MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bruke VGA-kabler mellom kontrollpanel og anlegg?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bruke VGA-kabler mellom kontrollpanel og anlegg?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bruke VGA-kabler mellom kontrollpanel og anlegg?
    Posted: 10 november 2016 at 14:07
Kan jeg bruke standard VGA-kabler (1,8m lange, 15-pin D-sub) mellom et lokalt kontrollpanel og stasjonen det betjener, eller er det å be om problemer? Kablene skal overføre kjørestrøm (DCC) samt strøm til vekselmotorer, lys o.l. (AC) innenfor stasjonsområdet, og jeg er usikker på om ledningstverrsnitt og motstand er innenfor det akseptable når det gjelder spenningsfall, kortslutningsvern osv. 

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TrondH View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 august 2016
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TrondH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2016 at 16:16
Trenger mer informasjon for å kunne si noe eksakt.
Hvor stor strøm i hver leder?  Faktisk tversnitt på kabelen?

Etter raskt søk på nettet ser det ut til at det vanligste tversnittet på en VGA kabel er 28 AWG, som visstnok er 0,081 mm2.

Du får da en motstand i en leder på:
R= rho*l/A
R = 0,0175 * 1,8 * 0,081
R = 0,39 Ohm


Vekselmotorer går ikke hele tiden, lysdioder trekker ikke så veldig mye.  Men DCC driftspenning kan bli et problem.
La oss si at du har en 3 ampere booster og har tenkt å kjøre alt gjennom to lederne i denne kabelen:

Du vil du ha et spenningsfall på:
Gang motstanden med to for fram og tilbake = 0,78 Ohm
U = I*R
U = 3 A * 0,78 Ohm
U = 2,34 Volt

Nå har du bare 9,66V igjen fram til skinnene.  Kanskje litt lite?

Og dette vil utvikle en effekt på:
P = U*I
P = 2,34 V * 3 A
P = 7 Watt

Noe som nok vil gi en ikke helt ubetydelig økning i temperatur på de lederene.  Nøyaktig hvor mye er litt vanskelig å regne ut.  Vi må da vite hvor godt isolasjonen på kabelen leder bort varme, og hvordan kabelen ellers er forlagt.

Den VGA kabelen jeg har foran meg her står det tåler 80 grader.  Så med den hadde det nok gått, men...


Er strømmen begrenset til en halv ampere derimot blir det mye mer akseptabelt:

Spenningsfall på 0,39 V.
Effekttap på 0,2 W.


Husk på at hvis du parallellkopler et par av lederene der du forventer stor strøm så kan du halvere motstanden igjen.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2016 at 16:37
Jeg lurte også på det om man ikke kan bruke flere ledere parallelt til DCC-strømmen, eller om det kan bli problemer med det høyfrekvente signalet å dele den opp slik? 
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2016 at 17:00
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg lurte også på det om man ikke kan bruke flere ledere parallelt til DCC-strømmen, eller om det kan bli problemer med det høyfrekvente signalet å dele den opp slik? 
DCC er ikke SÅ høyfrekvent, så akkurat det blir ikke noe problem. Signalene til en PC-skjerm inneholder mye høyere frekvenser enn de "nyttige" frekvensene ved DCC.


Edited by TorsteinS - 10 november 2016 at 22:46
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2016 at 17:47
Takk for informative og interessante tilbakemeldinger. Tverrsnitt på kabelen aner jeg ikke, det var derfor jeg skrev "standard" VGA-kabel. Har tilgang til mange slike på jobben, de følger med alle nye PC-skjermer som jeg kjøper inn, men siden vi stort sett bare bruker DVI-kabelen (som også følger med) blir VGA-kablene bare lagt til side. Da tenkte jeg at de kanskje kunne brukes til noe fornuftig her hjemme.

Min Prodigy Advance leverer inntil 3,5A, men kjørestrøm gjennom de aktuelle kablene er kun til den ene stasjonen, hvor maks 2-3 lok vil kjøre samtidig (inntil 2 toglok og 1 skiftelok). Regnes det ikke ca 0,5A pr lok..? Vekselmotorer er Peco PL-10W, lys- og signalbruk er ikke helt kartlagt ennå.

Idag har jeg 5 ganske tykke og uhåndterlige kabler (hver med 8 ledere) fra kontrollpanelet og ut til de 3 seksjonene stasjonen består av. Tilsammen blir det 40 enkeltledere som alle er skrudd til hver sin kontakt i koblingslist (sukkerbit), og jeg hadde håpet at jeg kunne erstatte dette med en enklere løsning for montering/demontering av stasjonen. Ved bruk av VGA-kabel vil det antakelig bli mulig å spre belastningen over flere ledere, hvis dette ikke byr på problemer som Ses nevner.

Jeg tok med meg en av kablene hjem i dag, og den er merket 80 grader Celsius og 30V blant mye annet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2016 at 17:52
Ser at TorsteinS svarte på ett av spørsmålene som kom opp mens jeg skrev innlegget mitt, takk for det!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2016 at 20:18
Det virker sikkert ok, men jeg ville ikke gjort det :

1. Hvor blir det av DCC bussen som skal følge sporene, og som bør være spunnet (Twisted)?
2. Alltid legge andre kabler i 90 graders vinkel i forhold til DCC signalet - spesielt viktig ved spolemotorer.

Du introduserer ekstra lengde på DCC bussen.  Hvorfor trenger du i det hele tatt å ta med deg DCC signalet til kontrollpanelet ? 

SES nevnte i et annet innlegg her, problemer med at rensevognen forstyrret DCC signalet, dette mistenker jeg skyldes indukstans i DCC bussen.  (ble det funnet en løsning på det?)

Man kan godt hevde at DCC bussen har lav frekvens i forhold til mye annet, men det er firkantpulser som derfor får meget rask stigningstid på signalet, og elektronikken i dekoderne er ekstremt simpel, og utsatt for elektrisk støy (her hevder mange at Lenz dekodere er et eksempel på en dekoder som er programmert litt uheldig, som gjør  at den ofte tolker støy, som start på meldinger, og derfor vil hele meldingen bli feil, og derfor ignorert)  i forhold til mye annen høyfrekvenssignalering.

Så min anbefaling er å ikke legge DCC busen parallellt med andre signaler som kan forstyrre.  Ekstremt vanskelig å feilsøke.  Du bør derfor ikke gjøre dette fordi du ikke vet om det blir et problem.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2016 at 22:58
Du skriver at DCC-bussen bør være twisted? Det gjøres ikke på Fremo-moduler, så vidt jeg har lagt merke til. Er det noe Fremo ikke har skjønt? Det virker jo.
Svein S
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2016 at 01:25
MJ er en hobby hvor man stort sett kan gjøre hva man vil / kan gjøre ting som profesjonelle ikke ville akseptert.  (For noen år siden var jeg og feilsøkte et nettverk på en yacht i +100 millionersklassen.  Der hadde "profesjonelle" installatører festet nettverkskablene med en spiker rett gjennom kabelen.  Så det var ikke så rart at de hadde problemer med nettverket  -  Dette var forøvrig så lenge siden at Apple MAC var noen eksotiske maskiner som var forbeholdt de priviligerte)

Hensikten med å tvinne kablene er å redusere elektrisk støy slik at man får det motsatte av en antenne.
Dette er viktig etterhvert som kablene blir lange, men det er kun viktig hvis man har andree forstyrrende magnetfelter.  På en FREMO strekningsmodul er det vel sjelden andre strømforbrukere.  På en stasjonmodul med f.eks. elektriske sporvekslere er det nok viktigere.  En av de lure tingene FREMO har gjort er å ikke tillate 220 Volt inne i modulene, slik at denne støygeneratoren ikke er der.  Det er derfor kanskje ikke så viktig å tvinne DCC kablene på en FREMO modul, som har lite annen strøm i forhold til et typisk stasjonært anlegg ?

Hvor lange booster-seksjoner er det vanlig å bruke på FREMO treff ? Er dette noe man har praktiske problemer med ? eller er dette bare teoretiske problemstillinger ?

Jeg har testet ganske mye på dette - fordi jegfor noen år siden laget en modul på hjemmeanlegget hvor den ene skinnestrengen er koblet til et felles "jordpunkt", mens den andre går til et kretskort med 24 spordetektorer.  Det er to punkter på dette anlegget hvor 20-30 prosent av lokomotivene nesten stopper opp - Dette tror jeg kommer av all kombinasjonen av dårlig/ureglementert kabling.  Hvis jeg hadde tenkt på dette da jeg kablet modulen, hadde det ikke vært noe ekstrarbeid å kable riktig.  Nå er det en ganske stor jobb, å trekke nye kabler, og sette opp nye sporsensorer, innemellom landskap og andre hindringer.

Dette er også en problemstilling som nok er viktigere ved automatisk styring - hvis en hastighetsendring blir registrert av dekoder 0.5 - 1 sekund for sent, er det sjeldent noe problem ved manuell styring - ved automatikk toget bli stående på et ikke forventet sted.

Så min anbefaling er å gjøre det riktig første gangen - istedenfor å fikse det hvis det blir et problem senere.


Edited by programmeringssporet - 11 november 2016 at 01:30
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2016 at 07:34
Interessant. Jeg har også liggende en mengde gammel datakabel med 13-pars twisted pair. Da antar jeg at det som skal være vridd må ha et forhold til hverandre. Hva vrir man i forhold til hva?
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2016 at 10:35
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Det virker sikkert ok, men jeg ville ikke gjort det :

1. Hvor blir det av DCC bussen som skal følge sporene, og som bør være spunnet (Twisted)?
2. Alltid legge andre kabler i 90 graders vinkel i forhold til DCC signalet - spesielt viktig ved spolemotorer.

Du introduserer ekstra lengde på DCC bussen.  Hvorfor trenger du i det hele tatt å ta med deg DCC signalet til kontrollpanelet ? 

(...)

Så min anbefaling er å ikke legge DCC busen parallellt med andre signaler som kan forstyrre.  Ekstremt vanskelig å feilsøke.  Du bør derfor ikke gjøre dette fordi du ikke vet om det blir et problem.

Takker for innspill, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke det. DCC-bussen starter ved kontrollpanelet, siden denne stasjonen opprinnelig var et separat lite anlegg som senere har blitt utvidet. Det er ikke strukket noen langsgående DCC-buss under stasjonen, men fra kontrollpanelet (som er plassert omtrent midt på stasjonen) er det strukket et lite stjernenett ut til de tre seksjonene. Det er dette strekket jeg vurderer å skifte ut med VGA-kablene, for å gjøre montering og demontering av anlegget enklere. Det er altså ikke snakk om å introdusere ekstra lengde på bussen her, men å få til en bedre løsning på kabelføringen mellom panel og anlegg enn den jeg har i dag. 

Jeg kan ev. skille ut DCC-bussen og bruke egne kabler for den, hva slags kabel anbefaler du at jeg bruker til dette? VGA-kablene kan da brukes kun til veksler og annet tilbehør, men det er ikke aktuelt å rive ut og legge om igjen den faste kablingen under anlegget.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2016 at 13:47
"Twisted pair" = "tvunnet parkabel" på norsk (eller bare "tvunnet par" når det går frem av konteksten at det er snakk om kabel), ikke "vridd" eller "spunnet".

Konseptet er kort beskrevet på den norske Wikipedia-siden, og mer inngående på den engelske:

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2016 at 14:03
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hensikten med å tvinne kablene er å redusere elektrisk støy slik at man får det motsatte av en antenne.
Dette er viktig etterhvert som kablene blir lange, men det er kun viktig hvis man har andre forstyrrende magnetfelter.  [...]
Det kan også være viktig dersom det er andre signaler eller kretser som er følsomme for støy; tvinningen reduserer også støyen ut fra kabelen. Strøm og spenningssving er ikke helt ubetydelig ved DCC, frekvensene tatt i betraktning. På den annen side er DCC-signalet koblet til skinnene, og de er (forhåpentligvis Cool) ikke tvunnet. Derfor regner jeg med at det er noe filtrering på utgangen av DCC-sentralene, slik at de oppfyller kravene til CE-merking.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2016 at 16:15
"Tvunnet par" er det samme prinsippet som innen tradisjonell telefoni kalles "revolvering". Revolveringen utføres med forskjellig stigning på hvert par (eller firer for alminnelig telefoni) for ytterligere å minske påvirkningen mellom parene. 
I den engelske Wikipediaartikkelen er det vist både revolvering med gammeldags blanktrådkurs og med kabel. På bildet av "Unshielded twisted pair cable with different twist rates" sees tydelig at de enkelte parene har forskjellig stigning.
 
Litt off-topic:
For de som går så langt å bygge telefonlinjer med blanktrådkurser langs sporet på sin modelljernbane er også dette noe å tenke på. Blanktrådlinjer i Norge ble bygget opp som "firere" med to og to par sammen, hvor de to trådene i hvert par stod diagonalt i fireren. Fra den ene stolpen til neste ble alle trådene flyttet én isolatorposisjon, slik at hele fireren i løpet av 4 stolpestrekk hadde gjort én omdreining. Langs Krøderbanen er det fortsatt slik telefonlinje i bruk.
Hvis det bare var én enkelt linje (to tråder) ble trådene hengt opp i samme posisjoner som for en revolvert firer, slik at man slapp å gjøre om alt hvis man skulle sette opp en linje til.
Hvis det var flere linjer enn to ble disse også satt opp som firere, men da hoppet man over revolveringene på enkelte stolpestrekk for de neste firerne etter et bestemt system, slik at man oppnådde det samme som for "twisted pair cable with different twist rates".
Det som er vist på bildet "Wire transposition on top of pole" er en annen form for revolvering (kalt "flattransponering) som meg bekjent har vært lite brukt i Norge, men vanlig i en del andre land. Ved den metoden henges tråden opp som enkeltpar (ikke firere), og de skifter posisjon på stolpene som vist på tegningen. De enkelte parene skifter posisjon på forskjellige stolper etter et bestemt system for å oppnå det samme som revolvering med forskjellig stigning..
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 10:10
Får feilmelding når jeg poster lange meldinger
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 10:13
Feil igjen
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 10:13
1: Coax fra gammel laptop strømforsyning
2: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/rc-tilbehor/kabler/myk-silikonkabel-2-5-mm--p67316
3 Biltema 84-542

ved 2 og 3 kan du tvinne selv 6 - 12 ganger pr. meter.

Bruk bananplugger som Fremo - slik at det er lett å bytte kabeltype om nødvendig.

En kabel fra kontrollpanel, til første modul, deretter vanlig FREMO sammenkobling av modulene.

Når det gjelder å tvinne skinnene - har jeg ikke prøvd det, men dette er vel også en av årsakene til at man bør lage en tvunnet buss, og forsyne skinnestrengene fra denne med korte mellomrum.  Da vil det meste av effektiv kabellengde  gå i tvunnet kabel.

Beklager kort svar - men etter at jeg  har skrevet et langt et par ganger, og bare fått feilmeldinger fra forumet, ble det kort nå


Edited by programmeringssporet - 14 november 2016 at 10:25
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 11:54
Jeg tror det er viktig å skille mellom de forskjellige formålene som kablingen skal brukes til:
  1. DCC kjørestrøm til lok, altså til skinnene.
  2. Kontrollerbuss, f.eks. Loconet/Xpressbus/... for tilkopling av kjørekontroller og annet utstyr
  3. Styring av veksler, lamper, signaller osv.

De to første har egentlig ikke noe I et kontrollpanel å gjøre, I alle fall ikke I en felles kabling. Ved bruk av digitalstyring bør DCC "bussen" kun ligge i anlegget/stasjonen/modulene, men selvsagt føres fram fra booster/digitalstyring. Eventuelle detektorer osv. bør også ligge nær skinnene, og bare logikksignalene, eventuelt releutgangene føres tilbake til kontrollpanelet.

Kontrollbussen bør alltid holdes separat. Om den skal føres til kontrollpanelet bør den gå i egen kabel på same måte som ellers i anlegget.
 
Styring av veksler, lamper, signaler kan selvsagt enkelt koples til kontrollpanelet med nær sagt hvilken som helst type kabel. Selv har jeg med godt resultat brukt forskjellige typer datakabler, da helst "gamle" modemkabler med 25 ledere og 25-pins D-sub kontakter. Til slike svakstrømsformål er heller ikke lengden kritisk.
 
Hilsen Halvor
 
 
 


Edited by halvors - 14 november 2016 at 11:57
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 15:43
Bare for å klarlegge litt: Digitalstyringen er altså ikke innebygd i kontrollpanelet, men begge deler er plassert på en uttrekkbar hylle under anlegget/stasjonen, og har derfor felles kabling over til anlegget. I etterpåklokskapens navn innser jeg at det er en ikke-optimal løsning, men det ble nå engang lagt opp slik og har fungert feilfritt. Her er et bilde som viser hvordan det ser ut:



De tre blå/brune lampettledningene til høyre for digitalstyringen er (fra topp til bunn) AC tilbehør (fra Märklintrafo plassert under styreenheten til svingskiva), DCC kjørestrøm (som også går ut til venstre for mating av svingskiva) og DCC programmeringsutgang. Av de tynne ledningene er rød/grønn AC til vekselmotorer, gul/grønn er felles AC retur, hvit er DCC kjørestrøm og blå/brun er DCC via vippebrytere på kontrollpanelet som går til et kombinert sidespor/programmeringsspor.

Det er de fem tykke kablene opp til høyre som går til de tre stasjonsseksjonene, og som jeg ønsker å bytte ut. Alle nye anleggsseksjoner vil få en separat og gjennomgående DCC-buss koblet direkte til digitalstyringen og helt ny kabling, så det er ikke relevant her.

Det er en relativt enkel sak å skille ut DCC i en egen kabel fra denne hylla, inkludert de separate kablene til programmeringssporet. Tilsvarende kan jeg kable om matepunktene på anlegget og føre de til en separat DCC-buss som er plassert f.eks i bakkant av seksjonene, litt unna resten av kablingen. Unntakene her blir matepunktene for alle skinnekryssene, som nødvendigvis må gå via bryterne som er plassert direkte på vekselmotorene for at polariteten skal stemme.

Mellom svingskiva og styreenheten går det forøvrig kun det som virker som en vanlig TP datakabel, og denne forsyner svingskiva med både DCC og strøm til motoren. Betyr det at jeg kan bruke f.eks CAT5-kabel for DCC ut til seksjonene så lenge det bare er snakk om maks 1,5 meter..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.