MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt hobbyrom  - og da må det planlegges spor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt hobbyrom - og da må det planlegges spor

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt hobbyrom - og da må det planlegges spor
    Posted: 05 februar 2017 at 22:07
Det åpnet seg muligheter under et tilbygg. Noen spadetak senere har det dukket opp et hobbyrom på rundt 15 kvadrat. Endelig! Et tidligere togskap måtte tilbakekonverteres til skap, men nå er det omsider muligheter igjen! Jeg har malt, lagt gulv, satt opp hyller og benker så det er like før det er mulighet for anleggsstart.

Kamera sliter litt og jeg har ikke noen bilder foreløpig. Det kommer plutselig. Jeg har satt opp en skisse i Anyrail.

Jeg trenger selvfølgelig hjelp til å finne en bra og passe realistisk sporplan og håper noen har anledning.

Målet er litt forskjellig. Rommet må kunne brukes til bygging og fiksing av for eksempel modellfly, biler og båter så jeg kan ikke dedikere alle veggene til bane. Jeg kunne tenkt meg
- rundbane for å se toget kjøre rundt
- togstasjon med gods og oppstilling(helst 2 stasjoner så toget kan få noen stoppesteder, i hvert fall lokaltoget)
- 1-2 industrier
- Tidsepoke rundt 1970. Jeg liker grønt, damp og gammeldesign.
- bygge banen i moduler og ha i hvert fall 2 fremomoduler


Høyde på togbenken er nå 98 cm. Jeg vurderer en skjult oppstillingsplass på dette nivået. Skinnegangen over blir da på rundt 135 cm høyde.

Høyden på arbeidsbord og benk er 78 cm. Over arbeidsbenken ser jeg for meg en transportetappe sånn at det går an å ha noen Proxxon maskiner og annet på benken. Kanskje lokaltoget kan ha en stoppeplass i svingen. Over arbeidsbordet er det plass til en fremomodul.



Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 21:01
Kamera fungerte plutselig litt. Her er noen bilder av rommet under tilbygget.










Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 22:56
Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva du tenker å bygge banen , når du skriver om "Togbenk" og bildene viser bl.a. noen benkeplater. Har du tenkt å legge sporene rett på de benkene, eller på eget anleggsunderlag høyere opp i form av et tradisjonelt åpent rammeverk? Dette har jo litt å si med tanke på landskapsformene i forhold til der skinnene ligger.
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 08:15
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hva du tenker å bygge banen , når du skriver om "Togbenk" og bildene viser bl.a. noen benkeplater. Har du tenkt å legge sporene rett på de benkene, eller på eget anleggsunderlag høyere opp i form av et tradisjonelt åpent rammeverk? Dette har jo litt å si med tanke på landskapsformene i forhold til der skinnene ligger.
 
Ja, litt uklart der. Jeg tenkte å legge skjult oppstillingsplass direkte på "togbenken". Deretter bygge opp 15-20 cm med lekter til et rammeverk som jeg plasserer modulkassene oppå.
Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2017 at 16:12

Jeg har tenkt litt mer på noen muligheter, men det er vanskelig å bestemme seg for noe. Nå lurer jeg på om den skjulte oppstillingsplassen skal bli litt mer synlig og at det blir en bane på 2 nivåer. Her er en skisse så langt. Jeg bruker Anyrail demoversjon og har ikke helt kontroll på flexiskinnene og radier.

Stasjonen på øverste nivå skal være litt edruelig med antall spor, men jeg mangler en plass for godsvogner. Jeg vil ha plass til å bygge litt diorama.

Innkjøringen til industriområdet og hva slags industri det skal være der, har jeg ikke funnet ut av.

Omgivelsene tenkte jeg skulle være landlig med kupert terreng inneholdende tunnel, bro, skog og innslag av vann/elv.

Jeg er veldig mottakelig for innspill til sporplan .



   
Marius
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2017 at 16:40
4% stigning er ganske heftig, særlig når det kombineres med så liten kurveradius. (Jeg går ut fra at det er skala H0 det er snakk om, og at rutene er 50x50 cm.) Der må du regne med at tog med litt lengde får problemer med å komme opp, særlig om loket ikke har friksjonsringer.

PS! Lok settes ikke i garasje, men i en lokstall.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2017 at 16:45
Hei,

Jeg bruker også Anyrail til planlegging.  Jeg foretrekker å begynne å tegne med standardskinner i svinger for å sikre at jeg har kontroll på minimumsradier.  Senere kan jeg bytte til flex.

