MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Et nytt reisemål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Et nytt reisemål

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Et nytt reisemål
    Posted: 04 februar 2017 at 21:20
Sture Bylén viser ennå engang at det er dyktige og iderike modellbyggere over kjølen.
Et svensk anlegg av god klasse for svensk publikum. Anlegget er bygget over ide om tema som publikum kan igjenkjenne. Ikke noe knebøy for tysk mj der nei.
Tommelen opp for slikt.


Video 1

Video 2

Video 3

Artikkel
Artikkel fra "Västmanlands nyheter"

Lenkene er hentet fra mötesspåret

Og hvor det ligger i Sverige: miniaturkingdom

For ikke å ta fokus bort fra videoene over skal jeg denne gang ikke nevne et anlegg, hvor det hverken er tema, ide eller noe av interesse for et norsk publikum, i en gammel norsk festningsby.






Edited by TeVe - 28 mars 2017 at 19:55
Terje V.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2017 at 21:55
Ville verdsatt dine innlegg høyere om du viste andre større respekt. Jeg synes dine syrlige, gjentakende kommentarer til anlegget i Fredrikstad er lavmålDead   
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2017 at 22:42
Mine syrlige kommentarer gis ganske enkelt fordi det anlegget i GmlFr er lavmål. Bare i Norge at noen kan være entusiastisk over slikt.
Terje V.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2017 at 23:19
Da bekrefter du at du er gjentakende respektløs. Notert og avsluttet fra min side.
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2017 at 02:30
Hei!

Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Mine syrlige kommentarer gis ganske enkelt fordi det anlegget i GmlFr er lavmål. Bare i Norge at noen kan være entusiastisk over slikt.


Jeg har registrert at det du anser som ett lavmål faktisk klarer å skape entusiasme for en stadig mindre populær hobby, blant de som ikke ansees som 'hard-fans'. Respekt til Arne Børresen for det, og litt mindre respekt til deg for manglende forståelse for andres utøvelse av en felles hobby. Han klarer antakeligvis, i motsetning til deg, å bidra til økt oppslutning for en smal hobby.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2017 at 07:52
Et flott anlegg!

Utgangspunktet blir veldig bra når de som står bak idéen om anlegget har sett på bl.a. MiWuLa hvor man har lagt inn forskjellige scener og steder som de besøkende kan kjenne seg igjen i. Selv om man ikke alltid kan bygge helt autentisk med målestokk og eksakte sporplaner, så vil de aller fleste kjenne igjen miljøet fra de ulike stedene.

Skal man trekke fram et annet flott anlegg som gjør dette, kan man jo se på Lions-anlegget til Gleng MJ-klubb, hvor man har gjenskapt scener og miljøer fra Sarpsborg og Østfold.

Resten av tråden skal jeg la være kommentere ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2017 at 21:19
Hvis du ikke vil nevne det anlegget som du så tydelig ikke liker. Hvorfor nevner du det til stadighet da ? Jeg bare lurer ?
Arne Børresen har som nevnt tidligere gjort en kjempejobb for rekruttering til mj-hobbyen og har også stor suksess med sitt prosjekt. Noe som er fullt fortjent.

Mvh
Steinar Norrøne
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2017 at 22:01
Jeg tilstreber likhet til forbildet når jeg bygger MJ etter norsk jernbane på 50 tallet i skala 1:87.  Jeg blir også imponert over publikumsanlegg som får dette til. Likefullt synes jeg Arne Børresen & co har vært viktige bidragsytere til å formidle MJ hobbyen til et publikum som ikke har de samme forventningene som Terje Vold.  Jeg er veldig enig med Roger Halvorsen at Arne har bidratt mye mer til rekrutteringen til hobbyen enn Terje noen gang har gjort.  Scantrain produserte noen flotte byggesett for "eliten" innenfor denne hobbyen, men massene må inspireres av noe helt annet.  Jeg synes at vi skal respektere at utøverne av denne hobbyen har forskjellig utgangspunkt (ref Svein Sandos typifisering av MJ´eren) og at mange liker enkle anlegg uten eksakt forbilde mens noen få teller nagler for å få modellen så lik forbildet som mulig.  Takk til Terje for linker til et flott anlegg,
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2017 at 22:12
Etter å ha sett første video fra Minature Kingdom forstår jeg at det dreier seg om store investeringer og store driftskostnader; og ikke minst mange arbeidstimer.  Derfor er jeg ennå mer imponert over hva Arne Børresen & Co har fått til i Gamlebyen i Fredrikstad med masse arbeid og pant i hus og hjem.  Om Terje Vold ønsker å legge ned like mye arbeid og risiko for personlig økonomi for å lage et mer "norskt" anlegg et sted i Norge er det bare å sette i gang.

