MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av Liliput's Tigerli / NSB type 43?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av Liliput's Tigerli / NSB type 43?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av Liliput's Tigerli / NSB type 43?
    Posted: 06 november 2016 at 14:41
Jeg fikk tak i et eks av denne modellen på Hamar-messa i går. Den ser ut til å være tilnærmet urørt i esken sin, og gikk veldig jevnt og fint både under prøvekjøring på messa og her hjemme etterpå, men den er jo analog da.

Har lyst til få montert dekoder i den, og ønsker forslag til passende dekoder. Har aldri montert dekoder i lok som ikke allerede er DCC-forberedt med dekoderplugg, så her trenger jeg kyndig hjelp fra de som allerede har digitalisert en slik modell, gjerne trinn-for-trinn veiledning med bilder!Embarrassed
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2016 at 03:43
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2016 at 10:29
Takk for link til bilder og beskrivelser! Har sittet og studert disse en liten stund nå, men kommer til å hente fram tråden din igjen når jeg åpner opp mitt eget lok og får tatt det i nærmere øyesyn.

Jeg vil prøve å få til lysstyring på loket mitt, så jeg får sjekke hvordan ramma ser ut. Lyd er ikke så viktig for meg, men hadde jo vært litt artig da. De små firkanthøyttalerne tar jo nesten ikke plass i det hele tatt, men man bør kanskje være litt bevisst på hvor man plasserer de? Forslag til lyddekoder med korrekt lyd?

Jeg syns for øvrig at loket kjennes ganske tungt ut til å være såpass lite, så kanskje det ikke er nødvendig med ytterligere nedvekting?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2016 at 12:30
Hei,

Hele lokomotivet, bortsett fra øverste del av førerhuset er fyllt med vekter fra fabrikk.  Det gir god vekt, men også utfordring med å plassere dekoder. En mulighet jeg tenker på er å bygge et større norsk modernisert førerhus.  Da kan f.eks kullkassen bak inneholde dekoder og høytaler.  Jeg planlegger med en ESU Loksound Micro med 6 pins plugg.


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.