MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB Damplok type 30a 271
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB Damplok type 30a 271

 Post Reply Post Reply Page  123 7>
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB Damplok type 30a 271
    Posted: 06 februar 2017 at 17:03

Nr 271 påsketog på Ringebu stasjon 22.mars 1964 tatt av William E. Danckert-Jensen.
Akkurat slik jeg håper min 30a kan bli en gang. Kanskje den blir ferdig til jul? Tror det kan være en passende målsetting denne gangen også.

Jeg fikk altså tak i et slik byggesett for fryktelig mye penger på Facebookgruppa "Modelljernbane kjøp og salg". Den har ligget i skuffen noen måneder, men i det siste har jeg tatt den fram et par ganger. Klør i fingrene etter å begynne. Den er påbegynt av en annen, noe som kan gi noen utfordringer. Men det kommer jeg tilbake til etterhvert.

Synes det er moro å lage en slik tråd, og håper som vanlig på masse god hjelp slik jeg har fått i de andre trådene mine. Og kanskje den til og med kan være til inspirasjon for noen.

Mitt første bygg, en SKD215 er snart ferdig, men dette damploket er nok en helt annen utfordring. Jeg har sett inne her at noen dyktige modellbyggere har skrevet litt om sine 30A. Så det er sikkert en del tips å få. (Plastikktannhjulene blir første utfordring Kjell H.) 
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 18:55
Første utfordring. Tannhjulene. De går ikke ordentlig i inngrep. Har her flyttet de på utsiden for å få tatt bilde. Jeg har lest at Kjell H. har hatt samme problemet.

Han skriver, sitat:
"En av utfordringene på Type 30a er at rammen ikke er CNC-frest nøyaktig nok. Det gjelder innfesting av akterste drivaksel. Det kan også være at plasttannhjulene er krympet noe etter støping? 
Jeg måtte varme opp tannhjulene og presse et tynt messingrør i tannhjulet. Da er det selvfølgelig risiko for at det sprekker. Plasten virker seig og elastisk, så jeg mener at det bør gå bra! 
I tillegg må du fore opp på underplaten som holder akterste drivaksel på plass i rammen slik at du eliminerer slakk...."

Hm...liker ikke Cry Synes alle tannhjulene går dårlig i inngrep. Det gjelder også snekkedrevet på motoren.


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 21:41
Dersom du ser inngrepet på bakerste tannhjul, er det ikke optimalt. - Nå tror jeg at bildet "lyver litt" , for det bruker ikke være så stor klaring. Allikevel er den såpass stor at gearet har låst seg på 2 av 3 modeller som jeg har bygget av dette byggesettet.
Dessuten har jeg merket at de sorte plasthjulene har noen toleranser. Har oppdaget at noen kan knipe på akslingen. - Har derfor utstyrt noen av disse med metallforinger. Har da varmet opp plasttannhjulet og presset det på en metallbøssing.
 
Glemte å si...
Snekkedrevet er ikke noe problem å få godt/riktig inngrep på. Da filer man opp hullene til skruene som holder motoren i rammen, slik at de blir ovale og tillater justering av selve motoren.


Edited by Kjell H. - 06 februar 2017 at 22:22
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 23:34
Ja, det er veldig forskjell på tannhjulene. Nå har jeg varmet inn 2,5mm messingrør i alle 3 plastikktannhjulene. Byttet fram og tilbake, lagt på loddetinn på bunnplata, og ja, selv om det rakler litt, kan det se ut til å funke. Tenkte å legge på loddetinn under fremre aksel også, så den ikke skrangler så mye.


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 14:17
Da er du i gang!
Ser at forre drivaksel har noe radialt kast, så du kan sikkert legge en liten klatt loddetinn på bunnplaten og file slik at du får minimalt spill.
Ellers ser det ut til at drivverket går jamnt!
 
Jeg tror at DHJ da de laget byggesettet, valgte ut de beste tannhjulene til de lokene som ble ferdigmodeller? Det kan virke slik? Plasten som tannhjulene er laget av, er noe stearinaktig (og ikke helt hard) så det kan være at det holder i lengden? Tror ikke de har regnet med at plasten har krympet etter støpen?
Fikk noen nye tannhjul fra NMJ da jeg bygget modellene, så jeg valgte ut de beste av dem til byggesettene.
Da det er mer spenn i plasthjulene med messingrør som lager - kan det være at de sprekker over tid?
Jeg mener at jeg brukte tynnvegget kobberniter til dette (niter som er beregnet for å terminere mangetrådet ledning) men det går sikkert også med messingrør som er mer tykkvegget?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 14:30
Hva er egentlig hensikten med alle disse drevene. De skaper ingen utveksling (gearing) så vidt jeg kan se. Er det fordi snekka er plassert høyt og ikke direkte på drivakselen? Må den i tilfelle det?