Jeg tror du er noe optimistisk med de to fremomodulene oppe til høyre i tegningen.  Kurvemodul etter fremostandarden er vel nesten umulig å få plass til i et vanlig rom.  Tror også kurven etter rettmodulen er for krapp til at det blir pent.  Kanske  bedre å lage en rett fremomodul istedenfor disse to ?

Jeg har også planlagt å integrere fremomoduler i hjemmeanlegg, men har vel kommet til at de tar unødvendig mye plass.  Jeg har et par moduler med fremogrensesnitt, men modulene tilfredstiller ikke fremostandarden i forhold til kurver, og da er det kanskje ikke noe poeng å bygge etter fremostandarden.  Hvis du f.eks. dropper fremomodulene øverst til høyre, kan du istedenfor lage en lang slak kurve, som jeg tror blir mye penere.

En annen tanke er fremostandarden med 30 cm brede moduler.  Den passer nok bedre på et hjemmeanlegg, ved at man får sporene nærmere veggen.

Har du vurdert å legge stasjonen diagonalt fra avløpsrøret og opp til høre hjørne istedenfor ?

Hvis du skal ha helix ville jeg ha plassert den i et av hjørnene øverst, alternativt droppe helix, og lage et skjult nedstigningsspor i langs veggene ?


Edited by programmeringssporet - 18 februar 2017 at 17:00
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2017 at 22:30
Takk for innspill. Angående stigning så kan den endres til 2 % om det ikke fungerer med 4%. Det blir bare en veldig lang skjult bane. Nedstignignsspor langs veggene er mulig. Jeg kan også utvide den ene benkeplaten litt så det er mulig å svinge og kjøre en ekstra runde.

Benkene til toget er på rundt 95 cm høyde. Jeg er litt usikker på om det er lurt å gå for to fullverdige etasjer. Det bør vel være 40cm klaring imellom + høyden på modulkasser og det gjør at sporhøyden på nivå 2 blir ganske høyt.

Programmeringssporet, angående flytting av stasjon diagonalt fra avløpsrører og opp til høyre hjørne, tenkte du på holdeplass for motorvogn eller en full stasjon? Det blir litt problematisk å bygge veldig mye over arbeidsbenken. Der tenkte jeg å ha proxxon maskiner, airbrush og arbeidsplass.

Jeg har tenkt litt på om det finnes andre løsninger for sporplan som gir bedre utbytte. Her har jeg utvidet litt av benken så det er mulig å kjøre en runde for å vinne litt høyde på vei nedover til den skjulte eller åpne oppstillingsplassen. Nå er det en stasjon øverst til venstre og et industriområde til høyre med mulighet for forbikjøring eller hva det heter. Det ser ut til å åpne for litt mer aktivitet på banen. Jeg vet ikke helt hvordan et realistisk industrispor ser ut og hva man har behov for av skinner.

Fremosving har jeg lagt bort, men det kan være muligheter for to vanlige moduler.

Marius
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2017 at 00:14
Hei,

Ja jeg tenkte at du skulle ha den store stasjonen diagonalt, men jeg syntes din nye sporplan blir bra slik som du legger stasjonen.

Et alternativ kan være diagonal stasjon og flytte arbeidsbenken til under fremomodulene.  Da kan du evt bytte ut fremomodulene med en lang planke når du skal jobbe ved arbeidsbenken.

Det som jeg syntes er den største utfordringen - er å få lange nok møtespor når du har enkeltspor.  En annen ting er om du vurderer PC/automatstyring.  Da hadde det vært lurt med to stasjonener med møtespor - så du kan ha flere tog kjørende.

Ellers. er jeg veldig fornøyd med at jeg har fått et sidespor rett over arbeidsbenken min - glimrende til å sette opp togsett og programmering av dekodere - anbefales.

Uansett - jeg tror dette blir bra.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2017 at 19:47
Tenkte jeg skulle begynne å bygge litt. Jeg skal bygge modulkasser på ca 20 cm høyde og 50 cm bredde så jeg kan bygge en fremo modul eller to som integreres i banen. Baneområdet må dele plass med modellflybygging og blir litt redusert. For å komme i gang tenkte jeg å begynne med stasjonsområdet over arbeidsbordet. Jeg lurer på om det holder med gods og oppstilling her. Et annet sted i rommet er nåværende plan et lite sidespor med tømmerindustri eller noe i nærheten av avløpsrøret. Ellers blir det et gjennomgående spor langs veggen rundt rommet for å knytte sammen en rundbane. Trafikken er fra rundt 1960-1970.



