MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Byggeblogg Kristoffer Landre
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byggeblogg Kristoffer Landre

 Post Reply Post Reply
Author
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byggeblogg Kristoffer Landre
    Posted: 09 april 2017 at 17:35
Tenkte jeg skulle gå litt "mot strømmen" og opprette en liten weblogg av det som foregår på byggebordet mitt
(Litt av motivasjonen er jo at det nå skal gå ann å laste opp bilder fra mobil)

Etter jeg kom hjem fra Fremo treffet i Arendal har jeg gjort ferdig en Scandinavian Miniatures Tl3 som har stått på hold en stund. Får prøve å syrevaske og lakke den i løpet av påsken. Deretter montere OBK koblinger og kjetting mellom stakene.


Videre nå jobber jeg med en Steinar & Steinar Tl3 vogn som har stått i 7 steiner en periode. Denne skal kun ha endelemmer, men skal også få syrevask, lakk og OBK koblinger etterhvert.
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2017 at 17:38
Her er et knippe messingvogner som jeg hadde med til Arendal forrige helg. (Den lengst unna er en F10 fra Skala Design.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2017 at 18:17
Lekkert 😀
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2017 at 16:01
Veldig bra Kristoffer, vi trenger flere som deg. Nå har det blitt lettere å legge opp bilder å det gjør kanskje at flere kommer tilbake å blogger om sine prosjekter.

Hva bruker du som syrebad?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2017 at 01:41
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Veldig bra Kristoffer, vi trenger flere som deg. Nå har det blitt lettere å legge opp bilder å det gjør kanskje at flere kommer tilbake å blogger om sine prosjekter.

Hva bruker du som syrebad?


Det var i allefall det som gjorde at jeg ønsker å begynne på en liten blogg så la oss håpe det kan bli en "trend"

Angående bad av vogner; vet ikke om den korrekte termen er syrebad, men jeg tillater meg i hvertfall å kalle det for det Jeg legger vognene i 2ss sitronsyre og kokende vann i en brødform, lar det virke i 5min før jeg skyller det i varmt vann. Deretter følger jeg BO11 sin metode med bakepulver vask:

Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Min metod: kokande vatten ( har köpt raka sockerkaksformar ) där jag tar ca 1matsked bakpulver, detta lägger jag inte i förrän vagnen är i det varma vattnet. Det fräser när bakpulvret kommer i, en liten stund. Efter ca 5minuter så sköljer jag av min modell och blåser denna torr med en hårfön. Vagnen lyser ren och fin, och blir i det skick jag vill ha denna i. Detta upprepas en gång till innan jag målar. Och då räknar jag med ca 10-12 lödpass. Bakpulver, burk ca 225gram kostar ca 16kr, och räcker till många tvättningar

Ska tillägga att jag inte har provat en ultraljudstvätt.

Resultat: av syrablandning.


Resultat: av bakpulver.



Har i kveld badet begge Tl3 vognene, får det ikke like blankt som ønsket, så får ta en runde til med glassfiberbørste og deretter bakepulverbad.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2017 at 17:46
Jeg sliter nok litt med kokende vann der jeg har loddet hvitmetall med 70 grader loddetinn 😉
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2017 at 20:59
Originally posted by steinel steinel wrote:

Jeg sliter nok litt med kokende vann der jeg har loddet hvitmetall med 70 grader loddetinn 😉


Kan kanskje få litt slag da
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2017 at 08:56
Jeg har brukt tannkrem og en gammel tannbørste. Dette har jeg gjort etter hver byggestund
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2017 at 20:57
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Jeg har brukt tannkrem og en gammel tannbørste. Dette har jeg gjort etter hver byggestund

Jeg bruker selv Jif Skurekrem Sitron og tannbørste etter hver byggeøkt. Kan jo ofte bli noen dager mellom hver økt.
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2017 at 21:03
Jeg har en S3 vogn som kom ut fra Scandinavian minitures i fjor høst som jeg tenkte jeg skulle begynne på nå neste. Er det noen av konstruktørene som leser dette og vil sende meg en byggemanual hvis den er klar? Har kjøpt den moderniserte vognen. 
 
