MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DC kobling
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DC kobling

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DC kobling
    Posted: 23 februar 2017 at 17:24
Bygger DC, altså 2 skinne likestrøm. Har under hele byggingen brukt sort og rød ledning til skinnestrøm, og fulgt opp at dette gjennomføres gjennom hele linjen. Nå ser jeg at jeg har blingset ett par plasser, og lurer på om jeg må bytte rundt på ledningene. Bruker flexiskinner Peco 75 og har nesten isolert hver enkelt skinne, og dermed også loddet på strømførende ledninger på hvert strekk. Dette med tanke på at jeg har planer om å bruke Train Controller for styring av anlegget. Kan dermed koblingene bare være som de er siden de er isolert fra resten av anlegget? Håper dette er til å forstå
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2017 at 19:16
Fargen på ledningene spiller egentlig ingen rolle, men det kommer an på hvordan du kobler disse til strømforskyningen. Hvis du kobler svart mot rødt og rødt mot svart på ALLE steder der du har blingset som du sier, går dette bra.
Vi hadde det samme problemet i TMJK for noen år siden da vi byttet rundt på to skyggestasjoner. Vi bruker blått og brunt til skinnestrømmen, og den blå skinnen brukes til sporfelt. Når den flyttede skyggestasjonen ble koblet inn møtte blå skinne brun og omvendt. Da måtte vi sette inn isolering i begge skinnestrenger i overgangen. Så måtte alt det brune kobles til det blå på resten av anlegget, og blått mot brunt. Hvis jeg har forstått problemet ditt riktig, er det et helt beslektet problem du står overfor.
Svein S
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2017 at 19:41
Enig at farge på ledninger ikke betyr noe, men bruker dette for å skille mellom de ulike strømforsyninger. Ser ut som vi snakker om det samme problemet ja. Får bare koble om slik jeg tenkte. Heldigvis er det ikke mange.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.