Diverse 2017-nyheter |
Post Reply | Page <1234> |
Author | ||
SvenErik
Medlem i MJF Joined: 30 mai 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
SvenErik
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Som nevnt lenger opp ble de fastsatte fargene etterhvert fraveket, så det er vanskelig å vite dette sikkert. Det eneste man kan anta som noenlunde sannsynlig er at hvis rammen ved en hovedrevisjon ble malt brun, så ville nok stengene også blitt malt brune, siden man da i så fall fulgte retningslinjene, men det er langt fra sikkert.
Røde utsparinger og til dels også røde hjulringer ble også noen ganger malt på i lokstallene. At rammen kan være møkkete og se sort ut mens stenger og hjulringer ser blanke og fine ut er faktisk ikke unaturlig. Stengene og hjulringene er klart avgrensede områder som er enkle å pusse, og det gir sterk og iøynefallende virkning som får loket til å se mye bedre ut selv om man ikke pusser resten. Å vaske og pusse ramme og hjulstjerner er en ordentlig møkkajobb. Høytrykkspyler er et praktisk hjelpemiddel, men det hadde man ikke den gangen...
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
[QUOTE=SvenErik]
Her er 2397 i farger: https://digitaltmuseum.no/011013309452/damplokomotiv-type-61a-nr-2397-etter-hovedrevisjon?aq=text%3A%2261a%22%2C%222397%22+owner%3A%22NJB%22&i=0[/QUOTE]
Ja se der!! Når noen tar seg tid til å lete, så dukker ting opp..... Det er allikevel bare delvis svar på spørsmålet om Brawas modell, for loket på dette bildet har ikke røde utsparinger i stengene. Det har derimot rød kant på fotbrettet, noe som var vanlig på den tiden man malte røde hjulringer og diverse farger i stengene, men det har Brawas modell ikke (i hvert fall ikke den som vises i prospektet, det hender at endelig utgave blir noe annerledes). Bildet er for øvrig tatt i Drammen, det er kjent at det var der var et av de stedene hvor man brukte rødt både i stangutsparinger, på hjulringer og fotbrettkant.
|
||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Var det ikke slik at NSB type 61fikk innebygde førerhytter?
Kan ikke se om det er gjort på Brawa sin modell, men vinkel på bildet medfører at dette kan være vanskelig å se. Ellers ser jo dette ut til å være en fint detaljert modell som havner på min ønskeliste. Edited by Skiftetraktor - 21 januar 2017 at 12:43 |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Blir spennende å se om man kan benytte El 18-lokkåpen til kameraloket 79280. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En etterlengtet nyhet for oss som bare midlertidig legger spor på gulvet. Geoline knekker ved minste belastning av menneskelige krefter.. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen fikk det ja, man langt fra alle.
Mange ble utrangert allerede på slutten av 40-tallet og de ble ikke bygget om. Noen gikk til ut på 50-tallet og flere fikk da bl.a. bygget hytta. Men jeg fant et bilde av 2500 fra 1952 og den var f.eks. ikke ombygget. http://digitaltmuseum.no/011013091506/damplokomotiv-type-61a-nr-2500-pa-verkstedet-grorud?aq=text%3A%22nsb%22%2C%22damplok%22%2C%2261a%22&i=0 |
||
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener at 61 fikk montert stor frontlykt på grunn av norske bestemmelser om trekant i front.
|
||
MVH
VA |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, jeg har også fått inntrykk av at det gamle Roco line systemet er bedre en Geoline. |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener jeg leste en tråd her inne for noen år siden, der et forummedlem bygde en slik front lykt. Etter hva jeg leser på sidene til NMJ, så har Finn & co vært delaktige i dette prosjektet fra Brawa, kanskje de kan bidra til at modellen blir levert med stor frontlykt. Må uansett innrømme at modellen fristet, da det ikke finnes damplokomotiver fra før på Snarvikbanen :-P
|
||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for at du la inn link til bilde av type 61 uten innebygd førerhytte :-)
Edited by Skiftetraktor - 21 januar 2017 at 21:05 |
||
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hadde jo vært fint om Brawa kunne levert type 61 med fungerende frontlykt.