Tenker da på Per Roar Ritter-Johansen, Rolf Burud eller Trygve Krogsæter? Evt. hvis noen andre skulle sitte på byggebeskrivelsen så sier jeg ikke nei takk Smile
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2017 at 08:53
Takk for inspirerende byggeblogg! Har sendt melding til Trygve som pleier å lage byggebeskrivelsene.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2017 at 14:49
Har bygget vognen, men uten byggebeskrivelse. Her må du bruke det som finnes av andre byggebeskrivelser og kreativitet.

Rune
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2017 at 01:02
Originally posted by Basic71 Basic71 wrote:

Har bygget vognen, men uten byggebeskrivelse. Her må du bruke det som finnes av andre byggebeskrivelser og kreativitet.

Rune


Det finnes en sang om han som skulle sette sammen en veggseksjon hvor det lød noe sånn som: "etter fri fantasi og på trass"

Har i kveld begynt tørrbygging av understell på S3 vognen. På denne vognen tror jeg at understellet blir det enkleste, men siden jeg nå har avsluttet for kvelden tenkte jeg at jeg kunne legge ut et bilde for å vise framgangen, evt. få rettet ting før jeg lodder det fast.





Skal disse bøylene bøyes opp hvis man skal ha OBK med tråd?

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2017 at 10:41
Hei
Du har helt rett. På de siste modellene som SM har laget er det feste for denne typen kobling.
PS: Jeg tror du har satt hjulgaffelen feil vei. Feste for koblingen skal vende mot bufferplaten.
Hilsen konstruktøren
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2017 at 14:20
Originally posted by PR PR wrote:

Hei
Du har helt rett. På de siste modellene som SM har laget er det feste for denne typen kobling.
PS: Jeg tror du har satt hjulgaffelen feil vei. Feste for koblingen skal vende mot bufferplaten.
Hilsen konstruktøren


Hadde jo 50% sjangse for å få de rett vei da Skal ha OBK uten tråd, men snur den allikevel slik at det blir rett.

Skal denne bøyes rett vei, eller skal den med etsingen ut?
Regner med det er anordningen for bremseratt som skal på gavelveggen på bremseplattformen..?



Bak de 4 ytterste bremsegafflene er det en slisse for noe, hva skal dit?

Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2017 at 19:31
Originally posted by Kristoffer6951 Kristoffer6951 wrote:


Hadde jo 50% sjangse for å få de rett vei da Skal ha OBK uten tråd, men snur den allikevel slik at det blir rett.


OBK uten tråd? Skal den bare stå i vitrineskapet?
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2017 at 20:09
Det er vanlig å brette med etsning på innsiden. Og delen er til breserattet som du nevner til endeveggen.
De andre slissene er uten funksjon til dette byggesettet og skal ikke brukes. Håper dette hjelper deg videre
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2017 at 00:36
Originally posted by Kait Kait wrote:

Originally posted by Kristoffer6951 Kristoffer6951 wrote:


Hadde jo 50% sjangse for å få de rett vei da Skal ha OBK uten tråd, men snur den allikevel slik at det blir rett.


OBK uten tråd? Skal den bare stå i vitrineskapet?


Museumsvogn?

Neida, målet er at den skal få Fremo-godkjenning og bli med på treff når den er ferdig. Jeg tenker at siden vognen blir vektet ned i hht. Fremo sine retningslinjer, så vil gå fint i sporet selv med stive koblinger.
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2017 at 00:40
Originally posted by PR PR wrote:

Det er vanlig å brette med etsning på innsiden. Og delen er til breserattet som du nevner til endeveggen.
De andre slissene er uten funksjon til dette byggesettet og skal ikke brukes. Håper dette hjelper deg videre


Mange takk for hjelp så langt Måtte bare dobbelsjekke på denne braketten siden jeg bare så en i forbifarten. Den er nå montert og blir forhåpentligvis der.

