MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Betongbro
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Betongbro

 Post Reply Post Reply
Author
jono799 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 januar 2016
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jono799 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Betongbro
    Posted: 31 mars 2017 at 23:10
Hei

Tenkte jeg skulle forsøke å bygge en moderne betongbro, noe ala den på bildet i linken

For å bygge selve strukturen bruker jeg hulkillist, som jeg sager i segmenter og limer etter kurven i skinnegangen.




Edited by jono799 - 31 mars 2017 at 23:12
Back to Top
jono799 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 januar 2016
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jono799 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2017 at 12:12
Etter en hel del saging og liming ser det sånn ut.



Limte sammen denne på en finerplate, der jeg på forhånd hadde tegnet opp skinnekurven. Lagde en enkel jigg med treskruer ned i finerplaten, hullene i brua er etter noen av disse skruene. Jeg brukte pappbiter og smeltelim for å holde alt i riktig stilling mens trelimet tørket. Når limet tørket, holdt den formen.
Fylte de groveste sprekkene med en blanding av trelim og sagmugg.

Lurer på om det gjenstår litt sparkling og pussing?
Back to Top
jono799 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 januar 2016
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jono799 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2017 at 15:36
Kurven matcher skinnegangen ganske bra. Det er Märklin C-skinner, med klokken Radius 1114,6, R4 og R3.


Back to Top
jono799 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 januar 2016
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jono799 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2017 at 15:04
Etter noen runder med båndsliper og maling ser det sånn ut.



Bruker en blanding av ca 50/50 med byggsparkel og grå akrylmaling for å gi en slags gjengivelse av betong. Det kan bygges opp ganske tykt for å jevne ut ujevnheter og er lett å slipe, men trenger ganske lang tid for å tørke.

Betongsøyler blir representert av "kosteskaft", eller iaf rundstav fra nærmeste byggevarehandel. De skal etter hvert få samme ytterbehandling.

Med pukkfylling, rekkverk og luftledning tror jeg dette kan bli ganske ok.
Back to Top
jono799 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 januar 2016
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jono799 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2017 at 20:46
Per nå ser det sånn ut:



Mangler en del detaljer, som ballast og rekkverk.

Ikke helt fornøyd med finishen. Jeg tørrpenslet den med to ulike gråfarger og den ser ut som betongstøp på litt avstand. Men på nært hold ser man at ikke alle penselstrøkene er nøyaktig i lengderetningen, så det får bli et forsøk til.

Jeg tenker også lage et mer forbildetro anleggspunkt mellom bro og søyle etter hvert.

Landskapet rundt er work in progress :-)

Noen som har synspunkter?

Mvh Jon
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2017 at 21:46
Oi, ble skikkelig betong, jo 😀
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.