MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva er dette?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva er dette?

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva er dette?
    Posted: 21 januar 2017 at 13:20
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2017 at 17:44
Lurer på om det kan være hjelpe bogier, som blant annet benyttes på lokverkstedene til å sette lokkassene på om disse er løftet opp fra driftsbogiene.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2017 at 23:24
Det kan det muligens være, men de er merkverdig lave. Det kan også være spesialtraller til en eller annen transportoppgave i et verksted e.l.
Hvor befinner de seg? I jernbanenærhet eller et annet sted? Hva slags virksomhet er/var det på stedet?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2017 at 11:14
Hei!

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Hvor befinner de seg? I jernbanenærhet eller et annet sted? Hva slags virksomhet er/var det på stedet?


Dette var ett såpass interessant spørsmål at jeg har bedrevet litt lokal 'industri-arkeologi'. Disse vognene ligger på ett fabrikkområde som ligger ved siden av Østfoldbanen like syd for Moss. Det er ukjent om det har vært noe sidespor inn til denne fabrikken, som først lagde kjettinger og deretter isolasjonsmateriale før det ble vaskeri frem til sin nedeggelse. Det er planlagt å oppføre boliger på tomten.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2017 at 11:32
... Og slik så det ut i 1956.
 
 


Edited by Roger - 24 januar 2017 at 11:36
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2017 at 12:49
Noe jeg selvfølgelig skulle spurt om med det samme er om du har målt sporvidden? Den er vanskelig å vurdere ut fra bildene. Hvis sporvidden ikke tilsvarer noen vanlig jernbanesporvidde er sannsynligheten for tilknytning til jernbaneverksted eller lignende sterkt redusert.
Når jeg ser nøye på bildene kan det se ut som det er såpass slitasje på den nærmeste, venstre hjulet at det er blitt tilløp til dobbeltflens, muligens også på den borteste hjulet i samme tralle. Det kan tyde på at trallene har gått på en slags transportbane med stor belastning i lang tid og kanskje også har fått lite smøring. Eller kanskje de har vært løpekatter på en kranbane e.l.
Det er jo heller ikke sikkert at de har vært brukt ved fabrikken på stedet. Det hender jo at man får tak i noe som man mener er "kjekt å ha" fordi det kanskje kan brukes til noe, men så blir det bare liggende. Har jeg hørt......
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2017 at 16:41
Hei!
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Noe jeg selvfølgelig skulle spurt om med det samme er om du har målt sporvidden?
 
Den har jeg tatt meget grovt på fot-mål, og kommet til ca. 1500mm (kan jo være 1435mm). Jeg tar med tommestokk og måler neste gang jeg går tur med hunden forbi der.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2017 at 17:08
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


...........
Det hender jo at man får tak i noe som man mener er "kjekt å ha" fordi det kanskje kan brukes til noe, men så blir det bare liggende. Har jeg hørt......


Du verden, det har jeg også ... hmm.. hørt.
Terje V.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2017 at 23:23
Ligner på de man brukte på Strømmens verksted. Der hadde de vognene på noen bukker som sto oppå trallene.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.