Frog |
Post Reply |
Author | ||
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 februar 2017 at 15:23 |
|
Bruker Peco Code 75 og har problemer med veksler. Hvordan får jeg strøm på frog. Har en del vekslere som var ferdig bygget for DC når jeg fikk dem. Når jeg prøver å kjøre lok så stopper dette på veksler etter der hvor det fra produsent er kuttet i skinnestreng. Får også på min Multimaus "stopp" som indikerer kortslutning. Via frog så er der koblet en ledning som jeg har forstått kan kobles på Tortoise motor for å hente strøm til frog??? Når jeg måler strømopptak i veksler har jeg fin strøm helt til etter skinnestrengen er kuttet. Noen tips
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det Insulfrog eller Electrofrog sporveksler du har? Det har stor betydning for hvordan kabling og isolering rundt vekselen skal være.
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du burde finne svar her: http://mjwiki.no/wiki/Tortoise_vekselmotor
og kan kanskje også ha nytte av noe info herfra: |
||
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er Eletrocfrog
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
OK, er vekslene originale eller modifisert på noen måte?
Originale Peco Electrofrog-veksler skal fungere uten modifikasjoner så lenge det brukes isolerlasker på de to skinneendene ut fra skinnekrysset/hjertestykket/frog (kjært barn har mange navn). Skinnene videre fra vekselen må naturligvis ha egen mating når det brukes isolerlasker etter krysset.
Edited by Svein_H - 25 februar 2017 at 17:19 |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De er modifisert for å brukes som DCC hvilket jeg bruker. Uten modifisering går det vel kun til AC
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
AC kan du bare glemme i denne sammenheng, da det kun brukes til gamle analoge Märklin-anlegg.
Kan du lage en enkel skisse over anlegget ditt og hvordan det er kablet?
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er dårlig tegner forsøker derfor med et foto som jeg nok tror du ser det du trenger. Har som sagt overtatt en del vekslere som er benyttet tidligere i DCC anlegg. Den brune og røde ledning går til samme strømforsyning som skinner får strøm fra. Den grønne går til kontakt nr 4 på min Tortoise motor. 1 og 8 på Tortoise går til dekoder, og dette fungerer fint. Håper dette forklarer det meste. Føler at her mangler ett eller annet koblingsmessig, men siden min kunnskap på området er minimal håper jeg på hjelp fra de kyndige.
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Brun og rød ledning går til hhv ytre og indre skinnestreng, og er identisk med min egen kabling, så den er grei. Jeg bruker ikke Tortoise selv, men den grønne ledningen skal mate krysset utfra hvordan vekselen er satt. Har du brukt isolerlasker på begge skinnene ut fra krysset, og er du sikker på at krysset er isolert? På mine egne C75-veksler er det et par forbindelser på undersiden som må kuttes før koblingen til krysset kan tas i bruk.
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når skinnekrysset ("frog" på engelsk) er koblet til kontakt 4 på Tortoise-motoren, må du også koble kontaktene 2 og 3 til hver sin skinnespenning (rød + brun ledning på ditt foto). Hvilken kontakt som skal kobles hvor, er avhengig av hvordan motoren er vendt. I den første lenken i mitt forrige innlegg er dette vist i figuren under "Tilkobling", bortsett fra at en der har brukt den andre kontakten (pin 5, 6 og 7).
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er jo også vesentlig å minne om at skinnene som kobles til hjertestykket må kobles med isolert skinnelasker.
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ut fra bildet ser det ut som disse forbindelsene er fjernet, da det det ikke er noen ledere i de to "gropene" i svillematta to hakk over skinnekrysset.
|
||
Johannn
Medlem i MJF Joined: 09 april 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har du sjekket at strømmen er rett koblet på tortoisen? (rød/brun leidning inn på kontakt 2 og 3) Ut frå det du beskriver her kan det virke som hjertestykket har feil polaritet. For som du beskriver kommer kortslutningen når hjul køyrer frå tunge og inn på hjertestykket og då verkar det som det er der + og - møtast. Om det var noe som ikkje er gjort rett i høve til sjølve vekselen som manglande plastlasker eller forbindinga mellom tunge og hjertestykke, burde gi kortslutning når du skrur på strømmen. Men feil polaritet på hjertestykket vil ikkje problemet melde seg før du setter lok/vognhjul i kontakt med både tunge og hjertestykke. Edit: Om hjertestykket har feil polaritet, vi du få 0 Volt om du måler mellom hjertestykke og ytterskinne, den togvegen veksel ligger. Om du måler mellom ytterskinne og hjertestykke den togvegen vekselen ikkje ligger i vil du få noe annet enn 0 Volt. Og omvent viss det er rett polaritet. Edited by Johannn - 25 februar 2017 at 21:13 |
||
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Visst ja, det stemmer, den misset jeg i forbifarten. Da ser det ut som om vekselen er korrekt kablet, og feilen kan da ligge i hvordan Tortoisen er tilkoblet.
