MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tågsammansättningar på 80- och 90-talen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tågsammansättningar på 80- och 90-talen

 Post Reply Post Reply
Author
Ocke View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2016
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ocke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tågsammansättningar på 80- och 90-talen
    Posted: 10 januar 2017 at 13:27
Jag har sedan ett tag köpt på mig lite Norska modelltåg, och har försökt inrikta mig på 80- och 90-talen. Jag kan dock inga tågsammansättningar från den tiden. Någon som kan hjälpa till med det?

De fordon jag har är...

Gammeldesign:
1x A2
1x B3
1x B3-2 type 3 (Lillehammer-Oslo)
1x BF11
1x BR
1x R1 med ny logga
2x WLABK

Mellandesign:
1x B3K

Nydesign:
1x El.16
1x AB11
1x CB3
1x WLABK
1x Gbs

På beställning har jag även en Di.3, B3, och WLAB i nydesign, en WLAB i mellandesign och en WLA i gammeldesign.

Jag har även modeller av Svenska Rc5 lok, 40-, 60-, och 80-tals vagnar, så tåg mellan Norge och Sverige är också intressanta.
Tågvärd från Stockholm
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 14:22
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
Ocke View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2016
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ocke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 16:57
Tack för tipset, men den hjälper tyvärr inte så mycket om jag vill köra historiskt korrekt. Man får lite inspiration, men många av fordonen där finns inte i modell.
Tågvärd från Stockholm
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 18:12
Trådstarter har spurt om det samme på jernbane.net, så det kan være greit å sjekke hva som allerede er skrevet der før man svarer:
Back to Top
Ocke View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2016
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ocke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 18:33
Det var därför jag frågade här, en medlem på jernbane.net rekommenderade det.
Tågvärd från Stockholm
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 18:35
Rørosbanen :di3+ab11/12+b3+b3+bf11/12+Gbs
Raumabanen:di3+wlab(k)+wlab(k)+b3+bf11/12 (Åndalsnes -Dombås)
Valdresbanen: di3+3×b3+bf11/12

...for å nevne noe. Noe er svart ut på 1:1 forum om bruk av BR og R1. Disse og CB3 er spesielle vogner som forekom sjeldnere. Andre kan kanskje autentiske "kabaler" som går opp med ockes samling?
A2 er også spesiell, 1. Klassevogner var det ikke mange av - men det har forekommet at en A2 har gått som erstatning ved B3 - mangler.

Edited by Lars Gjertsen - 10 januar 2017 at 18:38
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2017 at 09:32
Hei!
 
Noen interessante togsammensetninger diskutert på 'gamleforumet'.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2017 at 11:36
En kuriositet:

Ved minst en anledning har Di8 (Gul/Rød) erstattet Di3 og gått med Svenske vogner på Meråkerbanen.
Back to Top
Ocke View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2016
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ocke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2017 at 21:46
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Noen interessante togsammensetninger diskutert på 'gamleforumet'.

Tack för länken. Smile

Originally posted by jhv jhv wrote:

En kuriositet:

Ved minst en anledning har Di8 (Gul/Rød) erstattet Di3 og gått med Svenske vogner på Meråkerbanen.  

Nu har jag varken Di.8 eller SJ WL1, men det skulle vara intressant att se. Thumbs Up
Tågvärd från Stockholm
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2017 at 22:35
For Di8 711 med Svenske vogner se hos Jernbane.net:
Norske Diesellok - Di8 - nederst på siden under "andre foto".
Back to Top
Ocke View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2016
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ocke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2017 at 22:43
Di.8, B7, B8, BF4. Intressant. Ett sånt tåg får det nog bli i framtiden. Tack för tipset. Thumbs Up
Tågvärd från Stockholm
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2017 at 16:15
Hei!
 
Denne togsammensettingen er ikke en realitet ennå, men er interessant med tanke på at det er ett "blandingstog" som skal gå i Norge. Her blir det mye "sakte-tv"....
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.