MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt hobbyrom  - og da må det planlegges spor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt hobbyrom - og da må det planlegges spor

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2017 at 18:49
Takk!

Ja, det er nå det begynner å bli spennende - og gøy. Jeg vet ikke helt hvordan landskapet skal se ut enda og hvilke elementer som skal inn.

* Burde sidelinjestasjonen på nederste nivå ha en liten havn og eller noen oljetanker mon tro?

* Hvor ble det av en bro, elv og en skvett vann?

* Skal den tenkte gruven på toppen av helixen bli en annen industri? Nå som det ikke lenger blir en skjult stasjon under sidetasjonen så kan det bli et forbikjøringsspor med industrispor til toppen av helixen. Noe sånt:



Men...siden jeg har en boks med svart matt maling og silbergrau ser blast ut, har jeg malt om rammeverket med ett strøk. Vet ikke hva som ble best. Det ser vel uansett bedre ut når det kommer vegetasjon.

Mye å tenke på om natten.

Det blir en tidlig julepakke med skinner og penser i desember. Noen uker igjen før skinnelegging starter



Edited by _marius - 28 november 2017 at 18:51
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2017 at 13:59
Dette blir veldig bra. Veldig interssant løsning du har med plass til saker og ting både over og under anleget, og anlegget velavgrenset fra dette andre.
Hvis jeg skal mene noe om farger ut fra hva som gjengis på bildene, så synes jeg nok blåfargen er for skarp, særlig nær horisonten. Jeg ville nok valgt en som var lysere og noe mer avdempet mot grått.
Den sorte omrammingen, som var Silbergrau ved forrige forsøk, synes jeg blir for kontrastfylt mot den skarpe blåfargen, men den konstrasteffekten kan nok avta noe ved mer avdempet blått.

Belysning: Det virker som du har plass til stripe med LED-lys oppunder øvre hyllekant. Det kan bli velgdig fint og da kan du dempe allmennbelysningen i rommet ellers slik at banen står fram som noe for seg selv, og da kan sorte kanter fungere bra. Velg dagslysfarge om mulig. Jeg har tatt bilder av en del anlegg opp gjennom, og de med lys med daglysfargetemperatur gir det beste resultatet.
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2017 at 14:39
Meninger er bra og inspirerende.
Jeg ble ikke tilfreds med himmelen, til tross for forsøk på å overbevise meg selv. Har du eller noen en fargekode på en himmelmaling? Jeg syntes det var vanskelig å velge fra fargeprøvene i butikken.
 
Jeg venter med å male omrammingen til jeg kommer litt i gang med landskapet.
 
Enig med ledbelysning under hyllekanten. Det står på agendaen.
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2017 at 15:21
Jeg skal se på boksen hjemme hva det står på den. Men det kan hende du synes min er alt for lys igjen:


Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2017 at 15:39
Det ser litt overskyet ut, men langt bedre enn den blå jeg har.
Jeg lurer på om et alternativ er å tapetsere med bakgrunnsplakater fra f.eks Auhagen, som er 65 cm høy: https://www.nmj.no/catalogsearch/result/?q=bakgrunn. Det dekker mesteparten av bakgrunnsplaten som er synlig. Ulempen er at det ikke vil passe terrenget hele veien - kanskje spesielt rundt helixen.
 
 
Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2017 at 14:36
Nytt forsøk med bakgrunn. Jeg hadde 3 liter hvitmaling i boden. Planen var å forsøke en gradert og jevn overgang, men det viste seg vanskelig siden malingen tørker alt for fort. Jeg malte først hvit og dyppet penselen i samme blåmaling som er på veggen. Deretter har jeg gått flere runder rundt og malt vått i vått. Det ble en utilsiktet abstrakt skyeffekt.

Neste plan er å klippe ut landskapet fra bakgrunnsbilder fra Auhagen og tapetsere. Hvis himmelen fortsatt ikke fungerer blir er neste alternativ å male himmelen jevnt i en veldig lys blå farge.







Edited by _marius - 02 desember 2017 at 14:38
Marius
Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2017 at 11:06
Du milde himmel...

Nå ble det fint Ja
SHG
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2017 at 21:11
Litt mer betryggende når kunstneren er fornøyd

En tørrtest av konseptet
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2017 at 21:36
Ja, dette ble bedre. Skyene dempet den sakrpe blåfargen.
Jeg sa jeg skulle finnes fram fargekoden på den fargen jeg brukte. Den heter Skumblå, S0510-B.

Nedenfor et bilde jeg tok nå belyst med lamper med dagslystemperatur.



Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2017 at 21:49
Takk, litt fristende å kjøpe en prøveboks og teste ut skumblå.
Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2017 at 11:45
Jeg har ikke funnet spesielt mye om fargekoder og hva som anbefales som himmelbakgrunn i modelltogverdenen.