|
||
MVH
VA |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Utover noen statistiske data (som ankomst, distriktstilhørighet, hensetting og utrangering) er det nokså begrenset med både bildemateriale og andre sikre kilder om type 61/BR57 i Norge. Noen av lokene ble utrangert tidlig, noen fikk revisjon og ble brukt til utpå 50-tallet, mens noen ser ut til å ha blitt hensatt tidlig men formelt utrangert først etter flere år. 57.2500 ble i følge listene hensatt "senest juni 1947", men formelt utrangert først i mars 1953. Bildet av loket på Grorud i 1952 viser at loket er nedkoblet, og det ser ut til å mangle enkelte andre deler også. Sannsynligvis var det knapt i bruk etter krigen, kanskje det til og med ble hensatt allerede før krigsslutt. Siden det stod hensatt i minst 6 år ble det trolig beholdt som delelok for de lokene man prøvde å holde i drift, noe som sikkert kunne være nødvendig siden det ikke fantes reservedeler til slike loktyper i Norge. Dermed er det også helt naturlig at det ikke fikk innebygget førerhus. Edited by H. Lindholm - 21 januar 2017 at 22:57 |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det gjorde de neppe, for bestemmelsene var ikke slik den gangen. Signalreglementet av 1926 sier om "Forlamper" i §62: "En stor lampe eller 2 mindre lamper festet på lokomotivets forreste ende i kjøreretningen og som som viser hvitt lys fremover" I Trykk 401 som i 1964 erstattet Signalreglementet er dette endret til "En stor lampe og/eller 2 mindre lamper (...)" Reglene om "trekantlys" kom ikke før i 1989. På damplok ble stor frontlykt montert for at lokpersonalet skulle ha mulighet til å se noe foran toget i mørke, og for at toget skulle være bedre synlig på avstand. Mange skiftelok hadde aldri noe annet enn to nedre lamper (som egentlig er signallamper og som gir svært begrenset lys), men slike lok ble også brukt til kjøring av kipptog m.v. En del skiftelok fikk stor frontlampe (parafinlampe) i begge ender ved leveransen, men mistet denne og fikk bare signallamper når de fikk elektrisk belysning. |
||
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bra å få oppklaring på det.
Jeg mener nå allikevel at når man først velger å komme med en norsk utgave av dette loket, så bør man få med seg noen av de særegne detaljene som stor frontlyk, innebygget førerhus som en del av de norske lokene som ble benyttet en stund fikk. Synes at det blir litt for lite norske detaljer slik det nå er presentert. Roco har kommet med slike før og man får andre tyske versjoner av dette loket som blir like norske med litt maling. |
||
MVH
VA |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I tilfelle mitt innlegg om regelverket for lamper ble misforstått, så gjaldt det bare begrunnelsen for montering av store frontlamper på damplok.
Generelt ble det nok montert store frontlamper på lokene som var beregnet brukt til alminnelig togfremføring, men for de tyske lokene skjedde det nok første etter krigen. For type 61 er det også sannsynlig at bare de relativt få lokene som fikk hovedrevisjon fikk store frontlamper, og kanskje heller ikke alle disse. Når det er sagt, så er jeg helt enig i at en norsk modellutgave av denne loktypen bør ha stor frontlampe. Det er typisk for norske damplok, og det er bevist at disse lokene hadde slike.
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For de som kjører z-skala kan Rokuhans nyheter være av interesse http://www.rokuhan.de/neu-im-shop.html
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
lokomotiv2770
Medlem i MJF Joined: 26 januar 2011 Location: NO Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser fram til en fin modell fra Brawa. I de bildene som følger denne tråden, så er lokene tilkoplet en fireakslet tender. Antar de kom til Norge med orginal tre akslet tender.
Fra hvilke norske lok kom de norske tenderne ifra? Eller kom enkelte lok med fire akslede boggi-tendere til Norge. |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spørsmålet er vel også om hvor mye er vi villige til og betale for en mer hel Norsk utgave av NSB type 61, (gjeller vel også de fleste Norske damp lok, som ikke er laget ennå )
Antar at det vil bli noen kr ekstra og sette på "Norske" deler. Kanskje de må gjøre om på formen også, jeg vet ikke. Så det er vel enklere og ta en standard modell, og for Norske den, med de feilene det eventuelt blir . Edited by Tåge - 22 januar 2017 at 15:51 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Alle modellene Brawa har kommet med i de siste 20
årene har vært fine. Spørsmålet er jo det som stilles i denne tråden, hvor
korrekt en modifisert tysk modell blir i norsk utgave. Det vil si - den blir
ganske sikkert tilnærmet helt korrekt slik lokene gikk her ide aller første
årene, for da ble det neppe gjort noen endringer (og da er det jo den rene
tyske DR-utgaven som er korrekt), men det er vel først og fremst
etterkrigsutgaven man er interessert i. De fireakslede tenderne man ser på bildene er
typiske tyske tendere (til og med av to forskjellige typer), så de er helt
sikkert kommet med lokene hit. I følge Wikipedia var det mange tendertyper som
ble brukt på G10/BR57: "Die Fahrzeuge waren mit Schlepptendern
der Bauarten pr 3 T 16,5, pr 3 T 20, pr 2'2' T 21,5, pr 2'2' T 31,5 und bay 3 T
20,2 ausgestattet. Letztere wurden von den Fahrzeugen der Bauart Bayerische
G 4/5 H übernommen." Av disse er pr 2'2' T 21,5 og pr 2'2' T 31,5
fireakslet. Boken "Die Baureihe 57" av Hansjürgen Wenzel oppgir i tillegg at fireakslet tender 2'2' T 16 har gått med slike lok. Det er flere bilder av lok med fireakslede tendere i boken, både før- og etterkrigs. Mitt inntrykk er imidlertid at det var de treakslede tenderne som var mest vanlige. Uten å ha studert dem inngående går jeg ut fra at tenderen på bildet av 57.2500 er en pr 2'2' T 21,5, mens tenderen på bildet av 2397 er en. pr 2'2' T 31,5. I Wenzels bok er det også bilde av et slikt lok
med Wannentender, hensatt i Nederland i 1947. Siden det var hensatt så tidlig
kan det tenkes at dette loket fikk slik tender før det kom til Nederland. Edited by H. Lindholm - 22 januar 2017 at 16:29 |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spennende med slike opplysninger. Takk!
|
||
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Brawa lager modeller i svært høy kvalitet så dette blir nok en flott modell med eller uten norske detaljer.
Mener Brawa har eller skal komme med en annen modellvariant av samme lok med frontlykt oppe. Denne er riktignok ikke helt norsk, men ville ha vært en mulighet på den norske versjonen. |
||
MVH
VA |
||
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mulig denne har kommet opp før, men så at NMJ har tatt inn B-models' Hectorrails G2000 941-001-1 "Morricone". Eller, på bildene på nett er det navnebror (-søster?) "Leone".
Uansett, tøft lok, hvis navn gir meg akutt tilfelle av spagetti-western-sountrack på hjernen. |
||
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Her er 2017-nyhetene til Lemke/ Kato/ Hobbytrain/ Minis.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
2017-nyhetene til Modelbau Luft.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
B-model har hatt dette HectorRail-loket i sin portefølje lenge.
Jeg kjøpte det for 1,5 år siden i Luleå da det visstnok skulle være laget for dem - og på deres initiativ. Har sett forbildet til loket på Innlandsbanan for 3-4 år siden. Fint lok - også modellen!
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Også VMJI i Drammen har solgt dette loket. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med dumper'n til Kibri kan man lage seg en skogsmaskin
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Post Reply | Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |