MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dropbox endres fra mars 2017
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dropbox endres fra mars 2017

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dropbox endres fra mars 2017
    Posted: 21 januar 2017 at 23:30

Jeg har brukt Dropbox til å dele bilder på diverse forum de siste årene.

Men nå endrer Dropbox rutinene for deling av URL-adresser av f.eks bilder. Bilder man ønsker å dele lå tidligere i en "public-folder", men denne blir etter mars 2017 ikke lenger oppdatert. Man må lage nye kataloger - og linke URL-adressene til bildene fra de nye katalogene.

Men dette fungerer visst ikke i praksis ... ???

Fra ny katalog blir det bare en blank firkant ...

(img)https://www.dropbox.com/s/fgwcqnezqlkxhr6/0-3-0_T4%20NG%20Baldwin%202013-02-13%20800.jpg?dl=0(/img)

Fra gammel "public" katalog fungerer det ennå ...

(img)https://dl.dropboxusercontent.com/u/118048354/0-3-0_T4%20NG%20Baldwin%202013-02-13%20800.jpg(/img)


Noen som bruker Dropbox og har funnet en løsning på dette?

Dropbox Helpdesk og often-asked-questions gir ikke noe svar på dette.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 09:20
Det kom en mail om dette fra Dropbox før jul med en link til denne siden.

Slik jeg forstår det, blir det ikke lenger mulig å bruke Dropbox som et opplastingsted for bilder man vil vise. 

Men vi har jo en slik funksjon innebygget her i forumet som man kan bruke!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 09:50
Er tanken å legge ut bilder her på forumet med link til Dropbox?

I så fall synes jeg at alle skal laste opp bilder til forumet. Det er massevis av tråder jag ser etter ting i der bildene er borte. Er ofte inne på 10 år gamle tråder der bildene desverre er borte fordi vedkommende som linket til bildet ikke lenger har det selv på samme lokasjon.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 10:37
Hei, Kjell. Den første linken din funker fint den, bare du retter opp feilen. Når jeg høyreklikker på firkanten og kopierer linken får jeg denne:


Hvis du bare fjerner "dl=0" bakerst i linken kommer bildet opp helt fint.

Edit: Jeg ser det er forskjell på fungerende link og innsetting av bildet i selve innlegget. Så enkelt skulle det altså ikke være, men da må det jo være forumet her som er problemet..?


Edited by Svein_H - 22 januar 2017 at 10:42
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 17:46
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Slik jeg forstår det, blir det ikke lenger mulig å bruke Dropbox som et opplastingsted for bilder man vil vise.
Men vi har jo en slik funksjon innebygget her i forumet som man kan bruke!
Det er akkurat opplasting av bildene direkte i trådene jeg er ute etter.
Men, siden jeg også legger ut bildene på andre forum - bl.a engelske hagejernbaneforum, så hadde det vært fint å bare ha bildene lagret ett sted.

Kan ikke skjønne at Dropbox kutter ut denne ordningen, men at de fortsatt lar det være åpent for andre brukere å se bildene i et eget vindu. Poenget med å legge url-adressen direkte i innleggene er at det blir mer informativt å lese tråden med bildene som en direkte illustrasjon til teksten.

Hvis det blir som Dropbox legger opp til - uten mulighet til å legge inn bildene direkte i teksten, så har de mistet meg som bruker.

Er det noen som bruker andre filopplastingstjenester som fungerer som jeg ønsker?
Da får jeg heller redigere innleggene hvis bildene må legges på en annen fildelingstjeneste.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 18:21
Hvis jeg ikke skjønner alt feil, så legger du en link i innlegget til et bilde på din Dropbox for at den kan vises som et bilde i innlegget ditt.

Jeg laster alltid opp bildet på forumet for at det for evig og alltid skal ligge på forumets server og alltid vises for de som ønsker det så lenge forumet er i drift.

De bildene det linkes til, vil jo forsvinne den dagen du ikke lenger vedlikeholder linken eller sletter bildet fra dropboxen din.

Jeg legger inn bildet ved å trykke på bildeknappen over her som jeg skriver nå. I løpet av det året jeg har vært på forumet har jeg lastet opp 205 bilder. De ligger på forumets server.

Jeg ønsker meg at alle gjør det slik. Da blir ikke bildene borte fra trådene etter en tid.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 19:10

Men, jeg legger ut de samme bildene på andre forum - bl.a. engelske hagejernbaneforum.

Ikke alle forum har en egen bildeopplastingstjeneste slik som denne på MJF. Det er vel ikke gitt at bildene som lagres på dette forumet kan deles på andre forum. ???

Dermed må jeg finne en åpen fildelingstjeneste. Dropbox er ikke den største når det gjelder gratis lagringsplass, men den har holdt lenge for meg ennå, uten at jeg har nærmet meg grensen for fri opplasting.

Men, dersom det åpnes for at bilder opplastet på MJF's server kan deles på andre forumsider, så blir jo saken en helt annen. Kanskje noen som styrer dette forumet kan svare på det ... 

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 19:25
Det er nettopp slike ting som skjer med Dropbox nå som gjør at jeg aldri kommer til å bruke slike tjenester. Med ujevne mellomrom vil det skje endringer eller oppdateringer som kan føre til krøll for brukeren, og i verste fall kan hele tjenesten legges ned, og da sitter man virkelig med skjegget i postkassa. I tillegg kan det være, som Kjell er inne på, at man gjerne ønsker å dele samme bilde på flere fora, og da kan man kanskje bli nødt til å laste opp samme bilde flere steder.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 20:51
Mitt problem er ikke som Svein H sitt: At man ikke ønsker å bruke de tjenestene som finnes.
Prøv heller å komme med et godt forslag til løsning ...   

Nå har jeg byttet lagringsplass for bildene mine tidligere, og jeg har ikke hatt problem med oppdatering av linkene i trådene mine.

Finnes det andre fildelingstjenester enn Dropbox som gir mulighet til å legge ut bilder på forumsider UTEN at de er spesifikt knyttet til forumsidenes egne bildeopplastningstjenester?
Gjerne med en gratis minste lagring, men jeg ser ikke at det er et problem om det vil koste et mindre beløp pr år.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2017 at 21:11
Jeg har i mange år brukt : http://photobucket.com

I utgangspunktet gratis, men jeg har oppgradert til Plus som gir større båandvidde og lagringsplass.
Koster ca 250 kroner pr år. Og er godt fornøyd.

Et minus er all reklamen på sidene om alle tillegsmuligheter.

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2018 at 23:51
Hei!
Endelig har problemet løst seg.
Med litt hjelp fra Dropbox brukerstøtte går det å legge inn bilder direkte på andre web-sider.
Oppskriften er litt innfløkt, men den virker. Slutten på URL-adressen som kopieres inn mellom img-tagene må bare endres litt:
... img?dl=0 endres til
... img?raw=1
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.