Jeg spør fordi jeg har det samme byggesettet liggende - så langt uten å ha forsøkt meg på å bygge det.
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 14:46
Originally posted by ses ses wrote:

Hva er egentlig hensikten med alle disse drevene. De skaper ingen utveksling (gearing) så vidt jeg kan se. Er det fordi snekka er plassert høyt og ikke direkte på drivakselen? Må den i tilfelle det?
 
 
Sannsynligvis for å oppnå fritt gjennomsyn mellom kjel og ramme? Med denne plasseringen ligger vel motoren i rundkjelen og tannhjulsrekken ned gjennom fyrkassen.

Edited by H. Lindholm - 07 februar 2017 at 14:48
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 15:07
Jeg tror vitsen med disse drevene er å ha 2 aksler med drift og den 3. akslingen drevet av drivstengene?
Da er det forhåpentligvis lettere å unngå binding i drivakslingene og mindre belastning på tannhjul og drivstenger. En drift på 2 akslinger krever da mindre presisjon enn om bare en av akslingene har drift. Drivstengene er dessuten stive og uten ledd.
Forhåpentligvis er dette en måte å få jamnere drift på?
Man må uansett ha en del tannhjul mellom kjelen der motoren sitter og siste drivaksling.
 
Tror dette er en erfaring som DJH har gjort på tidligere lok med mindre drivhjulsdiameter og flere akslinger enn Type 30? Da har de vel videreført dette?
- Etter det jeg husker, er det ganske mye klaring i hullene på drivstengene.
Type 30 har ganske store drivhjul, så man hadde sikkert klart seg med drift på en aksling?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 15:32
.

Edited by ses - 08 februar 2017 at 11:12
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 15:44
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Type 30 har ganske store drivhjul, så man hadde sikkert klart seg med drift på en aksling?
 
Hvis du med dette tenker at det er bedre med store drivhjul enn små når man har tannhjulsdrift bare på én aksel og drift av de andre hjulene gjennom koblestengene, så antar jeg at det har liten betydning. Sylinderlaglengden er stort sett innenfor ganske begrensede mål på de fleste loktyper (i hvert fall lok av noe størrelse), vanligvis mellom 600 og 660 mm. Da blir jo dreiesirkelen for stangtappene innenfor samme begrensede mål.
 
Slaglengder for noen vanlige norske loktyper med relativt store forskjeller i hjuldiameter:
Type 18: slaglengde 650 mm, drivhjul 1445 mm
Type 21: slaglengde 610 mm, drivhjul 1448 mm
Type 24: slaglengde 640 mm, drivhjul 1250 mm
Type 26: slaglengde 600 mm, drivhjul 1350 mm
Type 30: slaglengde 600 mm, drivhjul 1600 mm
Tyske enhetslok har typisk en slaglengde på 660 mm
 
Typisk er at firesylindrede lok ofte har relativt kort slaglengde. Jeg antar det er for å få lavere stempelhastighet. Sammen med firesylindret drivverk og derav følgende bedre utbalansering gjør det at man kan tillate betydelig høyere omdreiningstall på hjulene og dermed også høyere kjørehastighet enn for tosylindrede lok med samme hjuldiameter, og større effektivt arbeidsområde.
For stangdriften krever det imidlertid høyere krav til nøyaktighet i stenger og lagre, særlig på en modell hvor det uansett må være en del klaringer som man ikke kan tillate i 1:1
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 16:29
Dere har sikkert sett SKDen jeg bygger. Den har et digert snekkedrev og et grovt tannhjul på en aksling. Resten av overføringen er via kobbelstenger. Den går helt nydelig med ESUdekoder. Og hvor sakte som helst. Uten dekoder er det ubrukelig. Mulig derfor det er så mye nedveksling på 30Aen. Det var sikkert ikke så gode dekodere den gangen den ble konstruert. Men hvorfor tannhjulene er så fintannet at alt blir veldig kritisk, det skjønner jeg ikke poenget med.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 18:26
Originally posted by steinel steinel wrote:

[...] Mulig derfor det er så mye nedveksling på 30Aen. Det var sikkert ikke så gode dekodere den gangen den ble konstruert. [...]
Du får det til å høres ut som om det er feil med såpass mye nedveksling. Men nedvekslingen bør være såpass at det også går an å kjøre loket analogt uten dekoder installert, dvs. at det ikke går langt over maks. skalariktig hastighet ved 12V (ved DC).

