Kjøre "feil" ut av sporveksel |
Post Reply |
Author | |
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 mars 2017 at 21:55 |
Hei,
av og til er det gøy å kaste vekk noen timer av livet med å se på jernbanevideoer på Youtube av typen "Führerstandmitfahrt". På flere av disse synes jeg det ser ut som om tog kjører ut av sporveksler som er stilt i motsatt stilling. Feks er sporveksel stilt i normal, men toget kjører "ut" av den på avviksporet. Et typisk scenario er et ubetjent kryssespor med manuelle sporvekslere på en smalsporbane. (Eksempelvis helt i begynnelsen av denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=T-yF0MhBrFc) Instinktivt føles dette veldig feil og brutalt. Men er det faktisk vanlig? Isåfall er det bare på manuelle veksler? Mvh Ben |
|
Ben-Sigvald
SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det finnes veksler i 1:1 som er laget for å kunne kjøres opp, slik som den på filmen åpenbart er. Da er den fjærbelastet og vil gå tilbake til normalposisjonen etterpå. Dette er hensiktsmessig der det er en fast kjøreretning gjennom kryssingsspor f.eks. På dobbeltspor der sporveksler alltid kjøres inn "bakfra", slik som på filmen, trenger den ikke være fjærbelastet engang siden man aldri kjører inn i vekselen mot tungespissene. Men jeg vil tro at dette ikke gjøres der hastigheten kan være stor.
|
|
Svein S
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Å kjøre inn i en medliggende sporveksel som ligger til det andre sporet kalles å "kjøre opp" sporvekselen. På vanlige jernbaner er det ikke tillatt hvis ikke sporvekselen er spesielt bygget for det, men alle sporveksler er laget slik at de ikke skal ta skade av det hvis de er velsmurt og hastigheten er lav. Å kjøre opp sporveksler i ordinær drift er veldig vanlig på sporveier og smalsporbaner med faste kryssinger på ubetjente stasjoner. Da skjer oppkjøringen naturlig nok alltid i relativt lav hastighet. Å kjøre opp en sporveksel i stor hastighet tror jeg ikke gjøres planlagt noe sted, det gir veldig store belastninger. Hvordan slike oppkjørbare sporveksler er konstruert varierer mye etter forholdene. Noen steder er det bare en enkel fjær som legger sporvekseltungene tilbake, men da vil tungene slå frem og tilbake for hver aksel som passerer. En annen mye brukt løsning er en fjærbelastning med hydraulisk demping slik at første aksel legger over tungene, mens dempingen gjør at den blir liggende slik til litt etter at siste aksel har passert og at den da går sakte tilbake.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |