NSB Damplok type 30a 271 |
Post Reply | Page <12345 7> |
Author | |
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når jeg sitter og ser på den åpne tenderen forekommer det meg mer og mer at det er i denne dekoderen skal være.
Lage en snapp eller en skrueanordning så toppen er lett å ta av. Det trengs uansett ledninger mellom lok og tender. 4 eller 6 spiller ingen rolle. God og lett tilgjengelig plass er viktigst. 1. Chassis lok <-> tender for sikkert strømopptak. 2. Slepesko 3. Motor "+" 4. Motor "-" 5. Hovedlyskaster 6. Markeringslys Jeg har testet å koble anoden på lysdioder til chassis i stedet for til den blå plusslederen fra dekoderen. Det fungerer helt strålende i og med at frekvensen på DCC (eller hva det måtte være) er langt over den frekvensen øyet oppfatter. Så den blå trenger jeg ikke ta med over til loket. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Må få ut litt frustrasjon 2 store deler til hytta var loddet sammen i 100% fri fantasi. Blir litt jobb å rense delene for tinn. De små skjermene på sidevinduene var fulle av limklin. Tydelig mislykket forsøk på å lime de fast. Nå et de renset og loddet. Alle delene som var festet på kjelen ramler av en etter en. Nesten alle hull som er boret opp har merke rundt seg etter borholderen.
Det tok litt tid før tidligere bygger skjønte sin begrensning. Håper jeg snart har oppdaget alt nå. I så fall skal jeg klare å rette opp alle feilene og få et bra resultat. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Neiiiiiii. Er det mulig 😠😠😠 88B forsterkningene på innsiden av hytta er montert feil. F..... En kveld til med ekstra unødvendig arbeid.
Edited by steinel - 15 mars 2017 at 23:06 |
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, Knekt, Dame, Konge, så pust rolig .. Blir helt sikkert bra når du er ferdig, da kan du smile av det hele ... Edited by Tåge - 15 mars 2017 at 23:45 |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(1)
|
Ny dag, nye muligheter. Jeg får styrte hjem etter jobben og gå på med nye krefter Her er bilde av fremre delen av hytta montert loddet på fotbrettet. De små platene bak sidevinduene synes. Jeg vet ikke hva de er til, en form for skjerming for vind og røyk kanskje? Vi ser også de feilmonterte platen på innsiden av sideveggene på hytta. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Platene ved sidevinduene er vindskjermer. Vindskjermene har glass, og ofte (men ikke alltid) er det satt inn et speil i den øverste delen. De er svingbare, vanligvis har man bare den forreste i kjøreretningen utslått. Ved skifting eller kjøring i lave hastigheter har man ofte begge innslått. Den nedre holderen har et hakk som gjør at vindskjermen kan stå i en passende skråstilling slik at man ser bakover i speilet når man sitter på fører-/fyrbøterplassen. Det finnes flere varianter av slike vindskjermer. På mange lok er den forreste skrå og den bakerste rett nederst.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er i hvert fall veldig artig å følge med og med en slik byggeblog er det sikekrt til hjelep for andre som måtte ha ubygde byggesett av denne loktypen liggende - som meg blant annet.
|
|
Svein S
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bra, kjør på Svein
Jeg har inntrykk av at det er ganske mange som sitter på en ubygget 271. Noen som husker/vet hva settet kostet og omtrent når settene ble produsert og solgt?
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som sagt tidligere: denne delen ligner ikke på forbildet hos Type 30, og ja det er en standarddel fabrikken (DHJ) hadde liggende fra et annet byggesett. Dessverre oppdaget ikke folkene i NMJ at de hadde "jukset" litt før lenge etter at det var for sent å gjøre om. Interiøret i Type 30a 271 var vel dokumentert i form av bilder og tegninger som var oversendt sammen med øvrig. På en annen side er det helt umulig å se at denne delen er feil på utsiden av førerhytta pga den er lukket og har ganske små vinduer.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, sånn sett er det jo en fordel at førerhuset er lukket. En annen sak er at kjelbrystet så vidt jeg kan se ut fra bildet er skrått, slik det bl.a er på type 26. På type 30 er det helt vertikalt, som det for øvrig er på de fleste norske damplok. Ser jeg riktig på bildet, eller er det bare bildevinkelen som får det til å se slik ut? Og hvis det er skrått - er dette synlig utenfra?
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Løp hjem fra jobben og fyrte opp loddebolten. Etter 2 timer var hytta løsnet fra fotbrettet, plukket fra hverandre, delene renset, loddet riktig sammen igjen og hytta loddet på plass. Deretter ble alt filt, pusset og børstet. Nå har dørkarmene fått jevn dobbelt tykkelse og bakdelen på hytta passer perfekt inn.
Se bildet, Helge. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen som har lyst til å høre om siste oppdagelse på "byggesettet". Sikkert Boggisidene (eller hva de heter) på tenderen er montert opp ned......................
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Se der, ja. Skrått kjelbryst som er rett øverst. Typisk for mange store lokomotivtyper i litt sydligere land, men ikke for type 30.
Der denne løsningen ble valgt ble det gjort for å få større ristflate uten å øke kjelvolumet og kjelens lengde nevneverdig. Dermed fikk man større effekt med samme ristanstrengelse og minimal vektøkning. Det var også en av flere faktorer som bestemmer hvor lokomotivets tyngdepunkt havner, noe som er svært viktig når man skal snu på svingskiver som bare er litt lenger enn lokomotivet. Når tenderen er full med vann og kull bør tyngdepunktet være noenlunde midt på. Boggisidene montert opp-ned?? Byggeanvisningen kan da umulig være SÅ vanskelig å forstå?
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har fått gjort litt i helga også. Delene til den øvre delen av tenderen ble frigjort for alt limklin. Eller litt studering og tenking skjønte jeg hvordan den egentlig skal bygges. Fant også fram alle de andre delene til toppen.
Messingdelene ble loddet sammen med vanlig loddetinn og bolt på 400 grader. Hvitmetalldelene ble loddet sammen med 70 grader tinn og bolt på 200 grader. Til slutt ble messing og hvitmetall loddet sammen med 70 grader tinn. Det er utrolig kult å lodde hvitmetall. Tinnet flyter veldig lett og fint. Den ferdige enheten på bildet blir lokk over elektronikken og skal festes med en skrue fra undersiden. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Understell til tenderen og boggier er plukket fra hverandre. Nå venter en møysommelig rensing før alt blir riktig satt sammen igjen.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
I dag ble understellet til tenderen ferdig. Det manglet en del, så jeg fikk improvisere litt.
Ellers en dårlig dag med mye loddetinnsøl. Da er min gode venn, tinnlissa, uunnværlig. Jeg satte på en H0fine kobling. Absolutt alt er loddet. Deilig å slippe lim. Nå står det igjen å montere litt småtteri rundt omkring på tenderen, så er den ferdig. Jeg gjorde forresten en feil på toppen av tenderen som er avbildet lenger opp. Noen som ser feilen? |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Feil: vertikalt håndtak (på høyre side)der den ene verktøyholderen skal være?
