MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!
    Posted: 01 januar 2017 at 01:10
Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!

Endret litt på teksten i år, for det er vel ikke så veldig mange som vet hva NMJ kommer med av nyheter i 2017 .

Er vel en liten måned igjen ennå    .

Men det er lov å håpe på at noen av disse tingene kommer som nyhet i 2017.

Lista mi er vel ikke endret så mye i forhold til andre år .

Plass nr 1 – Dieselmotorvogn BM 86, 91 eller 92 i Topline.
NMJ har jo kommet med BM 69 og 73.
Så ei diesel motorvogn hadde gjort seg nå.
(Dette er litt flaut og si, men jeg husker ikke på om NMJ har kommet med BM 71 ennå, vet den har blitt annonsert.)

Plass nr 2 – Damplok i Topline.
(Jeco kommer vel med et Svensk SJ E-lok til en ikke alt for avskrekkende pris, så da er det vel også håp om at det kan dukke opp et Norsk damplok også,,,, en gang     .)

Plass nr 3 – Godshus til Hell St – ferdig laget.

Plass nr 4 – El 14 - Topline.


Edited by Tåge - 01 januar 2017 at 01:14
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2017 at 13:48
Støtter deg på plass nr 2, det hadde vært veldig kjekt med en Toplineserie (eller tilsvarende fra andre produsenter) med norske damplok til litt mer folkelige priser.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2017 at 19:13
Siden Flytoget driver med omprofilering i disse dager, og togene antagelig også kommer med ny foliering, må vel NMJ føye det nye designet til det gamle og det utgående. Så kan man jo lure på om de har glemt modellen av type 71 de annonserte for en tid tilbake ;)
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2017 at 20:08
Type 71 er flytoget..
Så då er det kanskje type 72 du tenkjer på?
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2017 at 20:28
Jeg tror de kommer med malmtoglokomotiv, en El 3 eller El 4.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2017 at 20:58
Hva med Di3 i O-skala? Skulle ikke den komme i 2016? Har den kommet?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2017 at 21:59
Damp Type 20 og SKD220A

Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2017 at 11:51
BM92, BM70 og El.14
Back to Top
lolke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 november 2004
Location: United States
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lolke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2017 at 18:05
Topline El14
Topline BF13/14
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2017 at 18:28
A5
BC5-3
B5-3
B5-6
FR5
WLAB2

Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
Ocke View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2016
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ocke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2017 at 23:03
B5
BC5
BF13
BF14
WLA type 1
WLB type 2
WLB type 3
WLB type 4
WLAB type 1(?)
Tågvärd från Stockholm
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 19:59
WLAB2 og A4K hadde vært gøy!
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 20:11
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!


Som du selv er inne på: BM 86, 91 eller 92 i Topline
Samt Di2.

Det holder for meg.
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 20:33
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!


Som du selv er inne på: BM 86, 91 eller 92 i Topline
Samt Di2.

Det holder for meg.



Di 2 ja, den er vel også ønsket av mange, inkludert undertegnede.
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 07:19
Di 2.828 grønn.

Foto: Thor Bjerke.



Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 10:52
El 14 samt BF13/14 og BCF13.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 15:32
Jeg tror ikke NMJ vil komme med noe skiftelok som Skd 220a eller Di2 nå?
Årsaken er at slike er kostbare å utvikle - og vil koste like mye som et større lok. NMJ må sikkert selge unna Skd 224 som de har hatt rikelig på lager av i mange år?
El 14 står nok på programmet - men med El 13 og El 11 på lager, vil nok disse være enda mer "tungsolgt" om en ny loktype skulle komme på markedet?
 
Mht. motorvogner, så står Flytoget igjen. Det vil de sikkert lansere før en ny "grunnmodell"? - Ellers tror jeg at SJ Litt. Y1 er interessant - både for Sverige og Norge? - Det kan lages et utall ulike fargevarianter av denne. SJ solgte også noen brukte til Israel - etter det jeg husker. Så Y1 burde være interessant?!
Det er en småskalamodell av dette, men den er for et annet markedssegment.
 
Jeg har mer tro på at Di2 av serie 1 og 3 (6 lok fra MaK) vil komme fra Real Modell som messingmodell?
Real Modell har "spesialisert seg" på MaK og har noen lok i samme "serie" fra tidligere. - Dessuten et tyskprodusert lok som nok vil ha interesse der nede?
 
- Ville tro at NMJ har nok med å selge unna E, E1 og BM68 som snart kommer? Noen ny Superline tror jeg derfor blir utsatt?
 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 18:05
  1. El.8 i Topline
  2. BF13 og BF14
  3. BM65C, BM 67 eller BM68 i Topline
  4. T4 og Tl4 i Topline (stakevogner av samme generasjon som G4)
  5. Norsk damplok i Topline
  6. Flere container-vogner i NSB-utgave (ikke CargoNet), med containere som passer til 1980-tallet


Edited by TorsteinS - 10 januar 2017 at 22:40
Back to Top
mjens1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 april 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mjens1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 22:27
1: Topline finke
2: Topline WLAB2
3: Topline Di2
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2017 at 18:40
Første nyhet ute, på sett og vis Wink

http://www.nmj.no/roco-61452-nsb-flaamsbana-el18-dcc.html


Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2017 at 11:05
El 18 i grå/svart med bildemotiv er etterlengtet, men ser ut som den kun kommer i pakke med de nye Flåmsbanevognene...
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2017 at 16:20
Originally posted by thmark thmark wrote:



El 18 i grå/svart med bildemotiv er etterlengtet, men ser ut som den kun kommer i pakke med de nye Flåmsbanevognene...