Edited by Morten Jacobsen - 05 februar 2017 at 22:15
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2017 at 22:28
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

........  Om Terje Vold ønsker å legge ned like mye arbeid og risiko for personlig økonomi for å lage et mer "norskt" anlegg et sted i Norge er det bare å sette i gang.


Den der kommer hver gang like sikkert som amen i kjerka. Om du skal kritiserer noe så må du selv gjøre det samme bare bedre. Ikke mange musikkritikere som kan dirigerer i symfonien, men kritierer en musikkfremførelse gjør de likevel og blir akseptert. Men for mj... rart det der.

Respektløst må bety at man ikke har respekt for noe eller noen. Respekt betyr flere ting feks ærbødighet, aktelse, lydighet. Ingenting av dette passer for mj-anlegget i 'Gamle Fredrikstad.

Jeg har ærbødighet når jeg går inn i en vakker katedral, men jeg må ikke sasmtidig ha respekt for teismen som forkynnes der. Jeg hadde i sin tid respekt for min sjef fordi han kunne instruere meg, men samtidig hadde jeg ikke respekt for ham for den dårlige jobben han gjorde. Jeg har stor aktelse for mennesker som gjør noe ekstraordinært men om det samme menneske skryter av seg selv synker min aktelse.

Arne Børresen er ikke noe englebarn. Han er journalist og som jeg viste i en tidligere tråd står ikke han av veien for å komme med både kritikk og beskyldninger mot andre. Søk på nett så dukker han opp i flere saker hvor påstandene hagler fra hans side mot andre.

Han har også ifølge innlegg i nevnte tråd påstått å ha investert 3 mill i modellanlegget. Det har han ikke, og å påstå slikt synes jeg er respektløst (for å bruke ord fra andre i denne tråden) av ham overfor publikum, men jeg håper han har opptrått korrekt i forhold til det offentlige organ han fikk andel av våre skattemidler fra.





Edited by TeVe - 05 februar 2017 at 22:29
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2017 at 22:55
Jeg lurer på hvorfor så mange blir så indignert når noen ytrer seg kritisk mot Arne Børresens anlegg? Er anlegget hans hevet over enhver kritikk fordi han har fått til et publikumsanlegg som trekker folk?
Jeg lurer også på om det virkelig er slik at kritikk i sin allminnelighet bare er akseptabel dersom man selv har fått til noe lignende eller bedre i samme gate?
Eller er det måten det kritiseres på som man støter seg på?
Jeg tror faktisk at det er nyttig med kritikk, og at det er en viktig kilde til egen utvikling. Men den må være innen passe grenser i forhold hva man kan forvente av den som kritiseres, ellers skaper den bare mismot og nederlagsfølelse.
Jfr. min betraktning i MJ-Bladet 4/2016 s.51.
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 00:10
Egentlig hadde jeg ikke tenkt å kommentere i denne tråden, for jeg er enig med flere andre her om at TeVes gjentatte og helt uprovoserte bemerkninger om anlegget i Fredrikstad er både unødvendige, syrlige, nedlatende og fremstår som angstbiterske.
 
ses - jeg er også helt enig i at det er nyttig med kritikk, og at den som profilerer seg såpass tydelig som Børresen må tåle å bli kritisert. Kritikken bør imidlertid være noenlunde konstruktiv, og det kan man ikke kalle det når alt som sies bare er fullstendig negativt. Det er greit nok at man skal ha lov til å kritisere selv om man ikke selv har gjort noe som er betydelig bedre, men det får være måte på.
 
Noen vil sikkert huske Otto Straznicky, som blant mye annet reiset rundt med dampdrevet hagejernbane på messer og annet i Europa på 70-, 80,- og 90-tallet. Han uttalte stadig: "Man muß die kleinen Kinder begeistern!".
Nettopp dette er vår smale hobbys største utfordring, og med konkurransen fra alt mulig annet som det er mye lettere og billigere å begynne med er denne utfordringen blitt stadig større i de senere årene. Og dette med å begeistre de små barna - det gjelder barn i absolutt alle aldre, også de små barna som har hatt hus, familie og jobb i mange tiår....
 
Det er nå godt over 20 år siden jeg selv arbeidet i modelljernbaneforretning, og allerede den gangen var det klart merkbart at terskelen for å starte opp i denne hobbyen var stor. Selv om våre vindusutstillinger var ganske enkle i forhold til mye av det som presenteres av de beste modellbyggerne i dag, så var det tydelig at mange følte seg litt motløse når de så en del av de utstillingsanleggene vi hadde. Folk ville veldig gjerne se dem, og før jul var det så tjukt av folk ute på fortauet hele dagen at man nesten ikke kunne passere, men det var også tydelig at de mindre detaljerte og enklere konstruerte anleggene appellerte vel så mye til de som kunne tenke seg å begynne med hobbyen selv. Det var nemlig noe de kunne identifisere med sin oppfatning av egne evner og muligheter! De fineste anleggene gjorde åpenbart mange motløse - "noe sånt klarer jeg aldri å få til - og ikke har jeg råd heller".
En annen typisk reaksjon var når vi hadde stilt ut en av de flotteste nye lokomotivmodellene i vinduet, gjerne sammen med mye annet. Det er lo lett å tenke seg hva som tiltrakk seg størst oppmerksomhet, og ofte kom det noen inn og spurte om hva akkurat den modellen kostet. Når prisen var opplyst forsvant de ofte straks ut igjen, og hvis de hadde med et barn (som oftest en gutt....) hørte vi gjerne når de passerte døren: "Der kan du se gutten min - sånne tog er så forferdelig dyre, så det har vi ikke råd til". Da var de allerede ute og det var ikke så enkelt  løpe etter for å forklare at man kunne få betydelig billigere utstyr å starte med. Heller ikke kunne man begynne med å fortelle det før man  opplyste om prisen på det de egentlig spurte om  heller, for ingen potensielle kunder liker at man på direkte spørsmål begynner med å snakke om noe helt annet.
 
I likhet med Roger og Morten er jeg av den oppfatning at Børresen og hans medarbeidere har gjort mye mer for å øke modelljernbaneinteressen i Norge enn de aller fleste andre. Han skaper begeistring, og selv om anlegget er veldig stort - så stort at alle skjønner at det er noe de ikke har mulighet til selv å bygge hjemme - så er mye av utførelsen slik at mange får følelsen av det er noe de selv kan mestre.
 
Og det er vel det viktigste? At de som kan ha lyst til å begynne med denne flotte og allsidige hobbyen kan gjøre det akkurat som de selv vil? At ingen behøver føle at de gjør noe "galt" og "uakseptabelt" hvis de ikke strengt følger et rent norsk forbilde?
Alle må begynne et sted, og når man først er kommet i gang og interessen forhåpentligvis utvikler seg, så kan man øke ambisjonsnivået etter hvert - hvis man selv ønsker det. Ingen har begynt som mestere, man må arbeide og trene over lang tid for å oppnå et høyt nivå.
 
Selv har jeg drevet med MJ i 45 år, men jeg har faktisk aldri interessert meg noe særlig for norske forbilder. I de siste 25 årene har jeg derimot konsentrert meg om mellomeuropeisk (hovedsakelig tysk) mellomkrigstid, både fordi jeg synes det er en veldig interessant tidsperiode, fordi det er veldig mange interessante og spesielle materiellkonstruksjoner, og det finnes et stort utvalg flott detaljerte modeller til overkommelig pris.
Siden jeg ikke er interessert i norsk MJ, men hovedsaklig tysk, er da min MJ-interesse verdiløs? Bør jeg få hemmelig adresse i tilfelle det Norske Modelljernbanetilsynet kommer på inspeksjon? Vil muligens Modelljernbanepolitiet bli tilkalt for å konfiskere og destruere min grusomme, utenlandske samling?
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 07:32
Originally posted by H.Lindholm H.Lindholm wrote:

.......Siden jeg ikke er interessert i norsk MJ, men hovedsaklig tysk, er da min MJ-interesse verdiløs? Bør jeg få hemmelig adresse i tilfelle det Norske Modelljernbanetilsynet kommer på inspeksjon? Vil muligens Modelljernbanepolitiet bli tilkalt for å konfiskere og destruere min grusomme, utenlandske samling?...........


Hvorfor bruker du stråmannsteknikk. Det er stygg debatteknikk.

Som jeg har nevnt tidligere: Vi diskuterer ikke personlig modelljernbaneinteresse, den er helt og holdent din egen. Hva du foretrekker er helt uinteressant for meg.

Bruk heller ikke ord du ikke forstår betydningen av: angstbitersk. Hva skulle jeg frykte fra anlegget i Gml Fredrikstad; at Arne Børresen står bak hjørnet med en spiss skinnebit i hånden. Arne Børresen er en robust herremann. Som journalist, næringslivsleder og fagforeningsmann har han vært ute en vinternatt før og tåler kritikk.

Om AB bidrar mer til å dra nye inn mj-verdenen er en påstand mange fremfører, men den må jeg be dere bevise. Tror feks NMJ har bidratt mye mer med sine norske modeller og visning av personlige anlegg/moduler på messer hvor publikum kan se norske modeller kjøre virkelig har betydning.

Mine innlegg med lenker til svenske anlegg er nettopp for å vise forskjellen. I Sverige bygges svensk landskap og det kjøres med svensk mj-materiell for et svensk publikum. I tillegg er der virkelig ideer og temaer publikum kan kjenne seg igjen i.

Det som jeg er kritisk til er valg av eventuelle tema og idéer og utførelse for anlegget i Fredrikstad. Jeg kunne nemlig ikke finne noe. Mitt spørsmål i den opprinenelige tråden som nå er stengt var nettopp det. Det ble bare forsøksvis besvart.

Er det for mye å forvente at et anlegg for norsk publikum som har offentlig støtte bygger norsk og har kvalitet over seg. Spesielt når vi vet at Børresen er flink til å slå på stortromma: Nordens største osv. Der blir han nok slått av anlegget i Kungsör så det fjerner han vel snart.

Originally posted by H.Lindholm H.Lindholm wrote:

......Selv har jeg drevet med MJ i 45 år, ............


Ok, siden du er over i skrytehjørnet så slår jeg deg:

Jeg har drevet med modelljernbane i 60 år; like fra 50-tallet til idag, både som hobby og som del av yrke.
Terje V.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 13:43
Quote
Bruk heller ikke ord du ikke forstår betydningen av: angstbitersk. Hva skulle jeg frykte fra anlegget i Gml Fredrikstad; at Arne Børresen står bak hjørnet med en spiss skinnebit i hånden. Arne Børresen er en robust herremann. Som journalist, næringslivsleder og fagforeningsmann har han vært ute en vinternatt før og tåler kritikk.


Fra bokmålsordboka:
"Angstbitersk: som er aggressiv på grunn av redsel eller følelse av egen svakhet" (Min utheving).

Sånn sett var det vel rent språkmessig helt innafor av Lindholm å skrive at bemerkningene dine "fremstår som angstbiterske".

Jeg sliter litt med å forstå det relativt høye agresjonsnivået mot Arne Børresen og Gamlebyen Modelljernbanesenter. Men jeg er samtidig enig i at han i denne sammenhengen er en offentlig person, og dermed må tåle kritikk.

Men med tanke på hvordan ordskiftet utvikler seg er det vel lite trolig at kritikken fungerer spesielt konstruktivt.

Edited by Håvard H - 06 februar 2017 at 13:44
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 16:36
TeVe, jeg skjønner ikke hvor alt hatet kommer fra! Det som er gjort i Fredrikstad er helt enkelt å bygge det som de aller fleste nordmenn ville kalle en vanlig modelljernbane der alt er basert på hyllevarer til en relativt overkommelig pris! Er det virkelig så galt?
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 17:09
Er det noen som har argumenter i saken som kan besvare det jeg fremførte over. For de med leseproblemer hitsetter jeg hovedtemaet på nytt:

Mine innlegg med lenker til svenske anlegg er nettopp for å vise forskjellen. I Sverige bygges svensk landskap og det kjøres med svensk mj-materiell for et svensk publikum. I tillegg er der virkelig ideer og temaer publikum kan kjenne seg igjen i.

Det som jeg er kritisk til er valg av eventuelle tema og idéer og utførelse for anlegget i Fredrikstad. Jeg kunne nemlig ikke finne noe.

Er det for mye å forvente at et anlegg for norsk publikum, og som har offentlig støtte i flere hundretusekronersklassen, bygger norsk og har kvalitet over seg.


Man kunne jo starte med å utdype hvorfor det er så stor forskjell i oppfatningen om hva som er verdt å vise publikum mellom Sverige og Norge?

Det er fristende å hitsette fra 'wiki

«Det er typisk norsk å være god» er et kjent sitat fra daværende statsminister Gro Harlem Brundtlands nyttårstale 1. januar 1992.

I talen viste hun til hva nordmenn har fått til internasjonalt, og understreket at norsk næringsliv på samme måte skulle klare seg gjennom de da vanskelige økonomiske tidene.
Sitat      Fotballjentene, håndballjentene, skigutta og Oslofilharmonikerne. De hevder seg i verdenstoppen. På samme måte skal vi vise at norsk næringsliv klarer seg internasjonalt. Trenger vi kanskje et nytt slagord? Det er typisk norsk å være god."

Men altså ikke i mj-sammenheng. Der er det godt nok å være middelmådig.


Terje V.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 17:18
Hvis TeVe er den jeg tror det er har jeg kjøpt varer av vedkommende tidligere, og har også sendt de i retur fordi kvaliteten var for dårlig. Likevel er ikke dette (for meg) grunn nok til å plassere han i en gapestokk slik enkelte av dere nå gjør, bare fordi han har endel sterke meninger om et visst anlegg i Fredrikstad og velger å gi uttrykk for dette.

Arne Børresen er ikke (så vidt jeg vet) på dette forumet, og kan dermed heller ikke forsvare seg selv. Hvorfor skal vi fortsette å "mate trollet" i denne diskusjonen? Kan vi ikke bare nyte linkene i det første innlegget, og la Fredrikstad-anlegget få stå i fred for denne gang?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 20:15
Men Helges betraktning synes var en god ting som kom ut av denne diskusjonen. Han stiller det meget vanskelig spørsmålet om hva som skal til for å rekrutere folk til hobbyen. Gjør man det ved bare å vise fram MJ på en måte som virker overkommelig for nybegynneren fordi, ved å møte det mer avanserte måler man seg selv mot det og mister motet og gir opp MJ før man har startet: "tydelig at mange følte seg litt motløse når de så en del av de utstillingsanleggene vi hadde." og "De fineste anleggene gjorde åpenbart mange motløse - "noe sånt klarer jeg aldri å få til - og ikke har jeg råd heller"." - Men er dette hele sannheten?
Svein S
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2017 at 21:08
Jeg tror ikke det er noe spesielt med Norge i denne sammenhengen.  Det er/var flere utstillte anlegg i Sverige og andre land, som ikke viser ultimate modelljernbaneanlegg.  I La Rochelle f.eks. ligger det et museum, hvor man har et modelljernbaneanlegg som ikke tilfredstiller dagens krav fra oss.  Alikevel tror jeg ikke dette reduserer rekrutering.  Selv om jeg ble litt skuffet over kvaliteten av anlegget i La Rochelle - er besøket alikevel en positiv opplevelse.  Jeg tror man kan si det samme om de fleste museer.  Alt er ikke perfekt, men det er oftest en positiv oplevelse å være der, og vi vet jo at i alle land er det anlegg som imponerer også oss her på forumet.