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jepp. Jeg har satt en koblingsboks oppe på kullfangerne i stedet for en verktøyholder. Koblingsboksen skal sitte lenger ned, øverst på selve tenderkassa. Jeg tror håndtaket skal være der, kanskje for å putte spader og krafser bak så de ligger sikrere i verktøyholderne.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
På kullkassens høyre side skal det ikke være noen håndtak i det hele tatt, heller ikke langs toppen av kullkassen. Koblingsboksen skal som du sier sitte på det øvre, forreste hjørnet av vanntanken. På både 271 og de øvrige lokene jeg har sett med denne tendertypen er det bare to sett med kroker ("knaggrekker") for slaggverktøyet på høyre side. Den bakerste ser det ut som du har satt omtrent på rett plass, den forreste skal stå litt lavere. De skal egentlig stikke så langt ut at slaggverktøyet kan henge der utenpå det bakre avstivingsjernet som går helt opp på den vertikale sideplaten. Eller omvendt - avstivingsjernet skal ikke stikke så langt ut at det hindrer opphenging av slaggverktøy. Det skal ikke være noen form for håndtak eller bøyler som sikrer slaggverktøyet, det henger godt på plass uansett. En bøyle utenpå ville bare være til hinder når verktøyet må tas ned eller henges opp i fart. På kullkassens venstre side skal det være et vertikalt håndtak nesten helt foran, og et langsgående håndtak langs toppen av kullkassen. På begge sider skal det også være en liten forsterkingsvinkel på den nedre, skrå delen av kullkassen, omtrent midt på. Legg også merke til at det er to stigtrinn foran på tenderens venstre side, mens det bare er ett på høyre side. Det er ikke meningen at man skal gå opp på tenderen fra høyre side, trinnet der er for støtte når man skal ta ned og henge opp slaggverktøy. Strengt tatt skal det også være åpninger i de to små rektangulære utsparingene på hver side rett under den øvre kanten på vanntanken. Dette er for å drenere unna vann som har det med å samle seg oppå tenderen. De fører imidlertid til at det etterhvert blir to stygge, skitne striper ned lang tendersidene. Denne tendertypen er en ombygget originaltender som har fått helt ny vanntank og kullkasse. Dermed har den også fått noe annerledes form på toppen av vanntanken, som jo også er bunnen av kullkassen, slik at man unngår de utilgjengelige lave hjørnene foran som man ikke når med kullskuffen. Man gikk også vekk fra den elegante svungne kanten øverst på vanntanken som ikke hadde noen praktisk funksjon. På de gamle, vanlige tenderne ligger slaggverktøyet bare på toppen av vanntanken ved siden av kullkassen, normalt på venstre side. På de gamle tenderne som fikk buede kullkasseoppbygg (eksempelvis lok 411) forsvant denne plasseringsmuligheten, der ble det satt opp to enkle kroker for oppheng på venstre side. På disse ombyggede tenderne, som ble brukt på både type 26 og 30, Tenkte man tydeligvis litt mer igjennom at tenderen ikke utelukkende er en lagringsplass for kull og vann, men at den også skal fylle enkelte andre funksjoner. Det ble laget bedre oppheng for slaggverktøyet så man kunne ta ned akkurat det verktøyet man vil uten å måtte flytte på noe annet, og selv om slaggverktøyet primært brukes av fyrbøteren som jo holder til på venstre side, så er det også han som har mest behov for å klatre opp på tenderen. Derfor er slaggverktøyet plassert på høyre side og stigtrinn og håndtak på venstre side. Edited by H. Lindholm - 21 mars 2017 at 14:27 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for flotte bilder og glimrende forklaring
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da var tenderen ferdig . Det er masse plass oppi her, skal ha 2 stk 2200uF kondensatorer og LokPilot. Montering av lysdioder i lampene skal jeg gjøre samtidig med det andre som skal kobles.
Det eneste som frustrerer meg nå, er at jeg klarte å miste den ene verktøyholdere . Den bare fløy ut av pinsetten. Har prøvd å lage en av 0,3mm messingtråd, men det ble ganske mislykket. Jeg har et sted til å lete før jeg tar en vurdering på hva jeg skal gjøre. Forresten kom håndtaksholderne til SKD 215.104 som jeg har ventet en tid på, dumpende ned i postkassa i dag. Spørs om jeg skal jobbe litt på den igjen framover. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser ut til å bli riktig bra dette her. Mye detaljer som etter hvert kommer på rett plass.