Vil vel anta at den også kommer som løs lok etter vært.

Det er jo ikke sikkert at alle vil kjøpe en pakke med vogner som man teoretiske ikke har bruk for.
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 11:44
Ser ut som om at 1 1/2 av det jeg håpet på kommer.

Plass nr 1 – Dieselmotorvogn BM 86, 91 eller 92 i Topline.

Plass nr 4 – El 14 - Topline .

Ble ikke sånn direkte Norsk diesel motorvogn, men nesten.
Det har vel gått noen Y1 vogner her også ..

Så da er det vel bare og begynne og skrape sammen kronaser til noen nye modeller     ...

Edited by Tåge - 01 februar 2017 at 11:47
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 12:41
Veldig skuffende å se at man fremover må kjøpe ombyggingssett for å kunne kjøre AC. Hadde forventet litt mer av Nordens største MJ produsent. Det blir som å dra til en VW forhandler for å kjøpe ny VW Golf; Du kan bare få med dieselmotor, men du kan kjøpe med et ombyggingssett i tillegg til kr. 35.000,- og bygge om til bensin eller elmotor selv.
Hvis dette blir trenden så håper jeg at andre produsenter kommer inn på markedet med norske modeller. Ser for meg at en eller annen forhandler i Norge kunne få frem f.eks. en Di2 i samarbeid med en større produsent som f.eks. Brawa.
Jarle
Back to Top
Ocke View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2016
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ocke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 15:10
Ser verkligen fram emot El.14. Big smile

Y1 är en välkommen nyhet för min del. Har aldrig åkt dem, men jag gillar ändå Pizzaracern. Tongue
Tågvärd från Stockholm
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 15:22
Overraskende å tilby ombyggingssett til AC ja. Økonomisk er det veldig smart, man halverer umiddelbart antall varianter av en modell og minsker risikoen for at man blir sittende med et tungsolgt restopplag. Så spørs det hvordan løsninger er lagt opp til. Det bør være fryktelig enkelt å installere slik at alle skal kunne gjøre det.

El. 14 er det maaaaange som har ventet på så det er veldig flott at den nå kommer. Det samme gjelder vel også SJ Y1. G4 vogner er kjekke og det blir bra med en utvidelse av serien personvogner med runde ender.
Back to Top
ygberg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 februar 2017
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ygberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 15:31
Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Veldig skuffende å se at man fremover må kjøpe ombyggingssett for å kunne kjøre AC. Hadde forventet litt mer av Nordens største MJ produsent. Det blir som å dra til en VW forhandler for å kjøpe ny VW Golf; Du kan bare få med dieselmotor, men du kan kjøpe med et ombyggingssett i tillegg til kr. 35.000,- og bygge om til bensin eller elmotor selv.
Hvis dette blir trenden så håper jeg at andre produsenter kommer inn på markedet med norske modeller. Ser for meg at en eller annen forhandler i Norge kunne få frem f.eks. en Di2 i samarbeid med en større produsent som f.eks. Brawa.

Ja, så kan man tycka att det borde vara. 
Men då borde man kunna ställa samma krav på att producenter av 3-r fordon alltid ska ge ut dem i 2-r utförande.
Men i det läget erbjuder man för det mesta inte ens ett ombyggnadskit. Tongue Man vet ju att 2-r rallare klarar att bygga om på egen hand!

ygberg
Det är kul nästan jämt... ibland är det ännu roligare.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 17:49
Nyheter i tråd om hva jeg gjettet 10. januar - og helt uten "inside information".
 
Hverken El14 eller Y1 finnes som prototyper - ellers hadde de nok stått avbildet i katalogen?
Derfor tror jeg det blir en stund til disse kan hentes i butikken?
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 19:39
Nå er det vel kun en produsent av 3 r og så vidt jeg vet så gir vel de ut det meste som produseres også som 2 r under merkenavnet Trix..... eller tar jeg feil Wink
Jarle
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 19:40
Originally posted by ygberg ygberg wrote:

Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Veldig skuffende å se at man fremover må kjøpe ombyggingssett for å kunne kjøre AC. Hadde forventet litt mer av Nordens største MJ produsent. Det blir som å dra til en VW forhandler for å kjøpe ny VW Golf; Du kan bare få med dieselmotor, men du kan kjøpe med et ombyggingssett i tillegg til kr. 35.000,- og bygge om til bensin eller elmotor selv.
Hvis dette blir trenden så håper jeg at andre produsenter kommer inn på markedet med norske modeller. Ser for meg at en eller annen forhandler i Norge kunne få frem f.eks. en Di2 i samarbeid med en større produsent som f.eks. Brawa.

Ja, så kan man tycka att det borde vara. 
Men då borde man kunna ställa samma krav på att producenter av 3-r fordon alltid ska ge ut dem i 2-r utförande.
Men i det läget erbjuder man för det mesta inte ens ett ombyggnadskit. Tongue Man vet ju att 2-r rallare klarar att bygga om på egen hand!

ygberg
 
Nå er det vel kun en produsent av 3 r og så vidt jeg vet så gir vel de ut det meste som produseres også som 2 r under merkenavnet Trix..... eller tar jeg feil Wink
 
Jarle
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.