Fungerer denne sporplanen for stasjonen eller finnes det en bedre løsning som er litt realistisk? Jeg har behov for å plassere Sperillen lokstall et sted også. Tilgjengelig areal er 270cm x 50cm + noe utover hvor svingen starter




Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2017 at 20:18
Tror jeg trenger et fremo-treff for å forstå litt mer. Hva bør være med på en bane for at den skal bli interessant å kjøre på, hvilke industrier gjelder, hva er realistisk osv. Det var lettere før da jeg ikke forstod noe, men nå blir det mer og mer komplisert.

Jeg har satt opp hyllesystem rundt hele rommet. Jeg har litt utfordringer med effektiv utnyttelse av spormulighetene pga radius og korte avstander - og selvølgelig forståelsen av hvordan dette bør se ut.

Her er noe jeg nøtter med nå. Har bare demoversjon av Anyrail med mulighet for å legge ut 50 skinner.





Edited by _marius - 04 oktober 2017 at 20:19
Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2017 at 19:28
Kanskje det er bedre å bruke flere krappe radier og gjemme de i tunnel.

Fungerer et industriområde som satt opp her? En pens og to spor? Må det komme et skiftelok kjørende etter for å rydde opp i vognene når godstoget har kjørt seg fast og ikke kan snu? Eller blir godstoget stående til de vognene er fullastet og så rygger ut igjen?

Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2017 at 21:17
Aller først vil jeg anbefale deg å sjekke ut XtrkCad som et alternativ til demoversjonen av AnyRail. XtrkCad er også gratis, men uten begrensninger av noe slag. Litt bratt lærekurve sier noen, men jeg tror det avhenger mye av hva man har tidligere erfaring med. Uansett vil jeg sterkt anbefale å gå gjennom de ulike øvelsene / demoene som følger med programmet.

Når du så har skaffet deg XtrkCad vil min tredje anbefaling bli: Ikke bruk det, hvertfall ikke ennå! Å tegne sporplaner er skikkelig morsomt (syns jeg hvertfall), og kan nesten være en hobby i seg selv, men når jeg leser bakover i tråden din føler jeg at du ikke helt vet hva du vil med anlegget, og da er det etter mitt syn alt for tidlig å begynne å drodle med konkrete sporplaner.

Du spør jo selv, rett over her: "(...) Hva bør være med på en bane for at den skal bli interessant å kjøre på, hvilke industrier gjelder, hva er realistisk osv. (...)". Hva som er realistisk avhenger jo av forbildet ditt, men når det kommer til hva slags industrier og hva som er interessant er det kun du som kan svare på det. Det blir jo helt feil om vi skal ramse opp alt som interesserer oss ved et anlegg og du bygger anlegget ditt ut fra våre interesser, hvis ikke dine interesser samsvarer med våre...

I åpningsinnlegget ditt lister du opp noen konkrete ting, vi kan jo begynne med de:

- rundbane for å se toget kjøre rundt
- togstasjon med gods og oppstilling(helst 2 stasjoner så toget kan få noen stoppesteder, i hvert fall lokaltoget)
- 1-2 industrier
- Tidsepoke rundt 1970. Jeg liker grønt, damp og gammeldesign.
- bygge banen i moduler og ha i hvert fall 2 fremomoduler

Rundbane er i seg selv helt "feil" med tanke på fullskala jernbane (med noen unntak); tog kjører som regel fra et sted til et annet, og ikke rundt og rundt. Dette får meg til å anta at du liker å være litt "tilskuer", altså bare lene deg tilbake og slappe av mens du ser togene kjøre, og det skriver du jo også selv. Ikke noe galt i det, jeg har de samme tendensene selv, og bygger også en rundbane nettopp av denne grunnen. Samtidig er det heller ingenting i veien for å kjøre deler av rundbanen som en mer forbilledriktig punkt-til-punkt bane, så en rundbane er faktisk litt Ole Brumm; Ja takk, begge deler!:-)

Du ønsker et par stasjoner/stoppesteder for lokaltog, hvilket får meg til å anta at persontrafikk er viktig for deg, og du vil ha både lokaltog og gjennomgående fjerntog. En sidebane vil da være uaktuelt.

