MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB Damplok type 30a 271
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB Damplok type 30a 271

 Post Reply Post Reply Page  <1 567
Author
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2017 at 12:43
Førerhustaket på 271 har takpapp i dag, det er det ingen tvil om (jeg har selv lagt pappen...). Hele taket ble bygget nytt da loket ble satt i stand på slutten av 80-tallet. Hva det var på det gamle taket husker jeg ikke. Det var i veldig dårlig stand.
Generelt har norske damplok hatt tretak, selv om det finnes unntak. Alle de vanlig utbredte loktypene på 50- og 60-tallet, herunder type 30, hadde tretak. Da lokene var nye ble taket trukket med seilduk som ble satt inn med en spesiell ferniss. Det var nærmest en slags maling som først ble strøket på taket, deretter ble duken lagt i den våte fernissen, og så ble duken strøket på nytt flere ganger slik at den ble helt gjennomtrukket. Samme metode har vært vanlig bl.a. på kahyttak på mindre båter.
Etter krigen ble det vanlig å legge helt alminnelig takpapp. Både fernissert seilduk og takpapp blir etter hvert utett, både på grunn av generell værpåvirkning, aggressivt miljø og bevegelser i takbordene. Når det var nødvendig ble de derfor strøket over med taklakk. Denne var nok vanligvis sort, men kan også ha hatt andre farger (på vogner har både hvitt, sølvgrå og diverse andre gråtoner vært brukt).
Etter ganske kort tid i trafikk blir førerhustaket uansett matt gråsort. Når det dertil er blitt strøket med taklakk noen ganger vil strukturen bli slik at det i 1:87 vil være umulig å se noen forskjell på fernissert seilduk og takpapp.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2017 at 12:57
Takk. Prøver meg fram litt, synes det er litt traurig når alt er svart Tongue
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2017 at 12:43
Er ikke uenig i dét, men for førerhustakets del er det neppe så mange andre farger å velge blant hvis det skal være noenlunde realistisk fra 60-tallet....
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2017 at 16:47
Maser på med spørsmål, jeg Embarrassed Skal til å lakkere kjelen, fremre del av hytta, gangbrett og dertil hørende rør, stag, pumper osv. Har sett på masse bilder og det forekommer meg at det bare er gripestengene på langs på hver side av kjelen og gripestengene på hytta som ikke skal være mørke gråsvarte men blanke. Har sett på en del modeller at noen kraner er messingfarget. Fløyter og ventiler? Kantene på gangbrettet blir godt smussa røde. 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2017 at 23:40
Siden det ikke er kjente fargebilder av dette loket som er eldre enn slutten av 60-tallet er det vanskelig å si sikkert hva som er korrekte farger.
Generelt ble lokene i mindre og mindre grad pusset utover på 60-tallet, selv om det kunne variere og forekomme fine unntak. De sorte flatene på et upusset lok blir etter en tid matte og mørkt gråsorte. I den grad kjelkledningen fortsatt var "russerplater" (blåoksyderte stålplater) kunne de nok være nokså blanke og fremstå som nokså lyse, men det kom an på belysningen. Alminnelige stålplater var malt, enten sort eller av og til grå. Røykskapet blir alltid matt sort, uansett farge på loket ellers.
Utvendig messingarmatur (og vanligvis også innvendig armatur) blir ganske fort sort, og ble vanligvis ikke pusset. Mateventilene ble ofte gråhvite på grunn av små lekkasjer som dannet avleiringer.
Selve kranrattet på kraner som stadig betjenes holder seg blanke, men de kranene som er utvendig (på type 30 bare mateventilene) ble vanligvis ikke betjent.
Unntaket er dampfløyta, den ble nok pusset i en del tilfeller, men så sent som på 60-tallet skjedde nok det så og si aldri, dermed ble den også sort.
Håndrekkene (gripestengene) ble nok tørket av en gang i blant, men vanligvis ble de også mørke og matte etter en tid. På mange lok var de dessuten malt sorte eller grå.
Generelt var det lite eller intet som over tid var ordentlig blankt på damplok når man kom ut på 60-tallet.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2017 at 19:32
Da fortsetter jeg med lakkering. Skikkelig skummelt Shocked Shocked Den mattsvarte Tamiyan er blank og "fin" rett etter spraying. 




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2017 at 20:16
Trenger ikke være redd for å gå på med smussing Wink

Digitalmuseum foto Lars Liaaen 1968


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2017 at 18:57
Måtte jobbe litt på babyen i dag også.
Lakkert litt, smusset litt og klarlakkert høyre side.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 21:51
Litt lenger i dag Smile


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2017 at 09:11
Trenger et par synspunkter/innspill.

1. Skal jeg ha et svakt lys i førerhytta som kan slås av og på? 
         Fra dekoderen som sitter i tenderen og over i loket har jeg frontlys, baklys og AUX1 . Så vidt jeg husker er det vanlig å jeg bruke frontlys til hovedlykta og AUX1 til markeringslysene foran. Og jeg tror jeg kan bruke baklys som lys i hytta. AUX2 blir da markeringslys bak og AUX3 kan programmeres til baklys, hvis jeg ikke er helt på jordet. En annen mulighet er så klart å lodde om på dekoderen slik at jeg får fram AUX3 i stedet for baklys på 8-pinskontakta til loket. Spørs om det er en ryddigere løsning.

2. Lurer på om jeg skal ha vindusglass i førerhytta?
          Hvordan er det i så fall vanlig å gjøre dette? Jeg er skikkelig dårlig på liming. Det blir nesten alltid noe søl. Derfor er jeg redd for at noe blir ødelagt hvis jeg prøver å sette inn glass. 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2017 at 20:29
Ved kjøring i den mørke del av døgnet har man som i alle andre kjøretøyer aldri på mer belysning i førerhuset enn det som er helt nødvendig, i praksis bare instrumentbelysning.
Instrumentlampene er avblendet slik at de bare kaster litt lys akkkurat der det trengs (manometere, vannstandsglass, hastighetsmåler, rutebokholder og skrueskala). Dette lyset er bare så vidt synlig utenfra. Det lyser også gjennom spjeldet i fyrdøren, men over dette spjeldet er det et deksel slik at det også gir nokså lite lys i førerhuset.
Ellers er det en taklampe (vanligvis bare en åpen 40- eller 60-watts lyspære i en enkel holder) som skrus på ved behov, den gir "flombelysning" i førerhuset.
Det aller mest realistiske (men også mest kompliserte) vil være å ha noen veldig svake lyspunkter som ikke sees direkte og som lyser hele tiden (de vil da ikke være synlige når det er lyst utenfor), og en taklampe som kan skrus av og på.
 
Egentlig skal man ikke kjøre med lys tent i bakenden av lokomotivet (enden inn mot vognene, uavhengig av lokomotiovets retning) ved kjøring i tog, men det vanligste var at signallampene ("markeringslysene") i hver ende var skrudd på hele tiden. De ble da tent når turbogeneratoren ble satt i gang. Den gangen var det ikke krav om tente lamper om dagen, det kravet kom ført senere. Man kjørte ikke med lys om dagen på damplok, så slapp man støyen fra turbogeneratoren.
Hovedlampen i den aktuelle retningen ble tent etter behov.
 
Den metoden jeg foretrekker for å lime inn vindusglass er å legge det på plass der det skal være og tilsette litt lim fra kanten slik at det trekker inn mellom glasset og rammen. Det virker både med vanlig plastlim og lynlim (som vel er det som i så fall må brukes her). Det skal jo veldig lite til, glasset skal jo ikke holde noe mer enn seg selv.
Det bakerste av de to sidevinduene står normalt helt åpent (det er et skyvevindu som skyves fremover og står overett med det forreste). Åpningene i dørene er ikke vinduer med glass. Det er luker som lukkes av en stålplate som skyves nedover i slisser i døren. De har en skrueklemme slik at de også kan festes med så mye åpning man ønsker (åpningen blir da øverst).
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2017 at 17:16
Arf!!! Klarte å brenne motoren. Luktet svidd og går dårlig. Den ble stående å stange mot en buffert i lengre tid.

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en like bra eller bedre motor?

Jeg må dessuten kjøre uten svinghjul. Jeg klarer ikke å få forbi ledninger til frontlyktene inne kjelen uten at det er fare for at de kommer til å subbe svinghjulet.

 
Back to Top
burrethedog View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 31 oktober 2012
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote burrethedog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2017 at 19:20
Mvh Geir
__________________________________
H0 - likestrøm - 60/70-tallet - mest norsk
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2017 at 10:19
I Norge hadde Skaladesign slike motorer (Jeg har i hvert fall fått en slik motor til Skd214 derfra).
 
Mht. svinghjul, så lar det seg gjøre å plassere en liten dekoder inne i kjelen. Ledningen til tenderen (som har gods mot den andre skinnen enn loket) kan man legge lavt i fyrkassen slik at den går klar av svinghjulet.
 