Fikk i kveld også tilsendt noen bilder, så satser på å være godt hjelpt videre
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2017 at 02:10
Vognkassen på S3/lkm vognen er nå på det nærmeste ferdig. Litt pussing, polering og vask så tenker jeg at den er klar for lakkering.

Det ser ut til at det mangler noen støpedeler til understellet, så dette blir nok lagt bort inntil jeg får tak i de.




Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2017 at 08:14
Ser bra ut. Har selv det samme byggesettet liggende.
Gleder meg til å starte på det, skal bare....
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2017 at 20:36
Hehe, skal bare "litt forskjellig" jeg og
Back to Top
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2017 at 12:51
Hei Kristoffer,

Jeg har bygget noen slike vogner selv med ganske bra resultat Cool, men ingen er lakkert enda..

Kunne du tenke deg å dele litt rundt hvordan du går frem? Gjerne noen bilder Wink

mvh
Thomas
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2017 at 13:26
Hei,

Er ingen guru på dette med lakkering selv, så veien blir litt til mens jeg går

Har ikke fått tatt bilde av T3 vognene enda etter lakkering, men disse er rubbet med glassfiberbørste og deretter grunnet med Tamiya fine surface.

Originally posted by Kristoffer6951 Kristoffer6951 wrote:

Har i kveld badet begge Tl3 vognene, får det ikke like blankt som ønsket, så får ta en runde til med glassfiberbørste og deretter bakepulverbad.



Dette er en type lakk som jeg har lest flere synes sitter godt på messing. Denne har Tore i Togbutikken i både hvit og grå. Jeg har også prøvd litt med Vallejo sin grunning på messing, men dette biter veldig dårlig syns i allefall jeg..

Skjer ikke så veldig mye på byggebordet for tiden, men kommer sterkere tilbake når sommeren er på hell    Kanskje også med noen bilder av lakkerte vogner klar til innsats.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2017 at 19:20
Vill klargöra så att man förstår mitt resonemang.

Etsplåtar oxiderar ganska snabbt, bygger jag de direkt så att de inte har börjat oxidera, så tvättar jag alltid plåten eller delarna ändå.

Vill visa en bild som visar lite av vad jag menar.

Under byggtiden då jag har utfört ett lödpass, så kan jag bara skölja bygget i varmt vatten någon gång händer detta.
Men som oftast så penslar jag kalkosan på bygget för att hålla denna ren ifrån hudfett och diverse smet.
Bakpulver i varmt vatten, där ska bygget ligga i vattnet och sedan tillför jag bakpulvret och det fräser rejält.
Bakpulver har den egenskapen att detta naturaliserar ph värdet då lödvatten är surt.
Detta håller vagnen i bra skick, och detta gör jag även innan vagnen ska grund behandlas.

Har alltid tyckt att mekanisk rengöring  inte ger mig en fullvärdig effekt, då jag inte kommer åt alla ytor.


Edited by Bo11 - 05 juli 2017 at 19:22
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2017 at 01:04
Det har skjedd lite siden forrige gang, men S3 vognen nærmer seg ferdigstillelse loddemessigt i allefall. Det gjenstår pipe på overdelen samt bremseslanger på understell før den kan gå i lakkboksen.



Understellet har fått både gjennomgående dampledning og trykkluftsledning montert, i tillegg til resten av understellsdelene




Fortsettelse følger (forhåpentligvis snart med de 5 vognene som står i 95% ferdig køen og )
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2018 at 16:39
Ikm vognen har siden sist blitt ferdigstilt og lakkert. Var også med til Arendal I vår hvor den fungerte. Tak er derimot ikke min sterke side
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2018 at 16:43
Har det siste året, med litt fra og til bygget sammen denne SKD220 traktoren. Et utfordrende byggesett vil jeg si. g
SSandblåsing, hvit metal deler og litt lak så er denne klar for skinnestrengen.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2018 at 22:01
Hva slags utstyr bruker du til sandblåsing?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.