MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Diverse 2017-nyheter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Diverse 2017-nyheter

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diverse 2017-nyheter
    Posted: 29 desember 2016 at 02:50
Hei!
 
Hornby er først ute med å annonsere sine 2017-nyheter.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2016 at 11:05
Ingen norske nyheter fra Hornby. Ingen El 14 eller norske vogner?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2016 at 12:30
Det spørs hva du mener med "norske nyheter"?
Jeco og Liliput (Bachmann) kommer med et SJ Litt.E-lok i 3. kvartal 2017. http://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?c=1884 . Bachmann eier også Hornby.
Dette koster omtrent 1/3 av hva en tilsvarende Superline koster.
 
Et av lokene de har planlagt, var utleid til NSB under krigen (antakeligvis til Type 61/63a overtok?).
Det var lok E 1189 som var innleid til Trondheim Distrikt? http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=68866
Det kan vel ha en viss interesse for oss?
 
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2016 at 14:03
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2016 at 15:00
Her må jeg nok korrigere litt. Bachmann eier ikke Hornby. Ellers er det Hornby som eier Rivarossi, Lima, Jouef, Arnold, Airfix og Humbrol.
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2016 at 17:45
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Her må jeg nok korrigere litt. Bachmann eier ikke Hornby. Ellers er det Hornby som eier Rivarossi, Lima, Jouef, Arnold, Airfix og Humbrol.
 
Jeg trodde i farten at Sandra Kan hadde kjøpt "alt av småmerker i Europa" men Hornby har  de ikke kjøpt. - Beklager!
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2016 at 01:26
Hei!
 
Her er 2017-nyhetene til Piko.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 19:15
Hei!
 
Heljan sine 2017-nyheter, og foruten dansk er det mye britisk. -Og bare rullende materiell i år, ingen 'hus'.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 19:28
Hei!
 
Hornby har presentert ytterligere noen 2017-nyheter i dag. De er bare britiske, da de utenlandske modellene utgis under produktnavnet Hornby International (Lima, Jouef, Rivarossi, Arnold og Electrotren) og de offentliggjøres vanligvis ikke før nærmere messa i Nürnberg.
 
Horby har også offentlig gjort sine andre produktnyheter:
 

Edit: La til Airfix (link)

 



Edited by Roger - 04 januar 2017 at 19:36
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2017 at 19:38
Hei!
 
Egentlig ikke jernbane, men kan vær anvenelig på tilbehørssiden for diverse 'mj-skalaer', og foreløpig kun tekst; Revell 2017-nyheter.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2017 at 18:29
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2017 at 23:05
4 dørs Volvo Amazon også. 

Ut fra bildene ser det ut til at Wiking fortsetter med sin "retro-serie" ved å lage denne F88:en i skala 1:90 slik at den passer med gamle Wiking lastebiler.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2017 at 17:50
Håper Roco kommer med El 18 i grå/svart med bildemotiv.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2017 at 20:55
Roco har annonsert sine nyheter, ser ut til at EL18 med grå front og bildedekor blir tilgjengellig gjennom et sett med NMJ Flåmsbana vogner.

https://www.flipgorilla.com/p/24850976372425964/show
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2017 at 21:52
Biltransport fra Skandiatransport, men er denne norsk? Trudde disse gule vognene kun gikk i Sverige å at de var når de ble grønne som de ble mer vanlige i Norge.

Motsatt er det presentert en containervogn med bokser fra Posten (Norge) men vognen er svensk. Confused
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2017 at 23:11
Originally posted by hakhe hakhe wrote:

Roco har annonsert sine nyheter, ser ut til at EL18 med grå front og bildedekor blir tilgjengellig gjennom et sett med NMJ Flåmsbana vogner.

https://www.flipgorilla.com/p/24850976372425964/show


Ser ut som om at Roco kommer til bake med den gamle spor systemet "Roco Line" også .
Side 94 til 100
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2017 at 11:02
Roco har endret websidene sine ift bilvogna og gjort den svensk.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
bjornp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bjornp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2017 at 23:24
Märklin kommer med CargoLink-Traxx og containervogn-sett:



Traxx'en blir sikkert fin, men skuffende at alle tre container-vognene kommer med containere fra samme speditør :-( IMHO hadde det vært bedre med f.eks. en vogn med Posten/Bring, en med PostNord og en med DB/Schenker.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2017 at 18:22
Originally posted by bjornp bjornp wrote:

Märklin kommer med [...] containervogn-sett:
Om det der er ment å være modeller av Lgs-vogner fra NSB, så har Märklin nok en gang bare tatt en modell de har av en tysk vogn og gitt den norske påskrifter.

NSB hadde meg bekjent to typer Lgs-vogner:
  • Lgs 442 5, med 8 m akselavstand og lengde 13,86 m. De hadde samme grunnkonstruksjon som stakevogner av type Kbps og Os, men uten tregulv og stakefester. De hadde kun plass til ett vekselflak (som er lenger enn 20'-containere), og jeg tviler på om de fortsatt er i trafikk. Sprengverket stod et stykke innenfor de ytterste bjelkene.
  • Lgs 442 9, med 10 m akselavstand og lengde 17,1 m. Dette var ombygde Lgjs-vogner, der j-en var for en støtdemperinnretning som ble fjernet eller sveiset fast for at vognene skulle kunne ta to vekselflak. Jeg regner med at det er denne typen som senere ble til Lgns. Som Lgns og Lgjs finnes den i modell fra NMJ.
Märklins modell har akselavstand tilsvarende 8 m i 1:1, men er ca. 17 cm lang, tilsv. ca. 14,8 m i 1:1, altså lenger enn Lgs 442 5 og mye kortere enn Lgs 442 9. Sprengverk og skilt passer ikke med noen av typene.



Et bedre inntrykk av hvordan sistnevnte ser ut gir dette, av en Lgjs-vogn:

(Større bilder vises for innloggede brukere på jernbane.net.)


Edited by TorsteinS - 19 januar 2017 at 00:22
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2017 at 14:55
Hei!
 
Her er messe-nyhetene til Brekina.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2017 at 18:01
Hei!
 
2017-nyhetene til Arnold (Hornby).
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2017 at 22:59
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2017 at 09:05
Hei!
 
Her er 2017-nyhetene til:
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2017 at 12:14
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2017 at 13:42
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2017 at 13:50
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

[QUOTE=MY1201]Brawa 2017 https://www.brawa.de/fileadmin/Kundendaten/Downloads/Broschueren/BRAWA_Neuheitenprospekt_2017_DE.pdf[/QUOTE]
 
Med bl.a NSB Type 61 som nyhet!


Men, skal den ha røde kobbelstenger?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2017 at 14:43
Jeg vet ikke hvem som har tatt initiativ til denne modellen, om det er noen fra Norge som eventuelt har sendt spesifikasjoner eller om det er Brawa som har gjort dette på eget initiativ. Røde veiv- og koblestenger er imidlertid kjent fra mange norske damplok. 
 
