MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av Di3 Hamo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av Di3 Hamo

 Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av Di3 Hamo
    Posted: 19 februar 2017 at 10:55
Er litt grønn når det kommer til Märklinmodeller.
Jeg har en klassisk Di3 Märklin Hamo modell som jeg ønsker å digitalisere.
Må jeg bytte til "Hamo" permanent magnet for å få dette til?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2017 at 11:03
Hvis det er den første utgaven av grønn Di3 som er levert fra Märklin i 2-skinneutgave skal den være utstyrt med permanentmagnet fra fabrikken. Hvis jeg ikke husker helt feil var det art. nr. 8337.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2017 at 11:26
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Hvis det er den første utgaven av grønn Di3 som er levert fra Märklin i 2-skinneutgave skal den være utstyrt med permanentmagnet fra fabrikken. [...]
Betyr det at det har vært levert Hamo-utgaver uten permanentmagnet, f.eks. ved bruk av dioder?

Uansett er det ganske lett å se når man tar av lokkåpen. Er det en stor spole på siden av motoren, er det Märklins feltspole:

Henger det en "blokk" der, er det en permanentmagnet:

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2017 at 13:26
Er feltspole i min Hamo Di3. Dioder mellom ene pol og spole for å få feltet i en retning uansett kjøreretning.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2017 at 14:08
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Er feltspole i min Hamo Di3. Dioder mellom ene pol og spole for å få feltet i en retning uansett kjøreretning.
Det skal være mulig å koble til en vanlig dekoder også da, men da må man slå av lastregulering, og såvidt jeg har forstått, yter motoren dårlig ved lav hastighet. Diodene beholdes, dvs. koblet mellom feltspolen og utgangen fra dekoderen. Det kan jo være verdt å prøve om man uansett har en dekoder liggende.

Ellers får man digitalisere som om det var et vanlig Märklin-lok, og da er det flere alternativer. Mer om det her:
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2017 at 15:30
Jeg hadde noen eksemplarer av dette loket i 2-skinneutgave en gang i tiden, men noen ubudne gjester sørget for at jeg ikke har dem lenger. Jeg kan derfor ikke sjekke rent fysisk, men jeg er rimelig sikker på at den originalt leverte Hamo-utgaven fra Märklin hadde permanentmagnet. Den hadde artikkelnummer 8337 (har sjekket nå), mens 3-skinneutgaven var 3137.
Jeg tror ikke Märklin noen gang har levert 2-skinnelok med feltspole og dioder. Jeg har aldri sett det, og i alle de delelistene jeg har sett har det vært ført opp permanentmagnet. Siden Märklin har produsert permanentmagneter passende til alle de vanlige feltspolemotorene i hvert fall siden tidlig 60-tall ville det være ytterst merkelig hvis de plutselig skulle levere noen med feltspole og dioder.
Det har derimot vært ganske mange lok som er bygget om, både privat og av forskjellige forhandlere. Den første røde utgaven med stort vingehjul (art. 3143, loknr 3.605) ble jo ikke levert i 2-skinneutgave fra Märklin, den har jeg selv bygget om ca 150 stk. av. De jeg bygget om fikk permanentmagnet, men jeg vet at mange andre gjorde det enklere (og billigere) og satte inn dioder i stedet.
Siden 3137 også ble levert i Hamo-utgave må eventuelle privat- eller forhandlerombygginger sannsynligvis ha skjedd fordi 8337 ikke lenger kunne skaffes.
 
Hvis du har esken til loket, sjekk nummeret. Hvis det er 3137 er det ikke levert som Hamo-lok fra Märklin, men er bygget om senere.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2017 at 15:56
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Den første røde utgaven med stort vingehjul (art. 3143, loknr 3.605) ble jo ikke levert i 2-skinneutgave fra Märklin, den har jeg selv bygget om ca 150 stk. av. De jeg bygget om fikk permanentmagnet, [...]
Om det var hos Standard Modelljernbane du jobbet, har du kanskje bygget om det eksemplaret jeg kjøpte der på slutten av 80-tallet. Jeg lurte senere på hvorfor esken er merket "Märklin" og "3143", uten noen referanse til Hamo, men nå er det klarlagt. Merkelig nok betalte jeg det samme som for AC-utgaven, om jeg husker rett.

