MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - IR detektorer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

IR detektorer

 Post Reply Post Reply
Author
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: IR detektorer
    Posted: 11 april 2017 at 08:31
Under grunnen, der man til tider legger spor, bor det noen utidige vesener. Avsporings Trollet (heretter kalt AT) og Skitne Skinner Spøkelset (Trippel-S) prøver så godt de kan å stikke kjepper i hjulene på både lok og vogner. Og de lykkes! Med det til følge at toget stopper! På en utilgjengelig plass! 
Selvsagt har Logistikkorganisasjonen okkupert plassen under modulene med sine kasser fylt av utallige brukbare og ubrukbare remedier. Så kassene må flyttes før man kan krype inn til undergrunnen for å få det stoppete toget i drift igjen.

Hadde det ikke da vært greit å vite hvor toget står? Slik at man flytter på færrest mulig kasser? For toget er alltid stoppet en helt annen plass enn der man først kryper inn.

Jeg prøvde for en del år siden å eksperimentere med noen IR-dioder og -transistorer, men fikk de ikke til å virke. Men nå fant jeg noen ferdige detektormoduler på EBay. De har en analog og en digital utgang. Detekteringsavstand er oppgitt til 25 mm, men som med mye annet slikt på EBay, så er det heller sparsommeligt med dokumentasjon. Så da er det blitt litt prøve-og-feile.

Oppsettet jeg har nå, er at en LED med formotstand er koplet direkte til hver detektors digitale utgang (verdi er "lav" ved detektering). Detektorene må stå nærmt skinnene, rett utenfor frittromsprofilen. Så veldig vakkert er montasjen ikke. Justeringsmuligheter i flere retninger er nødvendig. Men det er jo bare AT og Trippel-S som må se det til daglig.  

Visningen er på et panel, der har jeg også plassert bryter for strømforsyningen.


Foreløpig er det en prototype. Men det er rom for kontinuerlig forbedring. 
De "problemer" som bør fikses er at LED slukker mellom hver vogn. Det kan vel løses med en kondensator i parallell. 
Noen vogner gir for dårlig refleksjon. Skal det løses med kondensator, så blir det vel en ganske heftig størrelse på kondensatoren.
Følsomheten på sensorene kan justeres med et potmeter, men noen sensorplasseringer er vanskeligere å få justert enn andre. Så av og til er det et svakt lys i indikatordiodene.

Men inntil videre fungerer saken etter hensikten. Med ca 60 cm mellom sensorene har jeg en god nok indikasjon på hvor toget er. Og, bank i bordet, AT og Trippel-S har ikke vist seg siden sensorene ble montert.

HelgeF
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2017 at 09:25
AT og Trippel-S vart skikkelig skræmt, ja Shocked

Morsom lesing og stilig løsning Clap
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.