Du ønsker 1-2 industrier. Hvorfor? Er det for syns skyld, eller er det med tanke på trafikkspill (siden du også nevner FREMO)? Litt usikker her, men antar at du vil ha etpar industrier for å ha steder hvor du kan drive med litt skifting av godsvogner, og da er du straks mer aktiv enn i tilskuerrollen som ble nevnt i forbindelse med rundbanen. I de siste to innleggene dine nevner du også deltakelse på FREMO-treff og stiller konkrete spørsmål rettet mot industrier, hvilket jeg tolker som en ganske tydelig bekreftelse på at du vil noe mer enn å bare sitte passivt og se på at togene kjører.

Veldig greit med en tidsepoke. Du vet hva du liker visuelt, og epoken vil også være med på å styre hva slags materiell og godstrafikk som bør gå på anlegget ditt. Her er det egentlig bare research som gjelder, slik at du finner tidsriktige industrier og transportoppdrag.

Moduler og FREMO: Igjen litt usikker. Et modulbasert anlegg krever en god del mer jobb enn et vanlig fastanlegg, og begrenser også mulighetene til å bygge anlegget helt fritt. Er det fordi du ønsker å ta med deler av anlegget på FREMO-treff? Planlegger du å ta med anlegget når/hvis du flytter? Kan du bygge anlegget fritt uten å tenke moduler, og heller bygge en eller to FREMOduler ved siden av som du kan ha med på treff (men som da ikke kan brukes hjemme)?

Som jeg nevnte lenger opp i innlegget: Det er kun du som kan svare på om antakelsene mine stemmer sånn noenlunde, eller om jeg er på bærtur. Poenget mitt er at du bør finne ut hva du selv ønsker å få ut av anlegget ditt -før- du drar igang med å tegne sporplaner. Jeg kan godt være med og bidra i prosessen, og kanskje også hjelpe deg konkret i XtrkCad (hvis du velger å bruke det), men jeg ønsker ikke å påvirke dine beslutninger ved å blande inn mine egne preferanser, så derfor slutter jeg å skrive nå. Wink
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2017 at 22:58
Hei,

Bra at det er aktivitet på forumet.

Når det gjelder Anyrail, kan jeg si litt om min erfaring :

Jeg startet med gratisversjonen av Anyrail, etter å ha prøvd diverse andre programmer, som jeg syntes var for tungvinte eller hadde for stor terskel.  Etter en stund hvor jeg begrenset meg til 50 skinner i gratisversjonen, konkluderte jeg med at jeg tegner så mye i Anyrail at jeg kan ofre EUR: €44 for fullversjonen.  I tillegg er jo også dette mitt bidrag tilbake til han som har brukt mye tid på å utvikle Anyrail.

En av de viktigste grunnene til at jeg foretrekker å tegne i et CAD program istedenfor på papir er at det er lett å gjøre endringer, prøve forskjellige alternativer, og man unngår urealistisk plassutnyttelse når man bruker standardskinner.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2017 at 23:25
Ahh, nydelig. Takk for lillefingeren. Jeg tar hele armen. Du er på riktig spor. Jeg trenger innsikt i eget hode for å finne ut hva jeg trenger på et anlegg, men sikkert enda bedre - å bli styrt i riktig retning når kompetansenivået ikke er større. Jeg er veldig mottagelig for andres preferanser. Jeg skal se litt på XtrkCad igjen, men husker jeg ikke tok det så raskt ved siste forsøk.

Rundbane og sentrifugering av togene vet jeg fort blir kjedelig, men samtidig gir det ekstra kjørestrekning og litt glede av å observere. 1-2 industrier var mest for å få flere steder og kjøre til - trafikkspill, ja. Jeg vet ikke om noe annet enn å kjøre rundt, men vet jeg må ha aktivitet på banen for at det skal bli gøy over tid. Her stopper kompetansen og da kommer jeg heller ikke i gang med bygging.

Jeg liker også "ja, takk begge deler" og helst litt mer. Persontrafikk, lokaltog, godstog og industri. Jeg har lurt litt på å fokusere 100% på et sidespor og industriområde. Det er en mulighet, men skulle gjerne kunne kjøre forbi med et persontog. Morsommere å ha vognene på banen og ikke i en boks på hylla.

Jeg vet ikke om det er forskjell på gøy-faktoren på de forskjellige industriene eller om det ikke spiller noe rolle om det er tømmer, jern/stål, forbruksvarer, petroleum, papir osv. Tømmervogner har jeg i hvert fall noen av.

Ingen planer er låst. Det eneste som er fastmontert er Ikeas hyllesystem rundt rommet og noen arbeidsbenker. Jeg må dele rommet med interessen for radiostyrte modellfly.

Fordelen med en modulbasert bane er i tilfelle flytting eller nedleggelse av banen. Ikke at jeg har planer om noen av delene nå som jeg omsider fikk tak i et eget hobbyrom. Ved riving av det forrige hobbyrommet, togskapet, erfarte jeg at det ble mye jobb og rot når alt var fastmontert.

Integrerte FREMO moduler er fordi jeg har lyst til å bli med på FREMO og tenkte det var praktisk. Et par fluer i en smekk å integrere FREMO moduler som kan taes med på treff. Ikke et viktig punkt dette heller og kan lett fravikes om det har betydning for sporplanen.
Marius
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2017 at 22:46
Jeg har et rom som er litt mindre enn ditt. Som følge av at jeg ville ha plass til arbeidsbord for modellbygging og en dør jeg kunne passere uhindret gjennom (jeg er 62 år), valgte jeg et "point to point" anlegg med forbilde fra et sted på Østlandet på 50/60 tallet.  Jeg har brukt "Rail Modeller" til å tegne anlegget med minste radius 70cm (en kurve som går delvis i tunell).  Mange skisser ble forkastet før jeg kom frem til det anlegget jeg nå bygger.  Anlegget har tre stasjoner, hvorav den ene er en travers (Oslo) og en holdeplass for motorvogner.  Jeg legger ved noen bilder.  En fyldigere historie finnes på Østlandsbanen på Facebook







Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2017 at 09:41
Takk for tips. Jeg følger med byggingen din og det er god inspirasjon. Det er en tilsvarende lay out jeg prøver å få til, men jeg har to ekstra hjørner som korter ned strekningene. Jeg mener jeg får god nok arbeidsplass under banen selv om det ikke er optimalt. Sporet mitt er tiltenkt rundt 150 cm over gulvet. Foran døra har jeg tenk å lage en hengslet bro eller modul som kan løftes ut.

Jeg merker jeg trenger å gå på jernbaneskolen. Det melder seg i grunn flere spørsmål straks jeg tror jeg har svar på ett.

Går det an å gi noen pekepinn på hvilke industrier som skaper interessant trafikkspill på en bane og hvordan spor til en industri bør se ut? Bør man ha flere industriområder eller holder det å ha ett sted og kjøre til?
Marius
Back to Top
the_chief View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 oktober 2008
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote the_chief Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2017 at 15:54
Er ingen ekspert på planlegging. Men når du planlegger næringsvirksomhet, bør du også tenke på hvor i landet du ønsker jernbanen skal være.

Selv bor jeg i Vestby. Har med interesse sett på gamle foto av stasjonen. Der var det spor til mølle, møkkaspor, spor til sagbruk mm. Senere var det spor til Norsk Auto, som importerte Fiat. Stedet hadde også et lite meieri/melkemottak. Farfar var postbud, og tog med post kom kl 07 på hverdagene. Far fortalte om at før 2. verdenskrig passerte tog med kjølevogner med Frisch fish aus Norwegen påskrift.

Etter først å ha vurdert å bygge et anlegg med Sørumsand stasjon, der jeg også kunne lagt inn Urskog-Hølandsbanen, vurderer jeg derfor nå å bygge et anlegg fra Vestby rundt 1960. Noen friheter må det være mulig å unne seg, så jeg vil også kjøre litt damp og Di3. For øvrig gikk det minst ett tung godstog med dampdrift forbi til godt utpå 60-tallet.

Så om du har bestemt tidsepoke og i tillegg sted i landet, vil muligens mye falle på plass om du undersøker hva som var næringene der da. F eks søk etter fotografier fra ulike steder i tidsepoken - kanskje hjemplassen din - kan være en god start.

Mvh JKH
Beundrer av the Chiefs og 1956 Ford
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 00:43
Det du skriver om å bestemme hvor i landet man skal være, forutsetter vel at man vil bruke et konkret eksisterende forbilde for banen sin eller deler av den. Det er vel et premiss som ikke er anført (ennå). Konkrete forbilder kan være spennende og det gir klare retninger, men som derfor også gir kraftige føringer for hva og hvordan og som gjør at ting å utelates som man ellers kanskje kunne tenkt seg. Men å lage en fortelling som ligger til grunn for banen er både nyttig og artig, fordi den vil begrunne det man ser på banen. Fortellingen tilpasses det man vi ha med.
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 08:38
Jeg tenker å trekke inn litt forskjellige elementer uten å følge et forbilde nøyaktig. Rommet er for lite og kronglete, men realisme med kompromisser ønsker jeg å legge opp til. Landlig idyll fra Østlandet er det som er mest tiltalende.
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 11:17
Et alternativ til å skjule krappe kurver i tunnel, er å skjule slike bak bybebyggelse eller industribygg. Byggninger er også letter å løfte bort med tanke på vedlikehold og redningsoperasjoner på skjulte spor. Jeg tenker da at slikt kan være aktuelt ved stasjon 2 som ser ut til å være en sekkestasjon primært, og slike brukes primært i byer der man ikke har areal til en lang stasjon.


Edited by ses - 09 oktober 2017 at 11:17
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 13:13
Lur idè å gjemme krappe kurver spor bak bebyggelse. Hensikten med  stasjon 2 er for å få en ende til ende løsning som skaper trafikk og gjøremål, men likevel mulighet til å kjøre forbi for en ekstra runde rundt anlegget.
Hva tror du om sporplanen?
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 14:35
Originally posted by _marius _marius wrote:


Hva tror du om sporplanen?


JEg tror jeg vil forlenget banen ved å la den tar en tur rundt stolpen midt i rommet. Da blir avstanden mellom to av stasjonene litt større. Det er minst to måter å gjøre det på: lilla eller grønn:



(Nå funket ikke bildeopplasteret, så jeg måtte ty til alternativ løsning.)

Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 14:57
Hmm...det var noe å tenke på. Jeg får komme meg hjem fra jobb og gjøre noe fornuftig - måle og planlegge.
Marius
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 15:10
Hvis det ikke er noen tekniske hindringer som ikke fremgår av tegningen synes jeg Sveins forslag til forlengelse rundt stolpen er veldig smart. Der kan det bli en del dramatisk landskap og spennende detaljer som ikke er så lett å få til på resten av anlegget. Den lilla løsningen synes jeg er den mest interessante, den gir mest baneforlengelse og best tilgang til områdene man skal arbeide på.
Der er det jo også mulig å bygge en helix under den egentlige banen som går ned til et lavere nivå.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 15:12
Det går også an å la motorvognholdeplassen bli en forgreningsstasjon og la den ene grenen (rød) ende i stasjon 2 som en ekte buttstasjon, mens den andre grenen (sort) legges lavere og inngår i rundbanen.


Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 20:09
Svein er inne på noe av det samme som jeg har tenkt på; å bruke deler av rommet til å bygge litt i høyden. Skjønner at rundbanen er viktig for deg, og da får du beholde den på nedre nivå, men samtidig får du også en sidebane som grener ut og stiger oppover til en endestasjon på øvre nivå, og det vil jo virkelig bidra til et variert trafikkspill!

Når jeg ser på den siste skissen til Svein rett over her lurer jeg på om jeg ikke faktisk ville gått enda et lite skritt lenger: La det svarte sporet også ta en runde rundt stolpen, men med en litt større radius enn den røde sidebanen (hvis begge skal være synlige), eller la det sirkle rundt stolpen (i tunnel) og så rett ned mot hjørnet med lokstallen. På den L-formede delen fra stolpen og ned til Stasjon 2 ved døra vil du da få god plass til et romslig gjennomgående togmagasin som en del av rundbanen på nedre nivå, med alle de muligheter det medfører.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 20:50
Er plasseringen av de to Fremo-modulene låst? Hvis ikke ville jeg trukket de litt mer mot venstre og byttet om motorvognholdeplass og Stasjon 1, dersom ideen med forgreningsstasjon faller i smak. Da får du litt mer plasss til stasjon 1 når det skal ligge på høyre side.
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 20:57
Interessant det her altså, men litt vrient å sette sammen. Jeg har forsøkt litt på XTrkCAD, men det tar tid å lære. Skjønner at det er bedre enn Anyrail. Sitter og skisser litt. Runden rundt stolpen tar plass i rommet med en synlig radius, men det virker verdt det.



Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2017 at 21:28
Ikke heng deg for mye opp i en konkret sporplan akkurat nå, men tenk mer på prinsippene og mulighetene som ligger bak de, om det er noe av det vi snakker om her som du ønsker å utnytte. Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.