Jeg har inntrykk av at det var mer vanlig med alt for høy giring tidligere, muligens fordi MJ før var utbredt som leketøy for den yngre garde, som syntes det var tøft at modellene kunne kjøre fort og ikke brød seg noe særlig med saktekjøring.


Edited by TorsteinS - 07 februar 2017 at 18:26
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 18:36
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Jeg har inntrykk av at det var mer vanlig med alt for høy giring tidligere, muligens fordi MJ før var utbredt som leketøy for den yngre garde, som syntes det var tøft at modellene kunne kjøre fort og ikke brød seg noe særlig med saktekjøring.

Det var det aller morsomste jeg visste da jeg var liten, å få lokene til å kjøre så fort som mulig Smile

Neida, det er ikke feil med mye nedgiring, men det er ikke så nødvendig nå med dekodere med god lastkompensasjon. Når det går ut over funksjonen, slik som på dette loket, med en haug med små tannhjul der nøyaktigheten ikke er god nok, vil jeg lang foretrekke store drev og liten nedgiring.

Det viste seg seint i natt at tannhjulene låste seg allikevel når jeg kjørte motoren andre vegen. Litt frustrert akkurat nåAngry Får legge inn noen timer med søk på nettet etter andre tannhjul.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 19:10
Originally posted by steinel steinel wrote:

[...] Når det går ut over funksjonen, slik som på dette loket, med en haug med små tannhjul der nøyaktigheten ikke er god nok, vil jeg lang foretrekke store drev og liten nedgiring.
Men såvidt jeg kan se av bildet, skjer det ikke noen nedgiring via de små tannhjulene som synes på bildet. Nedgiringen skjer i overgangen fra snekkedrev til det første tannhjulet, og muligens en gang til på innsiden av girboksen (i så fall ikke synlig på bildet). De mange tannhjulene skyldes antagelig at det er et stykke fra snekkedrevet til første drivhjul. Man kunne "løst" det med færre, større tannhjul, men det vil ikke se bra ut, jfr. f.eks. Märklins 3029:

Problemet med modellen av type 30a er hverken nedgiringen eller antall tannhjul, men at delene til drivverket er produsert med alt for dårlig presisjon.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 21:44
Jeg gjør et forsøk til.
Har filt ned slissene med 0,1-0,15mm for å få akseltannhjulene bedre i inngrep meg plasttannhjulene. Så lodder jeg på 0,25mm messingbiter (shims) på bunnplata for å løfte opp akslingen. Det er passe mye til at det blir litt slakk og ikke kniper. Gir også bedre langtidsstabilitet enn å shimse med loddetinn.

Det fungerer bra på denne akslingen, nå skal jeg prøve på den neste Shocked


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 23:23
Shims til alle akslingene er på plass.


Hm, fikk faktisk drivverket til å gå rimelig bra i begge retninger. Jeg får henge på en slepesko og kanskje en dekoder og kjøre litt før jeg går videre.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 11:08
En god venn på facebook fant tannhjul Smile
Det må testes. Har veldig lyst på bare metalldrev Shocked



Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 11:20
"Har veldig lyst på bare metalldrev"
 
Hvorfor det?
De støyer bare unødvendig mye og belastningene i drivverket når det ikke skal gires ned eller opp er ubetydelige. Greit nok med nye drev, men hadde gått for tannhjul i f.eks nylon eller delrin som er mer enn sterke nok og støysvake.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 11:25
Det var likeens jeg måtte gjøre på de lokene jeg bygget for å få nogenlunde akseptabel funksjon.
- Uansett er det dårlige tannhjul i settet!
Jeg har tidligere brukt å kjøpe tannhjul fra dette firmaet - men ikke til dette loket: http://www.lemo-solar.de/
 De har også mye annet "kjekt å ha" for hobbyen.- Se under "Modellbautechnik"
 
Jeg brydde meg ikke om å lodde inn messingshims men la en klatt loddetinn som jeg deretter filte.
- Enkelt fordi det ikke tok mye tid - og jeg var usikker på resultatet.
Loddetinn likner lagermetall i legering - og lageret er ikke belastet på undersiden.
 
