MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bytte fra FMZ til DCC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bytte fra FMZ til DCC

 Post Reply Post Reply
Author
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bytte fra FMZ til DCC
    Posted: 12 desember 2016 at 15:42
Tenkte jeg skulle ta frem alt av tog deler / utsyr etter 20 år på loftet, og ser at utviklingen har gått fremover. Jeg kjøpte Fleichmann FMZ digitale system som nå kanskje er utgått på dato og trenger hjelp til hva jeg kan gjøre for å bruke / bygge om til dagens DCC. Jeg har mye skinner og veksler som jeg tror jeg kan bruke, jeg har også 4 lok som er digitale FMZ samt noen analoge. For at jeg skal få begynt "riktig" ville det være flott hvis noen kunne hjelpe meg på veien. Har fått anbefalt å kjøpe et startsett fra Roco, men hva må jeg kjøpe(hva bør jeg kjøpe). Kan jeg bygge om mine gamle lok og hva trenger jeg da?
Tror jeg stopper der, men kom gjerne med synspunkter / forslag dere som kan dette.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2016 at 22:58
Du kan bruke nesten alt det du har!
 
Du kan velge om du vil fortsatt kjøre FMZ - også på nye lok. Dekoderne er dessverre ikke i produksjon lenger - men du kan kjøpe svært rimelige FMZ-dekodere på EBAY og sette inn i nye lok. Det er rimeligste alternativ.
 
Du kan også konvertere lokene dine til DCC med kun å skifte ut dekodere. det er en loten loddejobb på hvert lok. Da må du også skifte ut FMZ-sentralen.
Et rimelig startsett er også en god "inngangsbillett til DCC" - om du ikke har en Intellibox/TwinCenter som også Fleischmann solgte med sin logo. Jeg mener at du her kan velge protokoll for hvert lok mellom FMZ og DCC?
Har du en slik, kan du prøve å se om det går med multiprotokoll med FMZ og DCC? Da trenger ikke de gamle FMZ-lokene å bygges om.
- Etter det jeg husker har FMZ positive pulser for logisk "1" og negative pulser for logisk "0" så jeg er ikke helt sikker på at dette virker 100% multiprotokoll - men det er bare å forsøke.
Jeg mener det bare er TwinCenter som har denne muligheten?
En brukt TwinCenter får du på EBAY - og det er kanskje det enkleste når man har mange FMZ-lok?
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2016 at 23:06
Hei,

Ja det er kun TwinCenter som kan brukes både med FMZ og DCC.  Hvis man får tak i denne meget billig / nesten gratis, er det ok å prøve, men det har skjedd mye både med decodere og sentraler på 20 år.  Kanskje like greit å konvertere til ny teknologi med f.eks. Roco startset med z21 Start?
Back to Top
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2016 at 08:31
Flott, takk for svar.
Da har jeg vel bestemt meg for et start sett fra Roco, Digitalt Startsett "z21 Start" m/ DB Disellok og 3 godsvogner. Dette bare for å komme i gang. Er dette godt nok for å bygge videre eller bør jeg skaffe noe annet, eventuelt noe i tillegg.
Til FMZ har jeg 6-7 stk "bokser" for å styre veksler, avkoblere og lignende, regner med at dette må skiftes ut?
Jeg ser at jeg har 3 stk FMZ lok + 4 analoge. Hvis jeg skal bygge om dette utstyret hvilke dekodere er å anbefale og hvilke muligheter finnes.
For eksempel denne: MX600 Digitaldekoder, DCC / MM, 25 x 11 x 2 mm, 4 Funksjonsutganger, Railcom
Er denne til lok og finnes det veiledning for hvor de forskjellige ledninger skal påloddes?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2016 at 10:30
Da du allerede har fjernstyrt vekslene dine med FMZ-dekodere må disse skiftes ut med dekodre som har DCC-protokoll. Her finnes veldig mange på markedet.
Når det gjelder DCC-dekodere, er det også mange forskjellige typer. Fleischmann-lok fra FMZ-perioden har som oftest kun 2 funksjonsutganger, Derfor får du ikke særlig glede av de aller mest kostbare.
Jeg hadde valgt en standard dekoder fra det lavere prissegmentet.
Du vil heller ikke ha særlig glede av multiprotokolldekodere som tar både DCC og MM men de fleste dekodere i dag har RailCom  (for tilbakemelding gjennom sporet - om det er interessant?).
 
Når det gjelder øvrige lok, er det litt komplisert å si hvor vanskelig det er å digitalisere disse. - Er det Fleischmann-lok fra en tidligere periode har disse et endedeksel av metall på børstesiden av motoren. Dette "jorder" ene motorpolen til chassis. Her må du bytte motordeksel og sørge for at motortilkoblingen er helt isolert fra chassis. Dette finnes som reservedel.
 
Vet ikke hvor du bor - men det er sikkert noen "ressurspersoner" i ditt nærområde som kan hjelpe deg med digitaliseringen? Ta kontakt med nærmeste MJ-klubb.


Edited by Kjell H. - 13 desember 2016 at 10:32
Back to Top
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2016 at 11:06
Takk for det, jeg har kort vei til Arendal så da tar jeg kontakt der. Skulle noen her være fra Arendal takker jeg for info om hvem jeg kan kontakte. Ser på nettet at de har møte hver Onsdag, hadde vært fint med et tlfnr. hvis mulig.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2016 at 13:08
Hei Frode,
 
Se PM jeg har sendt til deg.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2016 at 14:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Når det gjelder øvrige lok, er det litt komplisert å si hvor vanskelig det er å digitalisere disse. - Er det Fleischmann-lok fra en tidligere periode har disse et endedeksel av metall på børstesiden av motoren. Dette "jorder" ene motorpolen til chassis. Her må du bytte motordeksel og sørge for at motortilkoblingen er helt isolert fra chassis. Dette finnes som reservedel.
Fleischmann FMZ kom i salg fra 1986, det er 30 år siden (du verden som tiden går....).
Jeg går ut fra at de fra samme tidspunkt (eller litt før) sluttet på å produsere lok med motorskjold av metall. Fleischmann hadde jo da allerede i mange år levert en del lok med printplate-motorskjold. Det kan imidlertid ha vært lok av tidligere produksjonsserier med metall-motorskjold i salg i en del år etter 1986.
På analoge Fleischmannlok med printplate-motorskjold er det ofte en printbane eller printbro som jorder den ene motorpolen (børsteholderen) til chassis, denne må brytes ved digitalisering. 
 
Det også er en del gamle modeller fra andre produsenter som har direkte jording av den ene motorpolen til chassis, men de jeg har vært borti av slike er stort sett 40-50 år gamle konstruksjoner. Enkelte typer kan være kompliserte å isolere, men det blir jo en vurderingssak hvor interessant man synes det er å legge mye arbeid i å digitalisere så gamle modeller.
Back to Top
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2016 at 09:18
Takk for svar folkens.
Jeg har da fått kontakt med formannen i Arendal MJB og hadde en lang og hyggelig prat om emnet. Ble invitert ned for å se på diverse løsninger og anlegg noe jeg ser frem til.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.