Farger på norske damplok etter krigen er nokså tåkete tema. Så fort man kom seg opp av det verste uføret etter at de ubudne gjestene hadde reist, så var det diesel som var i fokus selv om det tok enda nesten 10 år før det kom store diesellok som viste seg driftssikre. Selv om damplokene var i bruk enda i 25 år og selvfølgelig også måtte vedlikeholdes, så er det åpenbart at de bestemmelsene for farger som gjaldt før krigen ble fulgt i mindre og mindre grad.
Mitt inntrykk er at det i de seneste årene hovedsakelig var ved fullstendige hovedrevisjoner at lokene stort sett ble malt opp i de fastsatte fargene, men ikke alltid da heller. Eksempelvis var det bestemt at utsparingene i veiv- og koblestenger skulle ha samme farge som rammen, og den skulle være sjokoladebrun. Som vi vet ble det etter hvert innført lokal praksis mange steder, hvor de enkelte verkstedene (og kanskje også i lokstallene) malte utsparingene i "sin" farge. Det mest kjente er at det i Trondheim ble malt blått, vanligvis i en relativt lys tone. Andre steder ble det malt rødt eller brunt, eller ikke i det hele tatt. Det finnes bilder av type 49 (Dovregubber) med blå stenger, dette må følgelig ha oppstått i hvert fall på midten av 50-tallet. Også type 63 er avbildet med blå stenger. Røde stenger ser ut til å ha vært brukt flere steder, og i hvert fall i Drammen.
Mange av 61-lokene fikk aldri noen ordentlig hovedrevisjon i Norge, de ble utrangert i 1949 og en del av dem var sannsynligvis ikke i bruk etter krigsslutt. De resterende fikk revisjoner, men gikk bare til litt utpå 50-tallet. De tre siste lokene av type 61 ble utrangert i 1955 (57.1052, 57.2397 og 57.2695). Brawas modell skal være 57.3431, det ble utrangert i mars 1953.
Jeg har aldri sett noe fargebilde av type 61 i Norge, det ville vært interessant å se. Hvis man ikke har noe bilde eller øyevitneskildring må det bli gjetting. Min personlige gjetting er at få 61-maskiner fikk røde hjulringer og røde veiv- og koblestenger, og at de som eventuelt fikk det etter kort tid ble så møkkete at det ikke var synlig (disse lokene var mildt sagt lite populære blant både lokpersonale og alt annet personale, og ble neppe pusset spesielt godt....). At det kan ha forekommet lok av enne typen med røde stenger anser jeg imidlertid for troverdig, om enn ikke veldig typisk.
 
En annen uinteressant sak er at modellen helt forbildetro har beholdt betegnelsen "57" foran løpenummeret, noe mange lok hadde lenge etter krigen. Etterhvert ble imidlertid dette ofte overmalt slik at bare det firesifrede løpenummeret stod igjen. Det er nokså uvanlig at lok som havnet i et annet land enn opprinnelseslandet fikk ny typebetegnelse, men allikevel beholdt den gamle betegnelsen påmalt i det nye landet.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2017 at 14:45
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

[QUOTE=Asgeir]Men, skal den ha røde kobbelstenger?
Det har forekommet lok med røde fyllinger ved NSB:

Om det er riktig for den aktuelle modellen, er en annen sak. Praksisen med at verkstedene malte kobbelstengene med sin egen farge, stammer visstnok fra de siste årene med dampdrift, jfr. forrige lenke og

Da de siste type 61 ble utrangert i 1955, og det sikkert hadde vært en stund siden de var revidert, virker det tvilsomt om noen av disse lokene fikk noen slik fyllfarge ved revisjon i Norge. Men de kan jo ha beholdt fargen fra Tyskland.

Av andre nyheter en bør merke seg fra Brawa, er TRAXX i både CargoNet- og Green Cargo-utgave.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2017 at 15:05
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Men de kan jo ha beholdt fargen fra Tyskland.
 
Da ville neppe hjul og ramme vært sorte og bare hjulringer og veiv- og koblestenger røde.
Standardfargen i Tyskland etter sammenslutningen til Deutsche Reichsbahn var at alt under fotbrettet skulle være rødt. Alt lenge før dette brukte dessuten flere av delstatsforvaltningene det samme eller eventuelt sort ramme og helrøde hjul, men det kunne variere.
57.3431 ble imidlertid levert direkte til DRG så sent som i 1924, så den hadde helt sikkert helrødt understell fra den var ny til den kom hit.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2017 at 15:25
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

57.3431 ble imidlertid levert direkte til DRG så sent som i 1924, så den hadde helt sikkert helrødt understell fra den var ny til den kom hit.
Kan det da være korrekt med sort ramme? Om jeg tolker det som har vært skrevet her og i lenkene rett, skulle rammen enten vært rød (før hovedrevisjon i Norge) eller brun (etter hovedrevisjon i Norge). Om ramma hadde vært så møkkete at den så sort ut, burde det ikke hjulringene og fyllingene i kobbelstengene vært skinnende røde.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,082 seconds.