 
Back to Top
Odd Joar Jansen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd Joar Jansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 15:13
Tror det er ganske mange, også meg selv, som har dette byggesettet liggende. Kanskje det er en "frykt" for å starte byggingen nettopp pga drivverket.
Ønsket er å få erfaringer fra denne tråden (noe vi får nå) og forhåpentlig en god å utfyllende artikkel i MJ-bladet hva vi bør gjøre under byggingen, og hva vi absolutt ikke må gjøre.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 17:13
3 tannhjul bestilt fra Polen. Da venter vi i spenning en ukes tid og jobber litt med SKDen i mens Smile
Hører fra meg etterhvert.
Back to Top
hev View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2017 at 22:04
Veldig interessant dette emnet.
Det er også andre metoder som kan benyttes for å få en bra drifts sikker modell:
Bygde 271 for mange år siden nå. Erfarte veldig dårlig tilpasning mellom tann hjulene, som også dere andre erfarer. Husker at "skruen" på motor akselen, så vidt var inngrep ytterst på første tannhjul.
Så jeg gjorde noen dramatiske endringer, basert på andre bygge prosjekter.
Kappet av øvre del av rammen, hvor motor og de øvre tannhjulene skulle være. Monterte en Faulhaber motor. Denne sitter nå vesentlig lavere enn originalt og stikker nå inn i hytten istedenfor inn i kjelen.
Med denne ombyggingen kjører modellen veldig bra!
 


Edited by hev - 08 februar 2017 at 22:38
Hans Egil

Norsk damp og diesel
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2017 at 17:01
Her er det en liten pause mens jeg venter på tannhjul fra Polen. De ble sendt for 2 dager siden. Blir spennende å se om det blir bra Ermm
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2017 at 10:02
Veldig seriøst firma i Polen. Oser kvalitet av dette.


Veldig lovende Smile

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2017 at 17:38
Slepeskoen er på plass for testkjøring. Det 3 isolerte hjulene er kortsluttet for å få strømopptak på flest mulig hjul.

Jeg har jo lovet dere som har drevet med dette før noen spørsmål:
1. Etterat jeg nå evt blir fornøyd med prøvekjøring, er det da normalt å plukke drivverket fra hverandre igjen og lakke chassiset for seg? Blir jo nærmest umulig å få malt innenfor hjulene.
2. Hvordan får man satt hjulene i nøyaktig 90 grader og også få hjulene på de 2 drivakslene til å matche hverandre nøyaktig slik at kobbelet ikke kniper? Bare å prøve seg fram. eller?
3. Noen hjul sitter ganske løst på akslene og kommer lett ut av posisjon. Hvordan festes de? Loctite? 


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2017 at 17:42
Drivverket går kjempefint. Men jeg må fore litt ekstra under slepeskoen. Det er bare så vidt den toucher sentertappene.



Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2017 at 17:50
Ser at hjulene mangler motvekter. Følger de med løse og skal settes inn senere?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2017 at 18:01
Veit ikke. Har ikke vært så dypt i esken enda. Men på tegningen ser det ut som det er plater som skal limes på.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2017 at 10:28
Motvekter av messingplate følger med på etsearket.
De limes til hjulet. Jeg bruker å først feste dem i riktig posisjon med lynlim og deretter legge litt epoxylim bakom motvektsplaten og rundt eikene. Det får de tynne messingplatene til å se litt mer massive ut - og de brekker ikke så lett av.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2017 at 14:26
Originally posted by steinel steinel wrote:

Slepeskoen er på plass for testkjøring. Det 3 isolerte hjulene er kortsluttet for å få strømopptak på flest mulig hjul.

Jeg har jo lovet dere som har drevet med dette før noen spørsmål:
1. Etterat jeg nå evt blir fornøyd med prøvekjøring, er det da normalt å plukke drivverket fra hverandre igjen og lakke chassiset for seg? Blir jo nærmest umulig å få malt innenfor hjulene.
2. Hvordan får man satt hjulene i nøyaktig 90 grader og også få hjulene på de 2 drivakslene til å matche hverandre nøyaktig slik at kobbelet ikke kniper? Bare å prøve seg fram. eller?
3. Noen hjul sitter ganske løst på akslene og kommer lett ut av posisjon. Hvordan festes de? Loctite? 




Svar: ja, ja og ja (eventuelt lynlim)

Edited by Asgeir - 19 februar 2017 at 14:29
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.