 18 har jeg samme dekoder som den du har tenkt å bruke, med følgende lydfil fra ESUs bibliotek: 55853-LSNV4.0-Dampf-BR91-R3. Justeringer av balansen mellom lydene og synkroniseringen er selvsagt noe som må jobbes med. Jeg er rimelig fornøyd med denne, men det er helt sikkert ting som ikke stemmer, for eksempel fløyta...
Hilsen Halvor |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er lydfiler for slikt umulig å fikse selv? Tar man utgangspunkt i ekte lyd? I tilfelle "ja" på begge spørsmål, tror jeg det ville være interessant for det norske MJ-markedet å få tatt opptak av et par norske damplok for dette formålet, og ikke minst få til lyd av treklangfløyer, som jo er så karakteristisk for norske lok. Treklangfløyter hadde jo de eldre elektriske lokene også, opp til El 13, mener jeg.
|
|
Svein S
|
|
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk Halvor tester ditt forslag.
Bruker du Zimo sin høytaler eller har du fått plass til noe annet? |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
De norske treklangfløytene er nokså spesielle, jeg kan knapt huske å har sett eller hørt lignende andre steder. Nå var det riktignok en del mindre og middelstore lok som hadde/har enklangfløyter, av eksisterende damplok gjelder det både 18c 255 og 21b 252. De store loktypene tror jeg bare hadde treklangfløyter, men unntak kan kanskje ha forekommet. Treklangfløytene tror jeg kom på begynnelsen av 1900-tallet, så tilbake på 1800-tallet var det nok bare enklangfløyter. De norske enklangfløytene som finnes i dag er relativt store og gir en nokså dyp tone. I mange andre land brukes generelt mindre fløyter som gir en høyere tone. De vanlige tyske fløytene (som bl.a. 63a 2770 har) er veldig små og høres litt fislete ut på så store lok. På mange smalsporbaner I DDR (bl.a. på Harzbanene) ble det derimot generelt brukt store enklangfløyter med veldig dyp tone, dypere enn de vanlige norske enklangfløytene. De norske treklangfløytene ble som nevnt også brukt på de fleste elektriske lok opp til El 13. Selv om fløytedimensjonene er de samme blir lyden allikevel nokså forskjellig når det brukes trykkluft med 7-8 kilos trykk eller damp med 12-15 kilos trykk. Selv ved samme trykk gir damp en annen lyd enn trykkluft. En annen interessant utfordring er å få dampslagene til å opphøre når loket går "ledig" (på tomgang). Dampslagene skal jo naturlig nok bare høres når maskinen arbeider, når et tog kommer rullende inn på en stasjon og skal stoppe høres selvfølgelig ingen dampslag.
Edited by H. Lindholm - 13 april 2017 at 10:12 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har bygget en Type 18 med hjulsynkron lyd. Den er dessverre ikke ferdigstilt ennå. Mangler koblingen mellom lok og tender ( er i tvil om hvordan jeg skal gjøre dette fleksibelt og med de ledninger som skal mellom lok og tender).
På loket har jeg boret 4 hull i tannhjulet som er festet til drivakselen og innfelt en minimagnet i hvert hull(neodym) og et hallelement som giver. Testkjøring på benk ga gode resultat. På lydfilen kan jeg velge mellom "3 løp" for lyder under belastning - et avlastet/ et normalt belastet/ og et høyt belastet løp. Det er også overganger mellom disse løpene. Løpene er styrt av motorstrømmen. Dette blir helt vinkelsynkront grunnet hallelementet. Litt "tricky" å stille dette inn på et såpass lite lok! På Loksound 2 og de tidligere dekoderene fra ESU var det ikke noe til hinder for å gjøre "reverse engineering" på lydprosjekter. Derved kunne man "slakte" lydprosjekt i de enkelte lydfiler og sette dem sammen som det passet i egne prosjekt.
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dampslagene er ingen utfordring, alt det er lagt inn i dekoderen. Du kan til og med få det til å gå synkront med sylinderne med hjelp av en liten magnet på hjulene og en hall sensor. Det går helt fint å lage lydfiler selv men det er voldsom jobb. Her ser man oppsettet av lydfilen til BR52. Den består av over 300 individuelle lydklipp på 0,1 til 1 sekund. Så det går an men det er en vanvittig jobb. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette høres interessant ut. Når det gjelder vinkelsynkroniseringen vil jeg tro at det er vanskelig å få dette 100% korrekt, men et visst avvik er faktisk også forbildetro. Det er ikke helt uvanlig at lok som ikke er veldig fint justert i sleidene går litt ujevnt, noen ganger høres det tydelig når loket går den ene veien. Et lok som er litt slitent og som kanskje har fått reparert noen lagre eller akselkasseføringer, og deretter ikke er blitt fullt satt opp etter tegningsmål (som er en stor jobb) er umulig å få til å gå helt jevnt. Tenderlok ble da gjerne justert slik at de gikk best mulig fremover, og da ble gangen bakover ofte noe ujevn. På lok 252 var dette veldig tydelig. Det viktigste er at dampslagene er synkrone med antall hjulomdreininger. Det blir "litt" rart hvis det eksempelvis kommer 23 dampslag på 5 hjulomdreininger.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har brukt ESU sin firkantede høyttaler, jeg synes den låter bedre enn de vanlige runde som følger med dekoderen. Dessuten er den enklere å plassere. Jeg monterte også en ESU Powerpack, men da ble det trangt i tenderen. Derfor fjernet jeg den 8-pins kontakten og loddet dekoderledningene "rett på". Hilsen Halvor
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(1)
|
Til sommeren så bør det ikke være noe problem å få tatt lydopptak osv av type 18. Kan se hva jeg får ordnet så lenge noen minner meg på dette i juni.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det må vi prøve å huske
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
ESU har i hvert fall lagt opp til at egenprogrammering kan gjøres. Har blitt fortalt at Zimo er vanskeligere å redigere. Kjenner ikke til flere produsenter som tilbyr dette. Men ESU har en programmeringsenhet som gjør det mulig å mikse egne med fabrikklerte lyder. En utfordring er kvaliteten på lyden. En vet jo ikke hva slags mikrofoner og avstandsforhold som er benyttet på opptakene til de fabrikkerte lydene. Equlizer er også trolig benyttet for å fremheve lyder som høres dårlig i små høyttalere. Til slutt må lydene være i en spesiell sampling rate, som også forringer lydkvaliteten i forhold til f.eks PC-høyttalere og hodetelefoner. Mend et er absolutt mulig! Det kan være lurt å ta utgangspunkt i en opprinnelig lydfil fra ESUs rikholdige lydbibliotek. NSB type 71/73 er f.eks tilnærmet lik DB BR ICE 3. Den inneholder noen annonseringer på tysk, og disse kan man bytte ut eller slette selv. Jeg har tatt fløytelyden fra et opptak av El 11 på Youtube og lagt inn i en fabrikkert lydfil. Dessverre glemte jeg å ta med selve fløytelyden, men et eksempel på lyd har jeg lagt på https://www.youtube.com/watch?v=cpU5O6U0Cb4 Selv har jeg laget lyden til Type 72 selv med opptak fra min mobiltelefon. https://www.youtube.com/watch?v=fnmVJmcADpE |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |