MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 16-lok N-Skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 16-lok N-Skala

 Post Reply Post Reply
Author
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: El 16-lok N-Skala
    Posted: 11 april 2017 at 02:05
Har noen erfaring med El 16-lok og Di 3 i N-Skala?

El 16-lok N-Skala
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2017 at 07:59
Spørs hva du mener med erfaring. Drivegenskapene er forskjellig, i hvert fall mellom de ulike basismodellene til di3. Kato sine Nohaber er fine, men Minitrix kan kreve litt hvis de har stått lenge. El16 er vel basert på nyeste modell av RC fra Fleischmann som både er digital og helt ny.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2017 at 11:14
Jeg har lang erfaring med Minitrix Nohab, helt fra 1983. Disse har vært driftsikre og kjørt fint i mange år men på noen av de nyere utgavene har jeg måttet skifte diode på printplaten.
Problemet med denne modellen er at den er fra en tid (1970-tall) da man festet fronstkjørtet i boggien slik at dette sammen med kobling svinger ut i kurver. De norske Nohab'ene fikk tidlig plog og det er vel ikke så enkelt å finne en plog som passer. Lokene har fire dører og der er vel en del andre detaljer som ikke stemmer helt. Boggisidene er vel ikke helt riktige heller. Det merkelige er at Minitrix produserer loket med det typiske norske snødekselet (winterization hatch) over noen av viftene på taket. Ingen andre land hadde dette påbygget. Til tross for dette har Minitrix aldri laget en norsk ugtave av dette loket. Minitrix sin modell har ikke stikk for dekoder men det ble laget plass for dekoder på de nyere utgavene.

Kato sine modeller kjører helt nydelig. De har også stikk (6 pins) for dekoder. Lokene har også kortkobligskulisse og ploger av forskjellig type alt etter hvilken forvaltnings fargeskjema loket har (hel plog eller delt plog). Katos modeller er vel basert på de danske MY og boggisider, dører og andre detaljer er deretter. Kato lager ikke modeller med det typiske norske påbygget på taket.

Begge modeller kan anbefales. Begge kjører godt men Katos modell er hakket bedre, det har tross alt skjedd en utvikling på de rundt 40 årene som skiller disse modellene. Det samme gjelder detaljene, men Minitrix har altså det typisk norske påbygget på taket. Begge modellene har fire dører, det gikk vel ikke lenge før de norske Nohab'ene fikk sveiset igjen en dør på hver side.

El 16 og Fleischmanns RC-lok har jeg ingen erfaring med.

Petter



Edited by traiNman - 11 april 2017 at 11:51
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2017 at 00:28
I tillegg til Kato og Trix har også Piko hatt modeller den danske (DSB MY, Piko art. nr. 5/4112) og ungarske (MAV M61, art. nr. 5/4108) ekvivalenten til Di.3. Dette var muligens de første masseproduserte modellene av disse lokene i N-skala; såvidt jeg vet ble de produsert på 60- og 70-tallet. De er temmelig grove i detaljene, og hjulflensene er digre. Siden de åpenbart har M61 som utgangspunkt, er det én ting som stemmer bedre i forhold til Di.3: De har tre bremsesylindre pr. boggiside. Likevel synes jeg Pikos boggisider ser noe merkelige ut, og de har dessuten en tendens til å løsne fra boggirammene, som de er limt til. De ble produsert lenge før man begynte med digitalstyring, så det er selvsagt ingen kontakt for dekoder, og såvidt jeg husker ikke plass heller, med mindre man fjerner noe av støpegodset i chassiset.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.