MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Airbrush
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Airbrush

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Airbrush
    Posted: 09 mars 2017 at 17:28
Hvilken type maling anbefales til bruk med Airbrush, og må det i tilfelle tynnes ut?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2017 at 18:10
Kommer litt ann på om du vil bruke vann- eller løsemiddelbasert maling.

Jeg bruker Humbrol Enamel og tynner fra Biltema. Blander malingen til en melkeaktig konsistens.
Hvis jeg må bruke vannbasert maling er malingene fra Vallejo meget bra. Vallejo har både egne akrylmmaling ferdig blandet for airbrush, men du kan også blande med Vallejo's egen tynner.
Uansett bør du blande malingen tilnærmet melkekonsistens. For tykk gjør at du risikerer "appelsin-effekt" fordi malingen tørker før den treffer det du skal male. For tynn gjør at du risikerer "sig".

Prøv deg fram.

Edited by KjellAn - 09 mars 2017 at 18:11
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2017 at 18:48
Jeg kan anbefale Life Colors von http://www.elita.de/
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2017 at 21:22
Som Kjell sier, her må du eksperimentere!
Jeg bruker Tamiya maling som jeg tynner med to deler Cellulosetynner (Lynol). Har avtrekkskap og skikkelig ansiktsmaske. Samt kjemikaliebestandige gummihanskerhansker (Som ikke tåler vann!).

Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2017 at 20:26
Brukes samme tynner til rengjøring av pistol?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2017 at 20:41
Når jeg en sjelden gang bruker airbrush, så bruker jeg samme tynner til rengjøring som til tynning av lakken. Hvis tynneren passer til tynning av lakken, så passer den også til rengjøring. Det kan tenkes at man kan bruke noe som er billigere, men det går med såpass lite at det ikke har noen betydning. I hvert fall ikke for meg som ikke bruker dette daglig.
Man må uansett bruke riktig tynner til lakken. Hvis man bruker feil type risikerer man klumping eller andre merkelige reaksjoner mellom lakk og tynner. Da kan både gjenstanden og sprøytepistolen bli skadet eller helt ødelagt. Det samme gjelder rensing. Det er jo ikke akkurat enorme mengder som går med, så hvis man ikke er ekstrem storforbruker er det neppe tynnerprisen som knekker økonomien.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.