Ble hjulene byttet under slike ombygginger, eller ble det ene hjulet på hver aksel boret opp og isolert? Tidligere solgte jo Märklin isolasjonsbøssinger for dette formålet.


Edited by TorsteinS - 19 februar 2017 at 16:57
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2017 at 16:48
Ja, det var jeg som bygget om alle disse.
Vi satte på egen etikett for å skille dem fra 3-skinneutgaven, men siden de ikke var levert som Hamo fra Märklin brukte vi det opprinnelige artikkelnummeret. Firmanavnet stod også nederst på etiketten. På rammeplaten inni er det også en liten lapp med firmanavn, og hvis jeg ikke husker helt feil også med ombyggingsdato.
Feltspolen ble byttet til permanentmagnet, alle hjulene og akslene ble byttet, nytt strømopptak i stedet for slepeskoen, jordingsfjær i løpeboggien, og en plate med to dioder for å få lysskift der omskifterreleet satt.
Når man har nødvendig utstyr (bl.a. Märklins originale hjulpresse) er en slik ombygging rask å grei å gjennomføre. Man kan også rasjonalisere en del når man tar eksempelvis 10 lok i slengen. Når rutinen først var på plass tok det nok ikke mer enn 8-10 minutter å bygge om ett lok.
Vi tok samme pris for den ombyggede som for 3-skinneutgaven både fordi vi anså det som riktig, og fordi vi kunne bruke både feltspole, omskifterrele, hjul og slepesko som reservedeler til øvrige reparasjoner, noe det var nokså mye av. Selve ombyggingen tok jo heller ikke lang tid.
Slik vi bygget dem om ble de nøyaktig slik de ville vært hvis de hadde blitt levert som Hamo-utgave fra Märklin.
Vi fikk også en del positive kommentarer fordi noen oppdaget at de som ble bygget om en del andre steder var enklere ombygget.
Å sette inn dioder i stedet for permanentmagnet gir dårlige kjøreegenskaper på lav fart, spesielt er det vanskelig å få jevn igangsetting. Strømforbruket blir også veldig høyt.
Å bore opp hjulene selv er mye jobb, og det er ikke sikkert man får dem helt sentrert. Man bør også bytte aksel (og dermed hjulet på motsatt side), siden de akslene som er beregnet på å brukes med isolasjonsbøssing er litt tynnere ytterst og er riflet for at hjulet ikke skal dreie seg på akselen. Hvis man preseser inn en alminnelig rett aksel i en slik bøssing er det stor fare for at den sprekker eller blir deformert. Som de fleste sikkert vet leverer Märklin akslene i to deler - hjul med aksel (og tannhjul der det skal være) for den ene siden og hjulet på motsatt side separat.
Jordingsfjæren i løpeboggien er det ikke så mange som vet at skal være der, men den er nokså viktig for å sikre god strømtilførsel til "jordskinnen" over tid.
Lysskiftdioder kunne selvfølgelig loddes direkte på kontaktfjæren ved lampeholderen, men å bruke Märklins originale presspanplate med loddepunkter ser jo med ryddig ut. Dessuten ble det da et termineringspunkt for kabel fra slepeskoen, og det tok ikke mange sekundene å lage til en slik plate.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2017 at 23:48
Jeg mener at Märklin leverte en grønn Di3 som likestrømsmodell med feltspole og 2 dioder.
Loket hadde nummer 8337 og har en orange klistre-etikett på esken med stort HAMO-symbol.
- Selvfølgelig kan en person ha bygget om alle lokene i Norge og fått trykt etiketter - men det tviler jeg på. Loket var tungsolgt på slutten og ble solgt rabattert - så det må jo ha vært et antall slike lok?
 