Lurer på om ikke det også skal være en koblingsboks på innsiden av tenderveggen helt foran på høyre side (på innsiden av den du helt korrekt har satt på utsiden) for tilkobling av gummikabelen mellom lok og tender, men må tilstå at jeg ikke husker helt nøyaktig hvordan denne kabelen er festet. To tips hvis man mister små deler på gulvet eller andre steder: 1. Hvis man er noenlunde sikker på at den har landet på gulvet og det enten er hardt gulvbelegg eller glatt teppe: skru ned belysningen så det bare er svakt lys i rommet, legg en lommelykt helt nede på gulvet og la lysstrålen sveipe over gulvet. Selv ganske små deler vil da ofte kaste en ganske tydelig skygge. 2. Sett inn en helt ny støvpose i støvsugeren og støvsug grundig både gulvet og alle andre gjenstander (stoler m.v.) i hele det området hvor det er fysisk mulig at delen kan ha landet. Tøm deretter støvposen på et stort papir e.l. og gjennomsøk innholdet. Dette er særlig aktuelt hvis man har teppegulv eller delen kan ha havnet andre steder enn på gulvet. I begge tilfeller er det veldig viktig å gjøre dette umiddelbart etter forsvinningsnummeret. Sjekk også eventuell buksebrett nederst på bukseben. Det er et sted hvor små deler kan finne på å stikke seg bort.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du forresten et nærbilde tatt rett fra siden av luftbeholderen og styreventilen på høyre side av tenderrammen?
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for bildet av styreventilen.
De tre små tappene på koblingsboksen kan du file bort. Ser at du har satt på det store røret for jordingsstengene under vanntanken på venstre side. Det er jo korrekt for 60-tallsutgaven, men da loket ble satt i stand igjen på slutten av 80-tallet ble dette demontert og ikke satt på igjen.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja. skal ta på meg lupe og få vekk de tappene
Hva er funksjonen til jordingsstengene? Bak styreventilen er det et rør rangs ramma. Der har jeg gjort en feil ved å montere 0,7mm i stedet for 0,5mm. Men når jeg ser på bildet til Helge av høyre side, er dette røret veldig tynt og knapt synlig. Spørs om jeg skal bytte til 0,3mm. Fra styreventilen går det et rør. Skal det inn på røret som går utenpå ramma, eller skal det gjennom et hull i ramma?
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
Jordingsstengene er for å jorde kontaktledningen på elektrifiserte baner hvis man av en eller annen grunn må arbeide slik at man kommer i farlig nærhet av kontaktledningen. De har sånn sett egentlig ikke noe med damplokomotivet å gjøre som sådan. Mange damplok som delvis gikk på elektrifiserte strekninger ble utstyrt med jordingsstenger som nødutstyr i tilfelle man kom i situasjoner hvor man av en eller annen grunn måtte opp på toppen av kjelen eller tenderen, eller det skjedde noe annet som krevde jording.
Røret som går langs rammen bak styreventilen er hovedledningen for trykkluftbremsen. Røret fra styreventilen er lufttilførsel til denne, og skal kobles til hovedledningen. Ved tilkoblingen skal det være en liten klump som inneholder et luftfilter. Den stikker nedover og rekker så vidt litt under rammen, men er bare så vidt synlig på mitt bilde (som er et utsnitt av et bilde tatt under dårlige lysforhold). Jeg har ikke noe bedre bilde som viser den, men hvis du zoomer inn på dette bildet vil du se den: Når vi først er i det ekstreme detaljpirkehjørnet, så står det venstre håndtaket på styreventilen feil. Det står loddrett ned, men det skal egentlig stå vannrett mot høyre. Det høyre håndtaket står på skrå nedover mot høyre, det er riktig stilling for bremsegruppe P.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men når man tenker seg litt om viser det seg at man har et bilde av samme type styreventil med samme type tilkobling og støvfilter på et annet lokomotiv. Bare plassering og rørlengde er litt forskjellig.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig bra
Da bytter jeg det lange røret til 0,3mm og lodder røret fra regulatoren innpå det igjen. Filterboksen?, kanskje en liten stump 0,7mm?
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sånn. Det kunne sikkert vært gjort mye finere, men dette er mitt nivå pr dags dato
Har også lagd ny verktøyholder. Når alt blir svart og smusset, tenker jeg at det blir bra |
|
Post Reply | Page <12345 7> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |