MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problem med Lenz dekodere
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problem med Lenz dekodere

 Post Reply Post Reply
Author
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problem med Lenz dekodere
    Posted: 14 november 2016 at 16:01
Fikk en liten aha opplevelse her da jeg leste i en tråd her om at Lenz dekodere kan bli forstyrret av støy slik at de misoppfatter ordrer.

Jeg har hatt mye problemer med Heljan sine Di.3 lok og av og til Di.4 lokene fra Hobby Trade.
Felles for de er at jeg har brukt Lenz dekodere i de.

Forsøkte med en Heljan Di.3 i går. Monterte en Zimo dekoder som ble til overs da min 224 traktor fikk nytt printkort.

Testet den først med Lenzdekoderen. Tull med en gang. Responderte ikke på meldingene. Gikk videre da den skulle stoppe. Stoppet etter en stund.

Det ble straks bedre med Zimodekoderen ja. Regerte på alle oppkallinger.
Litt småblinking på lysene men det er nok fordi den trenger en skikkelig rengjøring på strømopptak etter å ha stått noen år.

Så da kan problemet være løst etter mange års prakk med Lenz dekodere og forsøk på hjulbytte til Hobby Tradehjul.

Så da må man vel investere i en haug med andre dekodere til lokene med Lenzdekodere.

Noen anbefalinger på hvilke dekodere som fungerer best til disse lokene.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 17:31
Det er ingen fasitsvar hvilke dekodere som er best for de enkelte lok. Derfor er det greit å ha et utvalg forskjellige dekodere og prøve.
Lenz er høyverdige dekodere, så det er merkelig at du ikke får et akseptabelt resultat med disse?!
En spesiell egenskap med Lenz er at de har 5 forskjellige "motortyper" i stedet for å stille PID-regulatoren individuelt som Zimo gjør. Da er det fort å "stille seg vekk" med 4-5 ulike CV-verdier. Derfor har Lenz beholdt dette med motorvalg.
Jeg hadde forsøkt alle motorvalgene hos Lenz før jeg hadde gitt opp.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2016 at 18:52
Hei,

Hvis det var min kommentar om Lenz dekodere, som var utgangspunktet ditt, så har jeg en tilleggskommentar :

Lenz dekodere fungerer utmerket, men hvis du har et problem med dårlig kabling eller dårlig strømopptak er bl.a. Lenz dekodere litt mere følsomme for dette.  De er derfor greie å bruke fordi de gir klarere tilbakemelding om at du har et problem med dårlig kontakt eller støy på DCC signalet.

Jeg anbefaler deg å fikse dette istedenfor å bytte dekodere.  Heljan Di3 skal fungere utmerket også med Lenz dekodere.  Som du nevner, det er et problem med hjulene når de blir noen år gamle (samme som Roco har på en hel generasjon lokomotiver, og samme som NMJ har på de eldste B3 vognene - som gjør at de leverer nye hjul sammen med interiørlyssettet).

Hvis du renser og justeer  strømopptaket, og setter opp en liten testbane koblet rett til Digitalsentralen - uten lange ledninger, vil du nok se at blinkingen i lysene stopper.  Deretter kan du bytte tilbake til Lenz dekoderen, og jeg blir overasket om du ikke opplever gode kjøreegenskaper også med denne, prøv evt. reset av dekoder.

Hilsen en som er kjempefornøyd med kjøreegenskapene på Heljan di3 med Hobbytrade hjul og en Lenz dekoder fra steinalderen.  Denne dekoderer har ikke lastregulering, så hvis du ikke får Lenz til å fungere noe særlig, hadde det vært interessant om du testet uten Back-EMF for å se om det er motortypekonfigurasjonen som er problemet.  Håper du rapporterer tilbake når du har funet ut av det.
http://tonystrains.com/dcc-motor-control-with-back-emf-and-p-i-d/


Edited by programmeringssporet - 15 november 2016 at 19:03
Back to Top
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2016 at 22:06
Jeg vet at det kan bli problem hvis strømopptaket er dårlig. Men jeg har renset hjul og strømopptak, satt loket på sporet, begynt å kjøre og så har loket ikke respondert på meldingene.

Tror ikke jeg skal ha problem med kablingen.
Har dratt 2,5 mm2 rundt hele anlegget. På store deler, men ikke helt ferdig, er det loddet på 0,14 mm2 på alle skinner, som er tilkoblet 2,5 bussen via rekkeklemmer.

Men det å lage en liten testbane med korte ledninger er jo en god ide.
Skal prøve å få gjort det i løpet av nærmeste framtid.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.