Pussig at motoren "tar kvelden" ved kjørsel mot en stoppbukk? Loket trekker ikke allverdens, så det burde spinne på hjulene uten å skade motoren.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2017 at 10:56
Hei.
Takk for svar. Pussig og i tillegg skikkelig talentløst å la den stå slik. Holdt på å kjøre en langsomtest, rundt 40 minutter på 1,3 meter tror jeg det var, og glemte hele greia. Fysj OuchOuchOuch

Jeg har dekoderen i tenderen, så det er bare 3 ledninger til lysene foran som skal fram. Det er vanskelig å få de i en god posisjon så de ikke kommer bortpå svinghjulet. De må være ganske lang og ligge i en kveil foran motoren slik at det går an å få montert ting sammen og ikke minst at det skal være mulig å demontere senere. Jeg har lurt på å la røykskaplokket være løst og har en kontakt framme i kjelen. Har også vurdert å legge ut et kretskort med lysdioder, motstander og en liten kontakt (1,27mm) og bruke lysledere til lyktene. Tenke, tenke ShockedShockedShockedShocked
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2017 at 13:41
40 minutter på 1,3 meter??? Hvorfor i all verden gjør man sånt?
Det tilsvarer å bruke 40 minutter på å kjøre 113 meter i 1:1, eller 0,17 km/t.
Så lav hastighet har man bare i et veldig kort øyeblikk under igangsetting, eller i de aller siste sekundene før man kjører inntil annet materiell for å koble sammen.
Under langsom skifting holder man vanligvis hastigheter på 10-15 km/t, under svært vanskelige forhold (veldig dårlig sikt, inn- og utkjøring i lokstall, glatte skinner m.v.) kanskje helt ned mot 5 km/t eller noe lavere.
5 km/t i 1/87 tilsvarer 38 meter på 40 sekunder, eller ca 1,36 minutt på 1,3 meter.
Hvis vi går helt ned i absolutt kryphastighet på 2 km/t, noe man vanligvis bare holder i svært kort tid, bruker vi ca 3,42 minutter på 1,3 meter. Som oftest kjører man så sakte bare noen få meter i 1:1. Hvis vi tar godt i og kjører så mye som 10 meter i slik hastighet i 1:1 blir det 11,5 cm i 1:87, som da skal tilbakelegges på 0,34 minutter.
 
Jeg er helt enig i at det veldig fint å ha lokomotiver som kan gå jevnt og pent i lave hastigheter, men å kjøre lange strekninger så sakte at det knapt synes at ting beveger seg er etter min mening nærmest parodisk. Det har i hvert fall lite med realistisk kjøring å gjøre.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2017 at 14:53
Når du kjører ved en så lav hastighet, går (nesten) hele strømmen ut i varme på motoren. Det blir heller ingen luftgjennomstrømning som er forårsaket av at ankeret roterer til å kjøle av viklingene.
Husk at dekodere pulser full spenning i korte pulser. Når EMF er innkoblet kan dekoderen gi reverserte pulser dersom momentanhastigheten er for stor. Derfor kan dekoderen gi pulser i begge retninger for å holde hastigheten såpass lav. Følgelig blir det ekstra varmt.
Da dette er en konvensjonell likestrømsmotor vil også hysteresetap i blikket på rotoren varme opp motoren.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2017 at 15:18
En parodihistorie til:
Jeg bodde en periode (ca 1977) på en liten hybel og hadde plass til MJ-anlegg, så det ble lokbygging i stedet og elektronikk. Så jeg testet ut en kjørekontroller for DC som virkelig kunne drive krypkjøring. På en sporlengde på 1 meter oppnådde jeg å få den til å bruke 1 time på den avstanden. Prinsippet var nettopp en opphakking av spenningen i ekstremt korte intervaller i forhold til ikke-strøm. Motoren tok ikke noe skade av det, men dette var en stor 5-polet motor fra Roco som sikkert tålte mer enn de mindre kannemotorene som det virker som er benyttet i 30-loket her.
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2017 at 16:56
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

40 minutter på 1,3 meter??? Hvorfor i all verden gjør man sånt?

Tenkt deg gjerne om før du trykker send neste gang, Helge. Innlegget ditt synes jeg var helt latterlig. De aller fleste av oss blir som barn når vi drive med MJ. En av greiene er å få ting til å virke, kanskje mot det ekstreme, enten det er naturtro eller ikke. Er det aldri noe du liker eller synes er kult som vi andre driver med?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2017 at 19:35
Ja, jeg har tenkt meg om, og jeg lurer fortsatt på hvorfor man gjør sånt. Jeg har begrunnet hvorfor jeg lurer på det. I virkeligheten er det helt umulig å få et damplok til å gå så sakte. En slik kryphastighet er faktisk omtrent 1/10 av hva det er mulig å kjøre mer enn en meter eller kanskje to. Andre loktyper er det heller ikke verken mulig eller heldig å kjøre så sakte.
Alle andre må gjerne gjøre hva de vil for meg, men når de offentliggjør det må jeg også kunne undre meg over hvorfor noen gjør enkelte ting som er særlig merkelig. Særlig når noe ødelegges av at man gjør merkelige ting. Synd med motoren din, da....
 
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2017 at 20:06
Strengt tatt er det vel ingen realisme i at voksen menn skal kjøre leketog i skala 1:87, men det kan være veldig gøy! Ingen poeng i å være "moralsk" forarget over at en som på mesterlig vis har bygd et flott lokomotiv vil prøve ut egenskapene, realistisk eller ei!
Å kalle det andre gjør for en parodi er vel å gå litt langt!! Fort gjort å gjøre seg selv til en parodi i en slik sammenheng!
For øvrig så mener jeg at voksne mannfolk som leker med tog også bør ha litt selvironi og ikke ta alt så forbasket alvorlig. Mine kollegaer i brannvesenet får stadig høre at "i kveld skal jeg bare la familie være familie, sprette en øl eller to og gjemme meg i kjeller`n for å kjør tog" Får bare hoderisting tilbake, men aner stadig en viss stilltiende anerkjennelse for at jeg kan få frem guttungen i meg når jeg snakker om hvordan jeg koser meg med hobbyen min
 
Ha en flott helg , både i kjeller og på loft Smile
Jarle
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2017 at 20:43
Originally posted by steinel steinel wrote:

En av greiene er å få ting til å virke, kanskje mot det ekstreme, enten det er naturtro eller ikke.

Nemlig! 
Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2017 at 12:28
Originally posted by burrethedog burrethedog wrote:

Har selv kjøpt motor mm fra England.. http://www.roxeymouldings.co.uk/category/5/motors-gears-gearboxes-flywheels/

Selv har jeg best erfaring med http://www.hollywoodfoundry.com/ og http://motorbogies.com/
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2017 at 21:01
Hei,

Dersom noen er interessert i et komplett, urørt sett så har jeg ett til salgs. Ta kontakt på PM.

mvh
Thomas
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2017 at 10:26
Det har vært en lang pause fra 30Aen nå. Går alltid litt opp og ned med motivasjon og pågangsmot på et slik stort prosjekt. Men jeg har fått inn ny motor. Og er ikke fornøyd med kjøreegenskapene. Det som hefter mest er et klinket ledd på den ene siden. Dagfinn hadde det sammen. Jeg har ikke fått det til å gå lett og den minste friksjon i disse leddene gir ujevn gange.
Moro at Bjørn-Egil har startet å bygge samme maskina. Blir spennende å følge med på.

I jula har jeg lekt meg på stuegulvet med en midlertidig bane. Tok i bruk CS3en som jeg kjøpte for snart et år siden. Veldig fornøyd. Det har gått med mye tid på å tune de gamle Märklin Di3ene som jeg har digitalisert. Prøver å få de til å gå likt med Di3ene med originalmontert mfx-dekoder. Det blir mye prøving og feiling på motorsettingene, men i og med at jeg kan tune live med CS3en direkte på et lok mens flere kjører samtidig, går det litt kjappere enn om jeg måtte sette den på et programmeringsspor for hvert forsøk.

Noen har kanskje merket at jeg tenker å få tak i alle Märklin Di3ene som er laget. I går bestilte jeg Amundsens grønne 3.602. Det blir nummer 6 i samlingen. 

Har også kjørt litt Stortysker og SKD 215 på. STortyskeren kjører som en drøm og SKDen går også veldig bra selv om 2 aksler og blindakselen bare er drevet av kobbelstenger. 
  
Bilde av programmeringssporet mitt med Di3, Stortysker og SKD 215.

Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2018 at 08:16
Hvordan går det her? :)
Back to Top
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2018 at 13:21
Om noen skulle ha interesse så har jeg scannet inn hele byggebeskrivelsen her;

Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2018 at 15:38
Er 30`en blitt ferdig nå? 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2018 at 10:25
Originally posted by akselstog akselstog wrote:

Er 30`en blitt ferdig nå? 

Hei.
Jeg satte igang å bygge moduler til stasjonen. Så 30Aen fikk en pause. Hadde med stasjonen (under construction) på modelljernbanemessa på Hamar. Den ble kjempepopulær hos barna ettersom alle som ville fikk lov til å kjøre tok. Hadde god gammel AC med blå trafo på spor 1 og rundt i oval og CS3 på resten av anlegget.
Nå har jeg begynt på selve stasjonsbygningen. Det er en lang byggetråd på Facebook om det. Prosjekt som skal være ferdig til modelljernbanemassa på Hamar neste år.
Dersom noen kan bekrefte at bildeopplastingsproblemet her på forumet er løst, legger jeg gjerne en byggetråd her også. Denne gangen gikk det greit å laste opp et bilde.


Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2018 at 22:42
Aha så det er du som holder på med Lillehammer Jeg følger med på facebook
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 567

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.