Jeg har brukt å fjerne viklingen på stator, kuttet den og i stedet satt inn en neodym-magnet. Dette er like bra som å skifte ut stator med ny permanentmagnet - og langt rimeligere!
Både i digitalisert versjon og analogt går loket mye jamnere med permanentmagnet. Det får også bedre dynamikk da motoren virker fra en lavere spenning enn med permanentmagnet. Det er vel derfor Märklin har gått over til likestrømsmotorer i alle lok de nå lager?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 00:42
At Märklin leverte en 2-skinneutgave av denne modellen med artikkelnummer 8337 og med orange Hamo-nummerlapp på esken, det er det overhode ingen tvil om. Jeg hadde den selv (den står fortsatt i registeret mitt), og jeg har solgt en god del av dem.
Jeg skal imidlertid ikke motsi deg veldig bastant på påstanden om at 8337 hadde feltspole og dioder, siden de eksemplarene jeg hadde dessverre ikke er tilgjengelige for meg lenger og derfor ikke kan sjekkes. Som tidligere skrevet synes jeg imidlertid det er merkelig, siden Märklin hadde feltmagneter tilgjengelig som de brukte på alle andre Hamo-lok jeg har sett, produksjonskostnadene neppe blir høyere, og kjøreegenskapene betydelig bedre. Dette er jo over 25 år siden, og selv om jeg solgte en del slike den gangen kan jeg knapt huske at jeg åpnet Hamo-utgavene, det hadde jeg ikke behov for. De virket jo alltid rett ut av esken, noe ikke alltid 3-skinnelokene gjorde. Derfor ble alltid alle lok prøvekjørt før salg, uten unntak.
Men det finnes vel noen der ute som frekventerer dette forumet og som har denne modellen og som kan åpne et lok og sjekke?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 11:00
Jeg har dette lokomotivet med nummer 8337 og Orange Hamo lapp.   Det er dette lokomotivet jeg ønsker å digitalisere. Som nevnt har denne feltspole og ingen permanent magnet. 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 12:00
Jeg reagerte den gangen på byggemåten - og har bygget om alle mine lok for mange år siden. - Likeså reagerte jeg på de relativt dårlige kjøreegenskapene, særlig ved lav fart og det "lille reguleringsområde" man hadde, så jeg åpnet lokene og fant denne litt merkelige måten å lage likestrømslok på. - Var klar over at HAMO stort sett hadde permanentmagnet. - Kan være at de hadde sluppet opp for permanentmagneter hos Märklin da akkurat denne serien ble produsert??
Dersom man søker etter reservedeler for dette loket (8337) , finner man ingen spor hos Märklin. Det er "hull i listen" for akkurat dette nummer.
I esken ligger bruksanvisning til 3067/3133 samt en lapp merket Märklin HAMO der dette loket er beskrevet (8337 og 2 andre lok). Det har strømopptak 22042 og pære 60015 oppgis på lappen. Således bør Märklin ha vært involvert i denne likestrømsversjonen.
Jeg husker at jeg kjøpte 3 stk. av denne modellen og utgaven da den var på salg. 2 av disse ble sendt til Collector Model for å ombygges til Di3 i nydesign (- et prosjekt han ikke fulførte da han la opp produksjonen). I den forbindelse kjøpe jeg noen originale HAMO permanentmagneter rimelig fra CM da han la opp og har siden montert de i disse lokene for at de skulle bli mest mulig lik andre HAMO-lok jeg har. - Noe helt originalt lok har jeg ikke.
Vet ikke om denne lenken kan opplyse litt? Dette ser ut til å bekrefte det jeg husker: http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3486
 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 12:44
Det kan se ut som Märklin har slurvet skikkelig med med Hamo 8337.

Nede i denne tråden er det et bilde av innmaten i en 8337 som bekrefter bruken av feltspole og dioder:
Mulig den er modifisert av Bergen Modelljernbane, men siden det er oppgitt å være en Hamo-modell med nr. 8337, regner jeg med at innmaten er den samme.

Det ser også ut til at de kuttet ut jordingsfjær i løpeboggien, jfr. bildet av undersiden på en slik modell ca. 30% nede på denne siden:



Edited by TorsteinS - 20 februar 2017 at 12:46
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 14:17
Her gjorde jeg en liten test av 2 stk Di3. Den ene fikk permanentmagnet og den andre fikk 5-pol ombygningssett som jeg kjøpte hos Amundsen. Fikk ut noen tall om akselerasjon og strømforbruk som kanskje kan være nyttig for valg av løsning.

Jeg er vel rimelig sikker på at å likerette spenningen til statorspolen er den dårligste løsningen. Selv om det kanskje er billigst og enklest å gjennomføre. Legg spesielt merke til den bitte lille magneten jeg brukte. Jeg trodde til å begynne med at magneten burde være så kraftig som mulig, men det stemmer ikke.


I dag fikk jeg forresten noen 10000uF kondensatorer som vil passe utmerket i Di3.


Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 14:24
Ok - jeg gir meg, jeg gir meg!! Smile
 
Det er fremlagt mer enn nok bevis i denne tråden på at 8337 hadde feltspole og dioder. Bildet i Finn-annonsen som ligger rett over bildet av loket fra undersiden viser også at det er feltspole, man ser blikkpakken tydelig mellom boggirammen og  overdelen.
Det forklarer imidlertid ikke hvorfor Märklin har gjort det på denne måten, selv om teorien om at de ikke hadde feltmagneter på lager på det tidspunktet kan ha noe for seg (jeg har opplevd å bestille feltmagneter og at det har vært ganske lang leveringstid). En annen mulig teori kan være at de har hatt ferdigproduserte motorboggier liggende, da ville det være raskere og billigere å bare montere platen med diodene i stedet for retningsomskifteren under montasjen, i stedet for å demontere motorer og bytte feltspolen med magnet. Som alle andre forsøker de jo å lage slike produkter så billg som mulig.
Resultatet er uansett et lok med dårlige start- og langsomkjøreegenskaper og stort strømforbruk. Man må ha relativt høy spenning før det tar i gang.
 
De lokene jeg har bygget om fikk jordingsfjær i løpeboggien, men det var fordi denne fjæren var tilgjengelig som reservedel (den ble bl.a. brukt i TEE-settet 8370), ikke fordi den ble brukt på tidligere Hamo-utgaver av Di3. Så vidt jeg vet var 8337 den første 2-skinneutgaven av dette loket som Märklin leverte. Jeg la den inn fordi jeg visste at den ville ha positiv innvirkning på strømopptaket, den kostet jo heller ikke stort.
 
At 8337 ikke finnes i reservedelsoversikten overrasker meg egentlig ikke, det var en veldig liten spesialserie, det varierer i hvilken grad disse er med i listene.
 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 15:58
Originally posted by steinel steinel wrote:

I dag fikk jeg forresten noen 10000uF kondensatorer som vil passe utmerket i Di3.
Den kondensatoren der må du ikke bruke om du også har tenkt å kunne kjøre loket med gammeldags AC, til det er merkespenningen på 25 V for liten. En vendepuls på 24 V AC RMS gir ca. 33 V DC etter likeretting, pluss toleranse. Jeg ville derfor ikke gått under 40 V merkespenning.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 16:07
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Slik vi bygget dem om ble de nøyaktig slik de ville vært hvis de hadde blitt levert som Hamo-utgave fra Märklin.
Den siste utviklingen i tråden tyder snarere på at dere bygget dem om slik at de ble bedre enn Märklins Hamo-utgave. Clap
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 16:22
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by steinel steinel wrote:

I dag fikk jeg forresten noen 10000uF kondensatorer som vil passe utmerket i Di3.
Den kondensatoren der må du ikke bruke om du også har tenkt å kunne kjøre loket med gammeldags AC, til det er merkespenningen på 25 V for liten. En vendepuls på 24 V AC RMS gir ca. 33 V DC etter likeretting, pluss toleranse. Jeg ville derfor ikke gått under 40 V merkespenning.

