MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av El 1
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av El 1

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av El 1
    Posted: 24 mars 2017 at 22:16
Har begynt å digitalisere en El 1. Planen er å bytte ut pærene med led og sette inn lyddekoder. Ser ut il å være plass til både dekoder og høyttaler når printkortene er tatt ut. Noen som har erfaring med dette?

Virker som at loket ikke har så god svingradius. Kan man gjøre noe med dette.

Edited by Pelle - 25 mars 2017 at 17:31
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2017 at 10:29
Hvorfor bytte ut 1,5V-pærene???
De gir "riktig" lys på dette loket. - Uansett bør man ha en spenningsregulator. Om spenningen skal være 1,5V eller 3V er akkurat like komplisert.
 
Har digitalisert 2-3 El1. Utfordringen er å finne plass til dekoder. Med høyttaler i tillegg er det liten plass i loket. El1 er et boggilok. Drivverket er utformet som en stor Z, der selve motoren utgjør den øverste horisontale delen av Zen. Den må være fritt bevegelig, ellers sporer loket av. Da er det liten plass for elektronikk, høyttaler og ledninger på sidene av lokkassen. Under taket er det liten plass før dekoder kommer bort i svinghjulet.
Kurveradius er normalt ikke noe problem dersom R>60cm. på Superline - også for dette loket om man ikke begrenser kurveradius ved å plassere komponenter på siden av motoren?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2017 at 17:38
Det er plass til dekoder og minihøyttaler hvis printkortene tas ut. Tenkte at vanlige motstander tar mindre plass til lysdiodene. Men det går kanskje an å bruke kortene som de er til lys- eller F-utgang? Uansett: Topplysene kan lett erstattes med en diode og kobles til gul og hvit. Hvis jeg dropper lyddekoder, kan jeg klare meg med en liten dekoder.

Hva slags dekoder har du/dere brukt?


Edited by Pelle - 25 mars 2017 at 19:57
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2017 at 12:31
Jeg brukte på siste El1 som jeg digitaliserte en LP4-dekoder.
Printkortene kan bare byttes ut. Jeg har brukt en LM317 med SMD-motstandsnettverk og 2 stk. 1N4148-dioder (til begge skinnene for å lage ekstern minusspenning da LP ikke har ført ut minusspenning - og det er omtrent like mye arbeid å fjerne krympeplast og føre ut minusspenningen fra dekoder).
Motstandsnettverk, LM317 og dioder har jeg bakt inn i krympestrømpe og plassert der ene printet ligger og dekoderen sitter på holderen for motoren (tror jeg?) da det ikke er nok plass under motorkassene.
 
På LP-dekodere kan man få funksjonen "licht an/abblenden" som gjør at lyset slår seg på-og-av som en stor glødelampe som langsomt tenner og slår seg av. Dette er typisk for El1 og ikke mulig å få til like godt med dioder.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.