MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av gamle lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av gamle lok

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av gamle lok
    Posted: 16 november 2016 at 21:00
Har fått tak i et par gamle N-skalalok, og tenkte jeg skulle få dem digitalisert. Ikke mye plass i disse, gitt! Det virker som at alle lokene har det ene strømopptaket i chassiet, og at lyspærene får strøm på samme måte.

Er det noen som har tips til hvordan man løser dette? Kan man ta opp den ene polen på lyspærene rett fra kjørestrømmens ene pol? Motorene ser ikke ut til å ha direkte kontakt med chassiet, så der regner jeg med at det går an å koble direkte fra dekoderen.

Jeg har et El 18-lok, et MAK 1024 (Di6) og en motorvogn BR 614(BM 69).
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2016 at 21:09
Kanskje denne siden kan være til hjelp ?

http://www.1zu160.net/digital/einbau.php


Mvh

Steinar Norrøne
Back to Top
jonsto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonsto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2018 at 00:49
Du verden. Denne var informativ. Her fant jeg oppskrift til alle mine lok.
Men jeg var innom en hobbybutikk i går, og der ble det snakk om digitalkjøring med N-skala. Der ble jeg fortalt at det ikke var noen god idé fordi det var vanskelig å få dem til å kjøre pent.
Medfører dette riktighet? Hvilken erfaring har dere med dette? 
jonsto
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2018 at 03:18
Det var en rar påstand !

Gjør et søk f.eks. på YouTube. "Alle" mener at både N-Skala og Z-Skala kjører mye bedre etter oppgradering fra Analog til Digital.  Noen monterer også dekoder, og fortsetter å kjøre analogt som en oppgradering fra tradisjonell gammeldags Analogstyring.

Den eneste forklaringen jeg kan tenke meg i forhold til dette, er at det kanskje menes at N-Skala Digital ikke kjører like bra som H0 Digital.  Det er nok riktig, men forskjellen er nok alikevel mye mindre i forhold til N-skala analog og H0 analog.

Jeg har (nesten) aldri opplevd at et lokomotiv får dårligere kjøreegenskaper etter at dekoder er montert.  Da må det eventuelt være noe feil på lokomotiv eller dekoder. 

Noen kombinasjoner av lokomotiver og dekodere kan være litt vanskelige.  Da må man optimalisere dekoder (CV'er) , eller finne en dekoder fra en annen leverandør.
Back to Top
jonsto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonsto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2018 at 23:00
Det var ikke meningen å kuppe tråden. Men den bragte opp noe interessant. 
Da jeg tok en titt på oppskriftene til mine lok ser jeg at flere av dem er satt opp med en dekoder som heter Kuehn N025. Noen erfaring med den?
Jeg stusset også over påstanden, men diskuterte det ikke med vedkommende. Men setter pris på det du skriver. 
jonsto
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2018 at 10:51
Kühn er gode dekodere - også N025 som er kanskje 10-15 år gammel. - Jeg har flere av disse dekoderene.
Kühn utmerker seg ved å ha avansert motorkontroll, slik at den egner seg for lok som andre dekoderfabrikat har vanskelig for å regulere stabilt. - Har vært en favoritt til bruk i "vanskelige lok" (som den umodifiserte Skd 224).
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2018 at 00:10
Originally posted by jonsto jonsto wrote:

Du verden. Denne var informativ. Her fant jeg oppskrift til alle mine lok.
Men jeg var innom en hobbybutikk i går, og der ble det snakk om digitalkjøring med N-skala. Der ble jeg fortalt at det ikke var noen god idé fordi det var vanskelig å få dem til å kjøre pent.
Medfører dette riktighet? Hvilken erfaring har dere med dette? 


Hva slags hobbybutikk var det?
Jeg har  gamle n-lok som kjører utmerket digitalt.


Edited by bkv1 - 24 februar 2018 at 00:11
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2018 at 08:25
Jeg skrev en artikkel om digitalisering av en motorvogn i N-skala i nyeste utgave av MJ-BLADET (4/2018).

Kjører N-skal selv og lokene har veldig variabel kvalitet mht kjøreegenskaper. Strømopptaket og kvaliteten på ledinger og lodding varierer veldig. F.eks kjøpte jeg et cargonet lok fra Arnold på NMJ som alle ledningene måtte byttes ut på.

Har også et el 18-lok som går elendig i en av kurvene. Strømopptaket på det skjer via en fjær fra boggiene til en plate på understellet. Her må jeg nok lodde ledninger rett på fjærene.

Men alt er mulig å digitalisere og prinsippene er de samme.

Edited by Pelle - 24 februar 2018 at 08:26
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
jonsto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonsto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2018 at 09:11
Originally posted by bkv1 bkv1 wrote:


Hva slags hobbybutikk var det?
Jeg har  gamle n-lok som kjører utmerket digitalt.
Det forbigår vi i stillhet. MJ er ikke hovedbeskjeftigelsen.
Men ellers takk til alle her inne for god informasjon. Da står vel digitalisering på programmet. 
jonsto
Back to Top
jonsto View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonsto Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2018 at 09:16
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

 Har også et el 18-lok som går elendig i en av kurvene. Strømopptaket på det skjer via en fjær fra boggiene til en plate på understellet. Her må jeg nok lodde ledninger rett på fjærene.

Men alt er mulig å digitalisere og prinsippene er de samme.

Har et BR 221 fra Minitrix med samme problemet. Gnister faktisk i høyrekurve når jeg kjører en bestemt retning. (Men dioden til lyset er gåen i ene enden. Kan vel være en medvirkende årsak)? 
jonsto
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2018 at 09:35
Lysdioen i seg selv skal ikke medvirke kortslutning med mindre den er koblet til chassiet. Noen lok er koblet slik at chassiet er - / jord. Da må man kutte banen på printkortet og lodde ledning direkte.

Har du bilde av printkortet?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2018 at 10:41
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg skrev en artikkel om digitalisering av en motorvogn i N-skala i nyeste utgave av MJ-BLADET (4/2018).

Kjører N-skal selv og lokene har veldig variabel kvalitet mht kjøreegenskaper. Strømopptaket og kvaliteten på ledinger og lodding varierer veldig. F.eks kjøpte jeg et cargonet lok fra Arnold på NMJ som alle ledningene måtte byttes ut på.

Jeg er enig i at det for tiden kommer mye dårlig kvalitet i N. Det er vel derfor jeg har sluttet å kjøpe noe. Men det har ikke noe å gjøre med digitaliseringen. L
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.