Fargen blir alt for skarp om man overfører en ekte himmelfarge utenifra og over til en malingsfarge. Jeg syntes heller ikke det blir bra å lage et himmelmaleri med påmalte skyer fordi det blir fokus på at det ser ut som - et maleri. Jeg har kommet fram til at en lys og jevn farge er beste alternativ.

Her er noen himmelfargeprøver stillt opp i forskjellig rekkefølge. Jeg har blitt litt sveiseblind av nyansene. Fargegjengivelse på skjerm er annerledes enn i virkeligheten, men hva syntes dere er best?
















Marius
Back to Top
Frostnatt View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 oktober 2017
Location: norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frostnatt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2017 at 14:47
Da kommer det vel nesten bare an på hva slags vær du vil ha ;p Selv har jeg ikke begynt med himmel enda, men tror jeg ville gått for den i midten på nederste bildet.. Men det kommer an å om du har naturlig lys i rommet, led lys eller hva slags belysning du skal ha osv.. Her må du bare prøve deg frem.. og du, dersom det ikke passer til slutt, kan du jo male om igjen..
SHG
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2017 at 23:27
Hvis "Fargegjengivelse på skjerm er annerledes enn i virkeligheten" så er vel våre meninger ganske verdiløse. Jeg ville ikke valgt en blåfarge med noe rødt i, slik det kan virke som noen av prøvene har. MEn det framgår av fargekoden hva slags farger den består av.

Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2017 at 10:03
Du har i grunn et poeng. Jeg har bare litt beslutningsvegring på fargevalg og det frister ikke med gjentatte malingsforsøk. Jeg kom over et hjelpemiddel for fargetesting på Jotun sin side. Ut i fra den virker fargene RISØR og FREDFYLT bra. S0510-B som jeg hadde høyt opp på lista har gått i retning sykehusgrønn (på min skjerm).

RISØR

FREDFYLT

HIMMEL

S0510-B
Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2017 at 20:07
Det ble S0510-B og nå er farge-testingen ferdig. Jeg ble fornøyd med den fargen.

Jeg lurer på stasjonen i svingen hvor det kommer 3 spor. Spor 1 følger hovedbanen på øverste nivå, mens spor 2 og 3 går til sidebanen på nivået under.

Skal det være plattform mellom spor 1 og 2 eller mellom spor 2 og 3?
Hvor bred er en sånn plattform?







Edited by _marius - 17 desember 2017 at 20:08
Marius
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2017 at 16:37
Bredde på plattform har jeg ikke svar på, men det er viktig å huske at avstanden til plattformkanten (målt fra c/c spor) må være en del større enn på rett linje pga av overheng på materiell ...
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2017 at 18:04
Hvis du lager stasjonen med tre spor slik min skisse viser, så bør alle sporene har plattformtilgang siden det er en avgreningen etterpå som gjør at det ikke er valgfritt hvilke spor togene fra de ulike banene kan kjøre på. Sporene nummereres fra stasjonsbygningen og utover. Spor 1 får da plattform der stasjonenbygningen ligger. Da vil jeg anlegge en midtplattform mellom spor 2 og 3. Det betyr at spor 1 og 2 kan ligge i ca  5,5 cm avstand pga kurven. Dersom du ikke vil følge moderne krav om plattformbredde og universell adkost, så holder med en plattform på 3 cm bredde. Så da må du nok opp i 8 cm mellom spor 2 og 3 der plattformen ligger.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2017 at 18:05
Alternativt kan du lgge begrensing på hvor fleksibel stasjonen skal være, og la spor 2 ikke være for stoppende persontog. Da kan du legge plattform til spor 1 ved stasjonen og til spor 3 på innsiden, slik at det ikke ligger plattformer mellom sporene noe sted. Da tror jeg du får en penere sporføring.


Edited by ses - 18 desember 2017 at 18:06
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2018 at 21:24
Takk! Det hjelper godt å ha deg som følger med. Det blir plattform mellom spor 2 og 3, men det blir en stund til. Nå er det en ordentlig tidkrevende transportetappe hvor gøy-faktoren ikke slår helt igjennom. Mye repeterende lodding av strømtilførsel, tilpassing av spor og nå tortoiser til sporvekslene. Jeg bruker ganske lang tid på montering av en tortoise. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan et ordentlig stillverkspanel skal settes opp så det blir en forenklet versjon med grønt og rødt lys.





Marius
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2019 at 16:54
Artig lesning for en som vurderer å starte opp, om en i et mye mer begrenset omfang!
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2019 at 15:47
Følger denne tråden Smile Spennende lesning! 
Christian L.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.