MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gnist
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gnist

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gnist
    Posted: 02 januar 2017 at 21:05
Hei har dukket opp en litt rart ting på anlegget. Når ene toget kjører over bestemt pens så kommer det gnist ser ut som kommer fra slepesko område men er ikke helt sikkert. Hva skyldes dette er det noe jeg burde beskymre meg for ?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2017 at 21:44
Da er det vel en liten kortslutning mellom slepeskoen og jord et sted. Det kan være slepeskoen som er litt ute av posisjon (neppe) eller at noen av punktkontaktene i vekselen som ikke er høye nok slik at slepeskoen løftes over skinnen den skal passere. Den har jo motsatt polaritet.
Svein S
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2017 at 22:06
Ok takk for svar. Etter nærmere titt ser nesten ut som er utenfor slepeskoen nærmere hjulene men er ikke sikker. Prøvde med annet lokomotiv da kom ikke noe gnist. Gnistrer ikke hele tiden så kommer å går håper ikke er noe farlig eller burde jeg bytte ut hele pensen er grønn på dette derfor mange dumme spørsmål.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2017 at 22:43
Hei

Hvilken type skinner bruker du (M, C, K) og hvilken pens er det?

Helge B.
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2017 at 17:54
Bruker C-skinner er buet pens. Når kjører ene spesifikk lokomotivet over indre spor på pensen kommer det ikke noe gnist mens dette skjer på ytre. Når kjørte lokomotivet på lav hastighet stoffet lokomotivet tilslutt over pensen ser ut som kommer i kontakt med selve armen når velger retning på hvordan pensen ligger men kan være jeg som ser feil også at gnsite kommer fra midtkontakten. 

Prøvde å løfte pensen litt opp bare og holde rolig pluss prøvd også presse pensen litt ned på siden da forsvinner gnisten. Har prøvd også bruke annen pens av samme type skjer akkurat det samme. 

Dette er kanskje ikke så veldig mye beskymre seg for jeg som lager mye ut av en liten bagatell sak eller hva ? 

Om ikke annet så får kanskje andre folk svar på om noen andre har liggnende problem i fremtiden.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2017 at 18:08
Hei

Hvis dette er en eldre type lokomotiv er dette et kjent problem. Det er tannhjulet som sitter på innsiden av drivhjulene som tar borti en bestemt midtkontakt. Du må file vekk litt av siden på denne midtkontakten.

Gnisten er forøvrig ikke farlig og dette var absolutt ikke et dumt spørsmål.

Helge B.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 07:21
Originally posted by HelgeBe HelgeBe wrote:

Hei

Hvis dette er en eldre type lokomotiv er dette et kjent problem. Det er tannhjulet som sitter på innsiden av drivhjulene som tar borti en bestemt midtkontakt. Du må file vekk litt av siden på denne midtkontakten.

Helge B.

Jeg kjøpte masse lett brukte K-skinner og penser. På noen er det filt (se bilde) slik som Helge sier. Ah, så det er derfor. Tannhjul som tar borti? 
Jeg lurer også på om det kan være at noen hjul er litt løse slik at det har blitt for liten avstand mellom flensene. Slik er det på et av mine eldgamle Märklinlok. Jeg må passe på at hjulene sitter helt ytterst på akslingene.

Veldig nyttig tråd  Smile  Akkurat slik et forum skal brukes.


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.