MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjul

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjul
    Posted: 03 desember 2016 at 09:09
Er det en kurant sak å skifte hjul på Marklin vogner fr AC til DC?
Back to Top
thomasm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2014
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomasm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2016 at 10:02
Ja.

Klart alt er relativt og det er jo selvfølgelig forskjell på vogner og hva slags hjul de har osv...

.thomas
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2016 at 10:53
Nå er det noen år siden jeg hadde Märklin, men har ikke de likestrømshjulsett til omtrent alle vognene sine som tilbehør..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2016 at 12:22
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Nå er det noen år siden jeg hadde Märklin, men har ikke de likestrømshjulsett til omtrent alle vognene sine som tilbehør..?

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2016 at 12:54
Det ser ut som de fortsatt har likestrømshjul ja. Er inne på http://www.maerklin.de/en/products/gauge-h0/wagons/ og klikker meg inn på vilkårlige vogner, og alle jeg har sett på lister opp "DC wheel set" og et artikkelnr under produktbeskrivelsen. Da kan du jo bare finne igjen dine egne vogner og lete opp artikkelnr for de hjulene du trenger, så regner jeg med flere forhandlere kan bestille inn disse for deg.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2016 at 16:39
Er jo også en mulighet og høre med Amundsen Hobby, er vel størst i Norge på märklin.
Proud to be a nerd.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2016 at 17:27
Märklin bruker fortsatt uisolerte hjul på metallaksling. Da de bruker å isolere ene sporet for tilbakemelding av alt materiell er fortsatt akslingene/hjulene som de var tidligere.
Märklin har en annen hjulavstand (13,8 mm.) enn de fleste likestrømsfabrikat (14,3 mm.).
 
Når man kjøper en Märklin-vogn hos forhandler, kan man be om hjulskifte. De fleste forhandlere gjør dette gratis! - Man må bare spørre!
Likestrømshjulene til Märklin har ofte lavere flenser og ikke de grove som er på vekselstrømshjulene.
 
På lokfronten er Märklin gått over til likestrømsmotorer og 3-skinnedrift. De må imidlertid ha en del elektronikk i lokene (eller dekoder) for at de skal virke på vekselstrøm.
 
Må man kjøpe hjul til gamle vogner, så er det flere som selger slike på EBAY (med RP25-hjul). Disse er ofte rimeligere enn originalhjul og ser bedre ut!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.