MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - motor som ikke virker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

motor som ikke virker

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: motor som ikke virker
    Posted: 12 november 2005 at 16:42
Jeg har et lokomotiv fra et gammelt startsett (marklin) som ikke virker, og håper det går an å reparere det.
Lysene virker, og det samme gjør retningsomskifteren. Det er bare selve motoren som er død.
http://einar.nidelven-it.no/einarblog/18
På bildet i linken over så vises en elektrisk komponent som har mistet et ben. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Hva slags komponent er dette? Og er det noe man kan kjøpei en vanlig hobbyshop, eller må man til elfa?

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2005 at 17:39

Hei!

Litt lite bilde, men det ser ut som om det er den ene børsten med tilhørende kontakt som mangler.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2005 at 17:51
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Litt lite bilde, men det ser ut som om det er den ene børsten med tilhørende kontakt som mangler.



Neida. Den var bare tatt ut for øyeblikket. Som sagt så heller jeg i retning av at det er noe med den elektronikkkomponenten som mangler en "stav/arm", men jeg skulle likt å vist det med sikkerhet.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
HC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2005 at 19:54

Amundsen Hobby(nå har de slått seg sammen med modellcompagniet. vet ikke nytt navn) kan nok få tak i denne elektrokomponenten for deg.



Edited by HC
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2005 at 22:57

Hei Einar!

Det du har øverst, er en liten kondensator. Strengt tatt burde det gå å få en maken i en reparasjonssjappe for radio og tv, bare du lodder ut den gamle (med ett bein) og tar den med. Burde ikke koste mer enn noen øre...

Derimot er det jo viktig at du får loddet fast begge beina til den nye kondensatoren, på riktige plasser i loket! Her er det ikke så lett å gi noen beskrivelse. Men hvis du finner en gammel, avbrukket rest, kan du jo gå ut fra at det er her det ene beinet til den nye komponenten skal på plass. Lykke til!

Mvh. Jon S.

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2006 at 14:20
Ok..... Etter at det gamle skabberakket har fått hvile en stund, så tok jeg det frem igjen for et par dager siden, og det har nå begynt å bevege på seg etter at jeg loddet alle ledninger på nytt. Problemet er at det beveger seg ekstremt sakt til å begynne med, og etterhvert får det opp farten, og etter et par minutter så har det "full speed ahead" når transformatoren står på for fullt.
Hvis jeg tar det av skinnene og det får hvile et par minutter, så går det like tregt når jeg setter det tilbake, for deretter å øke hastigheten etterhvert igjen.
Avogtil stopper lokomotivet helt og hvis jeg da dytter forsiktig på kobber-børsten så starter det igjen.
Noen som har noen tips?


Kondensatoren har jeg forøvrig fjernet uten at det ser ut til å gjøre noen forskjell
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2006 at 15:09

Hei Einar

Jeg vil foreslå dig at skille motoren helt og rense den. Såfremt motoren har være smurt godt med olie, vil der sandsyndligvis ligge en masse støv/gultæppe/andet snavs omkring kommutatoren som sidder for enden af ankeret inde i motoren. Dette skal fjernes.

Fjern kul og børste ved at løfte de to små fjedre ud til siden.

Løsn skruerne i hjørnerne af ankerpladen

Tag ankerpladen til siden og udtag ankeret forsigtigt.

Du kan nu se tre kobbertrekanter for den en ende af ankeret.

Disse renses forsigtigt og ikke hårdt, med et stykke fint slipepapir og derefter renses rillerne mellem disse trekanter forsigtigt. Pas på de små bobbertråde som går fra vindingerne til kommutatoren.

Fjern alt snavs fra tandhjul og rense det indvendige i motoren.

Isæt nu ankeret og påsæt ankerpladen.

Rens kullet og kobberbørsten med slibepapiret og isæt begge dele igen.

Kontroller til sidst at alle ledninger sidder som de skal.

Nu skulle loket kunne køre. 

(Kondensatoren hjælper kun mod støj i radioen).

Hvad katalognummer har loket?, jeg har muligvis en del gamle reservedele.

Skriv igen om dette ikke hjælper.

Hilsen

Dan



Edited by Dan Rasmussen
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.