https://www.youtube.com/watch?v=XG8JvUj7NBI

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 09:21
Originally posted by ses ses wrote:

- Men er dette hele sannheten?
Nei, selvfølgelig er ikke dette hele sannheten. Derfor skriver jeg heller ikke "alle", men "mange". Det er observasjoner jeg personlig har gjort.
På den annen side var det også mange som ble inspirert av fine og morsomme ting vi hadde laget, men det var like gjerne personer som hadde drevet med dette i lengre tid.
 
Det viktigste sannheten i denne sammenhengen tror jeg er at man må begeistre folk. Det er da de fatter interesse, og kanskje noen etter hvert også blir så grepet at de begynner selv. Hva som begeistrer folk kan være så forskjellig.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 09:33
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Det viktigste sannheten i denne sammenhengen tror jeg er at man må begeistre folk. Det er da de fatter interesse, og kanskje noen etter hvert også blir så grepet at de begynner selv. Hva som begeistrer folk kan være så forskjellig.
Høres veldig riktig ut! 
Med tanke på rekruttering til hobbyen må det da være lurt å kunne gi et bredt knippe av begeistringsmuligheter for slik å kunne nå inn til flest mulige.
Svein S
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 11:03
Nok et innlegg som blir "kidnappet" og vridd helt ut av trådstarters opprinnelige melding

Tøft at folk fortsatt gidder å legge inn nye tråder når det utvikler seg slik😔

Hadde vært greit med inngripen fra moderator en gang i blant..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 14:11
Men er det ikke slik samtaler utvikler seg på naturlig måte, da? Man assosierer fra ett tema til et annet. I dette tilfellet har faktisk trådstarter ikke klaget over temavridning og har vel selv bidratt sterkt til den utviklingen samtalen fikk.
Hvis man synes det opprinnelige temaet ikke blir besvart godt nok, er det vel bare for noen, trådstarter kanskje først og fremst, å ta opp igjen starttemaet. Det er vel slik vi gjør det i vanlige samtaler også: "Men det jeg egentlig ville diskutere var .... kan vi vende tilbake til det spørsmålet?" og så ikke gjøre noe mer vesen ut av det.
Å klage på manglende moderering blir overkill. Jeg tror tvert i mot at hvis man har en streng ordstyrer er det mer drepende for samtalen enn at den skjer på naturlig vis som her.
Svein S
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 16:42

Originally posted by ses ses wrote:

......... I dette tilfellet har faktisk trådstarter ikke klaget over temavridning og har vel selv bidratt sterkt til den utviklingen samtalen fikk.


Hvor har jeg brukt respektløs, hat og angsbitersk (helt malplasert i denne sammenhengen) om andre her ?

Originally posted by ses ses wrote:

............trådstarter, kanskje først og fremst, å ta opp igjen starttemaet. ....


Jeg har flere ganger faktisk forsøkt å dra "samtalen" inn det sentrale spørsmålet forenklet til:

    Man kunne jo starte med å utdype hvorfor det er så stor
    forskjell i oppfatningen om hva som er verdt å vise publikum
    mellom Sverige og Norge?

De fleste bruker heller det gamle knepet om at når man ikke kan argumentere tar man mannen. Nå er det imidlertid slik at paersonlige påhopp på meg preller av som vann på gåsa. .


Edited by TeVe - 07 februar 2017 at 16:50
Terje V.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 16:47
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Jeg tror ikke det er noe spesielt med Norge i denne sammenhengen.  Det er/var flere utstillte anlegg i Sverige og andre land, som ikke viser ultimate modelljernbaneanlegg.  I La Rochelle f.eks. ligger det et museum, hvor man har et modelljernbaneanlegg som ikke tilfredstiller dagens krav fra oss.  Alikevel tror jeg ikke dette reduserer rekrutering.  Selv om jeg ble litt skuffet over kvaliteten av anlegget i La Rochelle - er besøket alikevel en positiv opplevelse.  Jeg tror man kan si det samme om de fleste museer.  Alt er ikke perfekt, men det er oftest en positiv oplevelse å være der, .....


Over tid vil alle anlegg virke litt gammeldagse i utførelse, men å starte med gammedags teknikk tror jeg ikke man gjør mange steder.

Hvor mange av de anlegg du har sett i utlandet har tema fra annet enn det landet anlegge står i. Altså hvor mange feks tyske utstillingsanlegg finnes i Sveits, Frankrike, Italia osv. Jeg har ikke hørt om noen slike.
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 17:18
Originally posted by TeVe TeVe wrote:


Originally posted by ses ses wrote:

......... I dette tilfellet har faktisk trådstarter ikke klaget over temavridning og har vel selv bidratt sterkt til den utviklingen samtalen fikk.


Hvor har jeg brukt respektløs, hat og angsbitersk (helt malplasert i denne sammenhengen) om andre her ?

Det er da heller ikke mine formuleringer.

Men egentlig har du to temaer i startinnlegget: det svenske anlegget, og Arne Børrensens anlegg. Det sist er imidlertid ganske finurlig formulert som et tema du ikke vil ta opp, men som du ved å si det faktisk tar det opp: "For ikke å ta fokus bort fra videoene over skal jeg denne gang ikke nevne et anlegg, hvor det hverken er tema, ide eller noe av interesse for et norsk publikum, i en gammel norsk festningsby. "
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 18:52
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Hvor mange av de anlegg du har sett i utlandet har tema fra annet enn det landet anlegge står i. Altså hvor mange feks tyske utstillingsanlegg finnes i Sveits, Frankrike, Italia osv. Jeg har ikke hørt om noen slike.
I Tyskland finnes det i alle fall noen som delvis har tema fra andre land. Miniatur Wunderland har seksjoner både fra Amerika, Skandinavia, Sveis, Østerrike og Italia:

Hos Sammler- und Hobbywelt utenfor Giessen har det ene av anleggene amerikansk tema:

Men hovedvekten er (selvsagt?) på eget land. Dessuten er de utenlandske seksjonene adskilt; man har f.eks. ikke sauset sammen bayerske bindingsverkshus med malmtogene i Kiruna. (MiWuLa har riktignok brukt de karakteristiske tyske signalene i den skandinaviske delen...)
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 22:24
Nå skal det bli spennende å se hva gjengen på Kornsjø stasjon får til og hvilken kritikk de møter.  De har så vidt publisert status for byggingen av første byggetrinn - Oslo S - på Facebook.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 23:14
Grunnen til at anlegget i Gamlebyen ikke har en rendyrket norsk profil er nok ganske enkelt at at Arne baserte byggingen av anlegget på tog og husmodeller han hadde fra det gamle private anlegget sitt. Han har nok også kommet over samlinger billig på bruktmarkedet. Hvis han skulle begynt fra scratch med NMJ-modeller hadde det blitt en helt annen (umulig) kostnad...
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2017 at 23:38
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Nå skal det bli spennende å se hva gjengen på Kornsjø stasjon får til og hvilken kritikk de møter. De har så vidt publisert status for byggingen av første byggetrinn - Oslo S - på Facebook.


Høres bra ut.
Kunne man sette ut noen bilder hit også. Ikke alle er på facebook. Skulle være interessant å se.

Edited by TeVe - 07 februar 2017 at 23:39
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,102 seconds.