Kjører bare DCC evt mfx. 

Men er det noe i dette livet jeg har greie på, så er det elektronikk. Jeg er elektronikkutvikler på heltid. Det å gange med 1,4 er slik vi lærte når vi drev med sleggeelektronikk Wink. Huff dette ble visst en alvorlig avsporing Shocked.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 16:44
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Slik vi bygget dem om ble de nøyaktig slik de ville vært hvis de hadde blitt levert som Hamo-utgave fra Märklin.
Den siste utviklingen i tråden tyder snarere på at dere bygget dem om slik at de ble bedre enn Märklins Hamo-utgave. Clap
 
Jo jo - takk for den... Wink
 
Det var dog før 8337 kom, og den var jo tydeligvis en "forenklet" Hamo-utgave, eller kanskje man skal kalle den en "spareutgave". Jeg husker ikke detaljene rundt fremkomsten av 8337 nå, men jeg er rimelig sikker på at det var den daværende Märklinimportøren som etter et visst påtrykk fra noen forhandlere hadde bestilt en del lok i 2-skinneutgave. Dermed var nok antallet 2-skinnemodeller ganske lite (sannsynligvis bare noen få hundre), og det kan ha vært årsaken til at Märklin gjorde endringen på aller enkleste måte. 
Vi bygget om 3143 slik de skulle være etter den ordinære Hamo-standarden, slik alle de andre Hamo-lokene som ble levert den gangen var. Siden ingen Di3/My/204-varianter var levert i 2-skinneutgave til da gikk vi inn i delelistene og fant de nødvendige delene fra TEE-settet 8370. Det hadde samme motor og løpeboggi, og da var bestillingslisten enkel å sette opp.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 17:19
Det største arbeidet på en likestrømsmodell fra Märklin er allikevel å isolere hjulene på ene side. Derfor er det tvilsomt at de bare hadde noen vekselstrøms-drivboggier liggende? Da må man bytte hjul.
 
Jeg har aldri sett likestrømsutgaver fra Märklin med ekstra strømopptak til chassis. Normalt så bruker det å være mer en god nok kontakt gjennom opplagringen til chassis - og særlig der ene boggilageret er laget av presset tynnplate.
De modeller jeg har bygget om, har jeg utstyrt med flere metallhjul på motorboggien. - Ofte har jeg derfor fjernet gummiringene og satt metallhjul på 1. og 3. aksling. Dette for å øke akseltrykket på de 2 akslingene som trekker. Aksling 2 "svever" da over skinnene. Som regel er trekkraften med denne løsning fullt akseptabel - og loket får bedre strømopptak. Strømopptaket er for kort dersom man har "original HAMO". Derfor bruker jeg å arrangere strømopptak også på drivhjulene på motorboggien. Dette betinger metallhjul.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2017 at 17:20
Det finnes også en adapter for å kunne bruke lastregulering med feltspole og en vanlig dekoder:

TAMS har den som ferdig utgave og byggesett:

Om man allerede har en Hamo 8337 med de to diodene, så trenger man kun to kondensatorer på 470 µF. Disse kobles over hver sin vikling på feltspolen, slik at spenningen over spolen glattes ut. (Pass polariteten i forhold til diodene!) For den forbedrede utgaven fra Regelung2.pdf trenger man i tillegg en bipolar kondensator i størrelsesorden 22 µF.

Siden det magnetiske feltet med denne metoden fortsatt varierer med strømmen, vil jeg ikke forvente like god ytelse ved lav hastighet som ved bruk av permanentmagnet. Er det noen her som prøvd en slik løsning?

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.