MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Frog
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Frog

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Frog
    Posted: 25 februar 2017 at 15:23
Bruker Peco Code 75 og har problemer med veksler. Hvordan får jeg strøm på frog. Har en del vekslere som var ferdig bygget for DC når jeg fikk dem. Når jeg prøver å kjøre lok så stopper dette på veksler etter der hvor det fra produsent er kuttet i skinnestreng. Får også på min Multimaus "stopp" som indikerer kortslutning. Via frog så er der koblet en ledning som jeg har forstått kan kobles på Tortoise motor for å hente strøm til frog??? Når jeg måler strømopptak i veksler har jeg fin strøm helt til etter skinnestrengen er kuttet. Noen tips
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 17:00
Er det Insulfrog eller Electrofrog sporveksler du har? Det har stor betydning for hvordan kabling og isolering rundt vekselen skal være.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 17:01
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 17:05
Det er Eletrocfrog
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 17:13
OK, er vekslene originale eller modifisert på noen måte?

Originale Peco Electrofrog-veksler skal fungere uten modifikasjoner så lenge det brukes isolerlasker på de to skinneendene ut fra skinnekrysset/hjertestykket/frog (kjært barn har mange navn).

Skinnene videre fra vekselen må naturligvis ha egen mating når det brukes isolerlasker etter krysset.


Edited by Svein_H - 25 februar 2017 at 17:19
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 17:17
De er modifisert for å brukes som DCC hvilket jeg bruker. Uten modifisering går det vel kun til AC
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 17:25
AC kan du bare glemme i denne sammenheng, da det kun brukes til gamle analoge Märklin-anlegg.

Kan du lage en enkel skisse over anlegget ditt og hvordan det er kablet? 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 17:58
Er dårlig tegner forsøker derfor med et foto som jeg nok tror du ser det du trenger. Har som sagt overtatt en del vekslere som er benyttet tidligere i DCC anlegg. Den brune og røde ledning går til samme strømforsyning som skinner får strøm fra. Den grønne går til kontakt nr 4 på min Tortoise motor. 1 og 8 på Tortoise går til dekoder, og dette fungerer fint. Håper dette forklarer det meste. Føler at her mangler ett eller annet koblingsmessig, men siden min kunnskap på området er minimal håper jeg på hjelp fra de kyndige.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 18:30
Brun og rød ledning går til hhv ytre og indre skinnestreng, og er identisk med min egen kabling, så den er grei. Jeg bruker ikke Tortoise selv, men den grønne ledningen skal mate krysset utfra hvordan vekselen er satt. Har du brukt isolerlasker på begge skinnene ut fra krysset, og er du sikker på at krysset er isolert? På mine egne C75-veksler er det et par forbindelser på undersiden som må kuttes før koblingen til krysset kan tas i bruk.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 19:11
Originally posted by mikki mikki wrote:

[...] Den grønne går til kontakt nr 4 på min Tortoise motor. 1 og 8 på Tortoise går til dekoder, og dette fungerer fint. [...]
Når skinnekrysset ("frog" på engelsk) er koblet til kontakt 4 på Tortoise-motoren, må du også koble kontaktene 2 og 3 til hver sin skinnespenning (rød + brun ledning på ditt foto). Hvilken kontakt som skal kobles hvor, er avhengig av hvordan motoren er vendt.

I den første lenken i mitt forrige innlegg er dette vist i figuren under "Tilkobling", bortsett fra at en der har brukt den andre kontakten (pin 5, 6 og 7).
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 19:15
Det er jo også vesentlig å minne om at skinnene som kobles til hjertestykket må kobles med isolert skinnelasker.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 19:21
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

[...] og er du sikker på at krysset er isolert? På mine egne C75-veksler er det et par forbindelser på undersiden som må kuttes før koblingen til krysset kan tas i bruk.
Ut fra bildet ser det ut som disse forbindelsene er fjernet, da det det ikke er noen ledere i de to "gropene" i svillematta to hakk over skinnekrysset.
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 21:06
Originally posted by mikki mikki wrote:

Bruker Peco Code 75 og har problemer med veksler. Hvordan får jeg strøm på frog. Har en del vekslere som var ferdig bygget for DC når jeg fikk dem. Når jeg prøver å kjøre lok så stopper dette på veksler etter der hvor det fra produsent er kuttet i skinnestreng. Får også på min Multimaus "stopp" som indikerer kortslutning. Via frog så er der koblet en ledning som jeg har forstått kan kobles på Tortoise motor for å hente strøm til frog??? Når jeg måler strømopptak i veksler har jeg fin strøm helt til etter skinnestrengen er kuttet. Noen tips
 
Har du sjekket at strømmen er rett koblet på tortoisen? (rød/brun leidning inn på kontakt 2 og 3)
 
Ut frå det du beskriver her kan det virke som hjertestykket har feil polaritet.
 
For som du beskriver kommer kortslutningen når hjul køyrer frå tunge og inn på hjertestykket og då verkar det som det er der + og - møtast.
 
Om det var noe som ikkje er gjort rett i høve til sjølve vekselen som manglande plastlasker eller forbindinga mellom tunge og hjertestykke, burde gi kortslutning når du skrur på strømmen.
Men feil polaritet på hjertestykket vil ikkje problemet melde seg før du setter lok/vognhjul i kontakt med både tunge og hjertestykke.
 
Edit:
Om hjertestykket har feil polaritet, vi du få 0 Volt om du måler mellom hjertestykke og ytterskinne, den togvegen veksel ligger. Om du måler mellom ytterskinne og hjertestykke den togvegen vekselen ikkje ligger i vil du få noe annet enn 0 Volt.
Og omvent viss det er rett polaritet.
 


Edited by Johannn - 25 februar 2017 at 21:13
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2017 at 21:45
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

[...] og er du sikker på at krysset er isolert? På mine egne C75-veksler er det et par forbindelser på undersiden som må kuttes før koblingen til krysset kan tas i bruk.
Ut fra bildet ser det ut som disse forbindelsene er fjernet, da det det ikke er noen ledere i de to "gropene" i svillematta to hakk over skinnekrysset.
Visst ja, det stemmer, den misset jeg i forbifarten. Da ser det ut som om vekselen er korrekt kablet, og feilen kan da ligge i hvordan Tortoisen er tilkoblet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2017 at 07:06
Hvis jeg nå forstår dette riktig så kobles dette som følger: Rød og brun ledning kobles til den generelle strømforsyning til skinner, grønn  kobles til kontakt 4 på Tortoise. Fra Tortoise kobles kontakt 2 og 3 til den generelle strømforsyning til skinner
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2017 at 07:11
Det er nesten korrekt. Hvis du har koblet slik og du får kortslutning først når du kjører i vekselen, bør du bytte om rød og brun ledning til 2 og 3. Hvis rød går til 2 og brun til 3, så prøv rød til 3 og brun til 2.
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2017 at 07:18
Takk for det. Forsøker i løpet av dagen.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2017 at 10:36
Lurer på  om problemet ligger i hvordan du har koblet Tortoisen din.
1 og 8 er strøm til å kjøre Torotoisen (rød og brun med dine kabelfarger)
4 brukes til å skifte polaritet (grønn kabel hos deg)
2 og 3 er det som gir strøm til 4 avhengig av om hvilken vei Tortoisen er skiftet. På 2 og 3 må du da inn med rød og brun kabel for å få strøm til hjertestykket.
Jeg har valgt meg en fast rekkefølge på at 2 er rød og så må jeg evt koble om mellom 2 og 3 (bruker en sukkerbit mellom rød/brun hovedførsyningen og den enkelte Tortoise forlett å kunne snu om.
Med et mulitmeter kan du måle om du har feil polaritet eller ei. Jeg pleier å høre det på diodetesten på meteret for jeg kan ikke måle live. Ellers så skifter jeg vekslen, slår av strømmen og måler
Ellers så  har jeg også brukt en frog Juicer som automatisk skifter pol, men disse er ikke gratis
Terje
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2017 at 23:08
Må der isoleres både på inngang og utganger veksel. Har 2 vekslere som er koblet sammen, men jeg har ikke isolert mellom disse. Har kun isolert på utgang i begge retninger. Gjelder evnt dette også når veksel er alene

Edited by mikki - 04 mars 2017 at 23:10
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2017 at 23:32
Ja, hver veksel må behandles likt (det finnes sikkert noen sære unntak) og følg da dette koblingsskjemaet (hentet fra MJ-Wiki):


Isoleringene er de hvite feltene på hver side av skinnekrysset (tegnet i grønt).
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2017 at 15:05
Hva mener du med "inngang og utganger veksel"? Med Electrofrog veksler er minimumskravene for isolasjonslasker helt avhengig av hvordan sporplanen og matepunktene på anlegget er lagt opp, og anbefalte isoleringer er noe helt annet enn minimumskrav. Det var derfor jeg spurte tidligere i tråden om du hadde en enkel skisse av sporplanen, for da vet vi hva vi har å jobbe med.

Skissen rett over her som Svein Sando viser er et veldig godt utgangspunkt når man ser på hver enkelt veksel individuelt, men som han også nevner finnes det unntak, og derfor er det veldig kjekt å ha en konkret sporplan å ta utgangspunkt i.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2017 at 16:30
Da skal jeg være enda mer spesisfikk og bruker de samme ledningsfargene som bildet av vekselen viser. Hvis to veksler står mot hverandre, slik som ved sporsløyfe (som det heter på jernbanespråket) der man kan kan veksle fra det ene parallellsporet til det andre, vil endene på to vekseler kunne møte hverandre uten noe behov for noe skinne i mellom, og da plasseres isolerlaskene slik skissen viser (de hvite feltene). Her har jeg lagt inn Tortoiser også, og pinplasseringen stemmer dersom motorene legger om vekslene i samme posisjon som tegningen viser. På skissen er systemet slik at begge vekselene ligger til rett fram. Motorene bør sammenkobles elektrisk slik at de alltid legger over likt, ellers vil det jo oppstå en avsporing.


Lagre

Edited by ses - 05 mars 2017 at 16:33
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.