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis jeg nå forstår dette riktig så kobles dette som følger: Rød og brun ledning kobles til den generelle strømforsyning til skinner, grønn kobles til kontakt 4 på Tortoise. Fra Tortoise kobles kontakt 2 og 3 til den generelle strømforsyning til skinner
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er nesten korrekt. Hvis du har koblet slik og du får kortslutning først når du kjører i vekselen, bør du bytte om rød og brun ledning til 2 og 3. Hvis rød går til 2 og brun til 3, så prøv rød til 3 og brun til 2.
|
||
Svein S
|
||
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for det. Forsøker i løpet av dagen.
|
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lurer på om problemet ligger i hvordan du har koblet Tortoisen din.
1 og 8 er strøm til å kjøre Torotoisen (rød og brun med dine kabelfarger) 4 brukes til å skifte polaritet (grønn kabel hos deg) 2 og 3 er det som gir strøm til 4 avhengig av om hvilken vei Tortoisen er skiftet. På 2 og 3 må du da inn med rød og brun kabel for å få strøm til hjertestykket. Jeg har valgt meg en fast rekkefølge på at 2 er rød og så må jeg evt koble om mellom 2 og 3 (bruker en sukkerbit mellom rød/brun hovedførsyningen og den enkelte Tortoise forlett å kunne snu om. Med et mulitmeter kan du måle om du har feil polaritet eller ei. Jeg pleier å høre det på diodetesten på meteret for jeg kan ikke måle live. Ellers så skifter jeg vekslen, slår av strømmen og måler Ellers så har jeg også brukt en frog Juicer som automatisk skifter pol, men disse er ikke gratis
|
||
Terje
|
||
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Må der isoleres både på inngang og utganger veksel. Har 2 vekslere som er koblet sammen, men jeg har ikke isolert mellom disse. Har kun isolert på utgang i begge retninger. Gjelder evnt dette også når veksel er alene
Edited by mikki - 04 mars 2017 at 23:10 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, hver veksel må behandles likt (det finnes sikkert noen sære unntak) og følg da dette koblingsskjemaet (hentet fra MJ-Wiki):
Isoleringene er de hvite feltene på hver side av skinnekrysset (tegnet i grønt). |
||
Svein S
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva mener du med "inngang og utganger veksel"? Med Electrofrog veksler er minimumskravene for isolasjonslasker helt avhengig av hvordan sporplanen og matepunktene på anlegget er lagt opp, og anbefalte isoleringer er noe helt annet enn minimumskrav. Det var derfor jeg spurte tidligere i tråden om du hadde en enkel skisse av sporplanen, for da vet vi hva vi har å jobbe med.
Skissen rett over her som Svein Sando viser er et veldig godt utgangspunkt når man ser på hver enkelt veksel individuelt, men som han også nevner finnes det unntak, og derfor er det veldig kjekt å ha en konkret sporplan å ta utgangspunkt i.
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da skal jeg være enda mer spesisfikk og bruker de samme ledningsfargene som bildet av vekselen viser. Hvis to veksler står mot hverandre, slik som ved sporsløyfe (som det heter på jernbanespråket) der man kan kan veksle fra det ene parallellsporet til det andre, vil endene på to vekseler kunne møte hverandre uten noe behov for noe skinne i mellom, og da plasseres isolerlaskene slik skissen viser (de hvite feltene). Her har jeg lagt inn Tortoiser også, og pinplasseringen stemmer dersom motorene legger om vekslene i samme posisjon som tegningen viser. På skissen er systemet slik at begge vekselene ligger til rett fram. Motorene bør sammenkobles elektrisk slik at de alltid legger over likt, ellers vil det jo oppstå en avsporing.
Lagre Edited by ses - 05 mars 2017 at 16:33 |
||
Svein S
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |