MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!
    Posted: 05 februar 2017 at 13:12
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Kanskje vi kan forvente lavere flenser (RP25?) fra NMJ når de gjør dette? 

Hvofor skulle de det?
 
Fordi de ikke behøver å inngå kompromiss med å få samme hjul til både 2- og 3-skinnesystem.
Tidligere modeller fra NMJ har det vært varierende om de har egne hjul med hjulflenser spesielt for 3-skinnedrift. De oppgir selv at det kun finnes egne AC-hjul til El 11 og 13.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2017 at 17:45
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Kanskje vi kan forvente lavere flenser (RP25?) fra NMJ når de gjør dette? 

Hvofor skulle de det?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2017 at 12:16
Kanskje vi kan forvente lavere flenser (RP25?) fra NMJ når de gjør dette? Det ville sikkert være positivt for de fleste! Nå behøver de ikke ta hensyn til "3-skinnefolket" når de selger spesielle vekselstrømshjul som ekstradel.
- Ellers kan det fort bli kompromis der hjulflensene er for små til 3-skinne-drift og for grove til likestrøm / Code 75 som noen har?
Dette er nok også et ledd i forenklet lagerhold fra NMJ. Når man produserer større serier av samme versjon, er det rimeligere enn å dele opp produksjonen i flere ulike varianter - og med forskjellige deler. Det er ikke sikkert at lokene blir rimeligere for vekselstrømsfolk med å gjøre dette? For de som kjører likestrøm er det rimeligere, da de ikke behøver å betale for 3-skinnedrifthjul og kan få bedre tilpassede hjul.
ESUs metode er temmelig kostbar. De må ha en eller flere ekstra brytere for å kortslutte DC-strømopptak. På CD66 hadde de også en lapp i esken der man kunne få tilsendt hjul med lave flenser gratis. - Det har de tydeligvis sluttet med i det siste året, da jeg ikke har fått slike tilsendt etter siste lok jeg kjøpte.


Edited by Kjell H. - 03 februar 2017 at 12:18
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2017 at 18:58
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Jeg tror dette kan bli bra.
Modeller som enkelt kan endres fra to til treskinne ?
Samme som ESU gjør, som leverer pluggin slepesko ?
Tillegget for AC er vel omtrent det det koster ekstra på de eksisterende ?

nb : jeg aner ikke om det er plugg & play,  eller mye lodding som må til for å endre til AC
Hadde det bare vært plug & play så hadde det vært greit, men det er dessverre ikke lagt opp til det. Slik er omtalen av  ombyggingssettet hentet ut fra NMJ sin side :
 
"Ombyggingssett for de som selv ønsker å bygge om våre El14 modeller (Artikkelnummer NMJT90XXX) til AC/Vekselstrøm systemet. Det må påberegnes lodding ved montering av dette settet. Hjulene må byttes i begge gearbokser og det nye dekselet med slepesko monteres og loddes til printplate. Det medfølger en grunnleggende bruksanvisning.
Individuell tilpassing av grunnmodellen må beregnes, særskilt ved bruk av skinner med høye punkkontakter som M-skinner og eldre generasjon K-skinner. Settet er i all hovedsak beregnet for viderekommende som har god kjennskap til elektronikk og teknikk. Det gis ingen garanti for skader som oppstår ved ombygging og lodding.
Ved ombygging av utgaver med lyd kan dekoder brukes på Motorola og MFX format. Ved ombygg av DC analog modeller må det monteres dekoder i lokomotivet
."
Jarle
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2017 at 18:31
Jeg tror dette kan bli bra.
Modeller som enkelt kan endres fra to til treskinne ?
Samme som ESU gjør, som leverer pluggin slepesko ?
Tillegget for AC er vel omtrent det det koster ekstra på de eksisterende ?

nb : jeg aner ikke om det er plugg & play,  eller mye lodding som må til for å endre til AC
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2017 at 16:26
Originally posted by mattis94gutt mattis94gutt wrote:

Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Nå er det vel kun en produsent av 3 r og så vidt jeg vet så gir vel de ut det meste som produseres også som 2 r under merkenavnet Trix..... eller tar jeg feil Wink
Både Roco, Fleischmann og Brawa lager modeller for 3R.
 
Stemmer jo det! Det jeg ville frem til er at Märklin som produsent av 3R skinner også leverer sine modeller beregnet for 2R under merkenavnet Trix. Dette i sammenheng med at NMJ nå velger å kun levere sine modeller beregnet for 2R drift. Har man 3R så må man påregne å bygge om selv
Jarle
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2017 at 14:12
Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Nå er det vel kun en produsent av 3 r og så vidt jeg vet så gir vel de ut det meste som produseres også som 2 r under merkenavnet Trix..... eller tar jeg feil Wink
Både Roco, Fleischmann og Brawa lager modeller for 3R.
Proud to be a nerd.
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 23:04
NSB Df37 post- og reisegodsvogner. Endelig!
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 19:40
Originally posted by ygberg ygberg wrote:

Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Veldig skuffende å se at man fremover må kjøpe ombyggingssett for å kunne kjøre AC. Hadde forventet litt mer av Nordens største MJ produsent. Det blir som å dra til en VW forhandler for å kjøpe ny VW Golf; Du kan bare få med dieselmotor, men du kan kjøpe med et ombyggingssett i tillegg til kr. 35.000,- og bygge om til bensin eller elmotor selv.
Hvis dette blir trenden så håper jeg at andre produsenter kommer inn på markedet med norske modeller. Ser for meg at en eller annen forhandler i Norge kunne få frem f.eks. en Di2 i samarbeid med en større produsent som f.eks. Brawa.

Ja, så kan man tycka att det borde vara. 
Men då borde man kunna ställa samma krav på att producenter av 3-r fordon alltid ska ge ut dem i 2-r utförande.
Men i det läget erbjuder man för det mesta inte ens ett ombyggnadskit. Tongue Man vet ju att 2-r rallare klarar att bygga om på egen hand!

ygberg
 
Nå er det vel kun en produsent av 3 r og så vidt jeg vet så gir vel de ut det meste som produseres også som 2 r under merkenavnet Trix..... eller tar jeg feil Wink
 
Jarle
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 19:39
Nå er det vel kun en produsent av 3 r og så vidt jeg vet så gir vel de ut det meste som produseres også som 2 r under merkenavnet Trix..... eller tar jeg feil Wink
Jarle
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 17:49
Nyheter i tråd om hva jeg gjettet 10. januar - og helt uten "inside information".
 
Hverken El14 eller Y1 finnes som prototyper - ellers hadde de nok stått avbildet i katalogen?
Derfor tror jeg det blir en stund til disse kan hentes i butikken?
Back to Top
ygberg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 februar 2017
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ygberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 15:31
Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Veldig skuffende å se at man fremover må kjøpe ombyggingssett for å kunne kjøre AC. Hadde forventet litt mer av Nordens største MJ produsent. Det blir som å dra til en VW forhandler for å kjøpe ny VW Golf; Du kan bare få med dieselmotor, men du kan kjøpe med et ombyggingssett i tillegg til kr. 35.000,- og bygge om til bensin eller elmotor selv.
Hvis dette blir trenden så håper jeg at andre produsenter kommer inn på markedet med norske modeller. Ser for meg at en eller annen forhandler i Norge kunne få frem f.eks. en Di2 i samarbeid med en større produsent som f.eks. Brawa.

Ja, så kan man tycka att det borde vara. 
Men då borde man kunna ställa samma krav på att producenter av 3-r fordon alltid ska ge ut dem i 2-r utförande.
Men i det läget erbjuder man för det mesta inte ens ett ombyggnadskit. Tongue Man vet ju att 2-r rallare klarar att bygga om på egen hand!

ygberg
Det är kul nästan jämt... ibland är det ännu roligare.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 15:22
Overraskende å tilby ombyggingssett til AC ja. Økonomisk er det veldig smart, man halverer umiddelbart antall varianter av en modell og minsker risikoen for at man blir sittende med et tungsolgt restopplag. Så spørs det hvordan løsninger er lagt opp til. Det bør være fryktelig enkelt å installere slik at alle skal kunne gjøre det.

El. 14 er det maaaaange som har ventet på så det er veldig flott at den nå kommer. Det samme gjelder vel også SJ Y1. G4 vogner er kjekke og det blir bra med en utvidelse av serien personvogner med runde ender.
Back to Top
Ocke View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2016
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ocke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 15:10
Ser verkligen fram emot El.14. Big smile

Y1 är en välkommen nyhet för min del. Har aldrig åkt dem, men jag gillar ändå Pizzaracern. Tongue
Tågvärd från Stockholm
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 12:41
Veldig skuffende å se at man fremover må kjøpe ombyggingssett for å kunne kjøre AC. Hadde forventet litt mer av Nordens største MJ produsent. Det blir som å dra til en VW forhandler for å kjøpe ny VW Golf; Du kan bare få med dieselmotor, men du kan kjøpe med et ombyggingssett i tillegg til kr. 35.000,- og bygge om til bensin eller elmotor selv.
Hvis dette blir trenden så håper jeg at andre produsenter kommer inn på markedet med norske modeller. Ser for meg at en eller annen forhandler i Norge kunne få frem f.eks. en Di2 i samarbeid med en større produsent som f.eks. Brawa.
Jarle
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2017 at 11:44
Ser ut som om at 1 1/2 av det jeg håpet på kommer.

Plass nr 1 – Dieselmotorvogn BM 86, 91 eller 92 i Topline.

Plass nr 4 – El 14 - Topline .

Ble ikke sånn direkte Norsk diesel motorvogn, men nesten.
Det har vel gått noen Y1 vogner her også ..

Så da er det vel bare og begynne og skrape sammen kronaser til noen nye modeller     ...

Edited by Tåge - 01 februar 2017 at 11:47
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2017 at 16:20
Originally posted by thmark thmark wrote:



El 18 i grå/svart med bildemotiv er etterlengtet, men ser ut som den kun kommer i pakke med de nye Flåmsbanevognene...



Vil vel anta at den også kommer som løs lok etter vært.

Det er jo ikke sikkert at alle vil kjøpe en pakke med vogner som man teoretiske ikke har bruk for.
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2017 at 11:05
El 18 i grå/svart med bildemotiv er etterlengtet, men ser ut som den kun kommer i pakke med de nye Flåmsbanevognene...
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2017 at 18:40
Første nyhet ute, på sett og vis Wink

http://www.nmj.no/roco-61452-nsb-flaamsbana-el18-dcc.html


Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
mjens1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 april 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mjens1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 22:27
1: Topline finke
2: Topline WLAB2
3: Topline Di2
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 18:05
  1. El.8 i Topline
  2. BF13 og BF14
  3. BM65C, BM 67 eller BM68 i Topline
  4. T4 og Tl4 i Topline (stakevogner av samme generasjon som G4)
  5. Norsk damplok i Topline
  6. Flere container-vogner i NSB-utgave (ikke CargoNet), med containere som passer til 1980-tallet


Edited by TorsteinS - 10 januar 2017 at 22:40
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 15:32
Jeg tror ikke NMJ vil komme med noe skiftelok som Skd 220a eller Di2 nå?
Årsaken er at slike er kostbare å utvikle - og vil koste like mye som et større lok. NMJ må sikkert selge unna Skd 224 som de har hatt rikelig på lager av i mange år?
El 14 står nok på programmet - men med El 13 og El 11 på lager, vil nok disse være enda mer "tungsolgt" om en ny loktype skulle komme på markedet?
 
Mht. motorvogner, så står Flytoget igjen. Det vil de sikkert lansere før en ny "grunnmodell"? - Ellers tror jeg at SJ Litt. Y1 er interessant - både for Sverige og Norge? - Det kan lages et utall ulike fargevarianter av denne. SJ solgte også noen brukte til Israel - etter det jeg husker. Så Y1 burde være interessant?!
Det er en småskalamodell av dette, men den er for et annet markedssegment.
 
Jeg har mer tro på at Di2 av serie 1 og 3 (6 lok fra MaK) vil komme fra Real Modell som messingmodell?
Real Modell har "spesialisert seg" på MaK og har noen lok i samme "serie" fra tidligere. - Dessuten et tyskprodusert lok som nok vil ha interesse der nede?
 
- Ville tro at NMJ har nok med å selge unna E, E1 og BM68 som snart kommer? Noen ny Superline tror jeg derfor blir utsatt?
 
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 10:52
El 14 samt BF13/14 og BCF13.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2017 at 07:19
Di 2.828 grønn.

Foto: Thor Bjerke.



Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 20:33
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!


Som du selv er inne på: BM 86, 91 eller 92 i Topline
Samt Di2.

Det holder for meg.



Di 2 ja, den er vel også ønsket av mange, inkludert undertegnede.
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 20:11
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Hva håper man at NMJ kommer med av nyheter i 2017!


Som du selv er inne på: BM 86, 91 eller 92 i Topline
Samt Di2.

Det holder for meg.
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2017 at 19:59
WLAB2 og A4K hadde vært gøy!
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Ocke View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 27 desember 2016
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ocke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2017 at 23:03
B5
BC5
BF13
BF14
WLA type 1
WLB type 2
WLB type 3
WLB type 4
WLAB type 1(?)
Tågvärd från Stockholm
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2017 at 18:28
A5
BC5-3
B5-3
B5-6
FR5
WLAB2

Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
lolke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 november 2004
Location: United States
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lolke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2017 at 18:05
Topline El14
Topline BF13/14
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.