MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lys til eldre Roco el16-Bytte kretskort
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys til eldre Roco el16-Bytte kretskort

 Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys til eldre Roco el16-Bytte kretskort
    Posted: 28 oktober 2016 at 17:03
Jeg har en eldre digitalisert El 16 fra Roco. Den har gammelt printkort med glødepærer, dekoderen (Zimo) er loddet inn.

Pærene er gåene, og jeg trenger nye. Finnes det fortsatt slike å få tak i? Dette er den enkleste løsningen.

Det må nemlig nevnes at loket ikke går spesielt pent, noe som kan skyldes "feil" dekoder til feil lok. Da er jeg innom tanken på å bytte printkort med lysdioder istedet, i en slags lyseblå overtro på at gangegenskaper kan bedres noe.

Har dere andre erfaringer med Zimodekoder/Roco? Lurer på om annen dekoder vil være løsning - isåfall er det greiest å bytte hele kretskortet.

Edited by Lars Gjertsen - 03 november 2016 at 20:33
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2016 at 18:03
Hei,

Jeg har ikke erfaring med EL16, men jeg har mye erfaring med ROCO BR215/BR218, (Tysk BoBo diesel).   Dette er vel omtrent samme mekaniske konstruksjon ?

Det har vært en enorm utvikling av kjøreegenskaper de siste tyve årene.  Mine eldste lok har fabrikkmonterte Lenz dekodere,  Senere monterte Roco inn "Egne" dekodere oem'et fra Esu (Basic).  Det nyeste jeg har, har fabrikkmontert Zimo lyddekoder.  Esu Basic kjører ok, Zimo'en kjører kanskje enda bedre.

På lageret hos meg står det EL16, alt fra Eldre modeller uten DCC plugg til den nyeste med fabrikkmontert lyddekoder, men jeg har ikke noe erfaring med kjøreegenskapene.  Derimot er det interessant det du nevner om å bytte printkort på de Eldre.  Er det bare å ta et nytt printkort, og montere rett inn i de gamle ? Hva koster printkortet eventuelt ?

(jeg kunne selvfølgelig åpne loket selv - istedenfor å spørre, men det har jeg ikke gjort)
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2016 at 18:22
Har loddet inn dekoder på en EL16 og to RC5/6 (samme understell) med Zimo MX630. Disse går meget pent. Men de måtte kjøres litt før de begynte å gå pent. Og en liten rens av hjul/strømopptak er sikkert lurt. Vil være svært overrasket om ikke pærer er hyllevare hos forhandlere. Ellers får du det selvsagt rett fra Roco, men de tar en del i administrasjon/frakt, så antagelig bedre å høre med lokale forhandlere først. 
Back to Top
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2016 at 21:40
Kjøpte pærer hos NMJ for et par-tre år siden.

Har to lok fra første serie fra Roco med Lenz-dekoder.
De går fint!



Edited by Toko - 28 oktober 2016 at 21:42
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2016 at 21:54
Lyspærene må da kunne byttes med en LED og motstand? Bare en tanke.....
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2016 at 22:33
Det er også en mulighet. Legg i så fall formotstandene på funksjonsutgangene for lys (gul/hvit) ganske nær dekoderen. Området rundt pærene bør være ryddig og rent, for det er veldig trangt der hvor boksen med lysledere (i taket på kåpa) kommer ned mot printet/pærene.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2016 at 22:35
Bruker zimo dekodere på alle mine Roco lok uten problem. Men: strømopptaket må være bra.

mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2016 at 16:58
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hei,

Jeg har ikke erfaring med EL16, men jeg har mye erfaring med ROCO BR215/BR218, (Tysk BoBo diesel).   Dette er vel omtrent samme mekaniske konstruksjon ?
Ja, prinsipielt. Midstilt motor med kardangoverføring ti begge boggier. Printplate med elektronikk over motor.

Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:


På lageret hos meg står det EL16, alt fra Eldre modeller uten DCC plugg til den nyeste med fabrikkmontert lyddekoder, men jeg har ikke noe erfaring med kjøreegenskapene.  Derimot er det interessant det du nevner om å bytte printkort på de Eldre.  Er det bare å ta et nytt printkort, og montere rett inn i de gamle ? Hva koster printkortet eventuelt ?


Jeg bytter printkortet i 3 eldre Rc/el16 av uike årganger. Dels fordi jeg håpte lysstyrken frontlys skulle bedre seg fordi lysene montert i printkortene er sterkere (litt, men ikke veldig forbedring) og at jeg ønsket 8-pins plugg for å kunne bytte ut dekodere uten besvær.
Mye har endret seg på Roco Rc/el16  i løpet av årene, men ikke skruefestene til printplaten i selve rammen. Nye printkort passer fint, men på de eldre modellene er strømforsyning fra plate til motor endret. Her må man vri kontaktblikket fra platen til motor 90 grader.

Takk for synspunkter vedr Zimodekoder. Akkurat denne 16-modellen jeg holder på med ville nok ha got av nytt prinkort med moderne lamper, samt nye lysledere. Forrige eier har forsøkt feste lyslederne med plastlim, noe som slett ikke var noen god idé - limet mattet ned lyslederne...
Back to Top
tso View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tso Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2016 at 20:49
Har god erfaring med å bytte til printkort fra Arnold Hübsch i Wien.
Kortet er egentlig til ÖBB 1043 (Rc2) så det passer perfekt inn i El16.
Separat styrte LED for hvit og rød. Plass til kondensatorer.
Dekoderkontakten er PluX22.

Han selger også Zimo dekoder med Rc lyd.
http://amw.huebsch.at/

Trond S.
Back to Top
lolke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 november 2004
Location: United States
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lolke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2016 at 00:25
Hei,

Jeg er god erfaring met printkort fra Hübsch også.



Med vennlig hilsen,
Lolke
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2016 at 08:21
Intressant. Jeg ser at det er 4 alternativer for printkortene. Den siste skiller seg ut ved å ha lyddekodermodul, og er da også den klart dyreste. I øvrighet skiller de seg ut ved å ha en betegnelse MX 630, MX 623 eller ingen MX i det hele tatt. Jeg antar at kort uten MX-betegnelse er uten digitalsnitt, og at de to andre er ulike grensesnitt - er det riktig? Hva er forskjell på623 og 630?

Ingen av kortene kommer med kontaktblikk til motor - hvordan løses da kontakt til motor best?

Takker for oppklaring. 


Edited by Lars Gjertsen - 31 oktober 2016 at 08:26
Back to Top
tso View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tso Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2016 at 18:07
MX er de forskjellige dekoderne fra Zimo. Den dyreste er med lyd og høytaler.
Dekoderen sitter ikke innebygd i kortet.
Grensesnittet for alle er PluX22.

Du kan fint kjøpe det billigste kortet og komplettere med dekoder av annet fabrikat.
Bare vær oppmerksom på at den settes på undersiden i ene enden for ikke å bygge for mye.
Er derfor begrensninger på fysisk størrelse.

Det følger med kontaktblikk som må loddes på.
Grunnen til det er forsendelseskostnad. Billigere med flatpakket

Forøvrig veldig fine og beskrivende bilder fra Lolke.

Trond S.

Edited by tso - 31 oktober 2016 at 18:09
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2016 at 11:33
Takk for info! Jeg har nå bestilt et kretskort fra Arnold Hübsch. Dette kortet skal også kunne gjøre det mulig med mer korrekt lyssetting i tillegg til å lyse langt bedre enn hva glødepærene gjør. Jeg mistenker at glødepærene har røket som følge av at spenning på digitalanlegg er høyere enn analog spenning, og at dette sannsynligvis vil skje igjen.

Arnold Hübsch er en hyggelig fyr. Webshoppen hans ville ha 13 EUR i forsendelse, og 2,5 EUR i adm.gebyr. Dette returnerte han prompte via PayPal; han skulle ikke ha mer enn 4,50 i frakt.

Trond S.: Hvilken dekoder brukte du? Jeg kan vel like godt bruke samme som du bruker, da vet jeg jo at den vil passe inni. (Det er trange forhold i Rc/El16 fra Roco)

Roco Spare Parts-program sørget for at jeg fikk tak i nye lysledere også. Originalt sitter disse ikke særlig bra, og løsner veldig lett. De blir nok festet med tape, ettersom lim ødelegger og matter ned klarplast. Rocos webside for reservedeler fungerer veldig bra.



Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2016 at 18:54
"mer korrekt lyssetting".

Dette er spennende.  Jeg ømsker meg uavhengig styring på Øvre og nedre lys.  Er dette mulig, eller må man gjøre flere ombygginger av lyslederene ?  Skal det også være halvlys/hellys i øvre på EL16 ?.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2016 at 19:36


Følgende står å lese om kretskortet:

  • white red individually controlled
  • white for shunter operation
  • neutral warm white LEDs
  • red for pushing operation at the end of a train
  • current source for brightness stabilization
  • high and low beam (fro Austrian models)
  • soldering pads for cab light
  • soldering pads for decoupler
  • light sheds
  •  current limitation
  • voltage limitation for buffer capacitor 16V
  • speaker soldering pads close to the resonator weight
  • supports PluX12, PluX16 and PluX22 (only short variants!!!)
  • analog support via decoder or dummy board
  • light sheds
Tok en titt på lyslederne, og du har rett i at å kun få nedre hvite lys UTEN tent topplanterne kan bli komplisert. Riktignok er lysleder til topplanterne separat fra lysleder til nedre, men disse møtes ved samme lyskilde. 

Fra samme kilde går lysleder til rødt lys i motsatt ende. Kilden er hvit, men rødfarve på lyslederen sørger for rødt lys ut.

På bildet til lolke ser det ut som om det er to lysdioder - en i hver retning - der det originalt er bare én lyskilde som sprer til begge ender. Hvis det er riktig - og farven på kilden kan endres mellom rødt og gulhvitt - er det mulig å få til noe. Da må man kun akseptere at dersom man vil kjøre UTEN topplanterne, vil de hvite markeringslysene være de øvre, og ikke de nedre. Dersom man da vil tenne topplaternen, vil man også se at de to hvite markeringslysene nede "bytter plass" fra øvre til nedre.

Rødt brukes bare når loket går som løslok eller som bakre skyvelok i Norge. Rødt lys skal bare  anvendes sist i tog i Norge, som sluttsignal.
Under skifting er vanligvis hvite nedre lys tent i begge ender.

Det er en litt kreativ løsning - hvis det da er 2 lysdioder per punkt - , men langt enklere enn å bygge om lyslederne. Det er ellers ganske trangt inni Rocos el16/Rc, så ombygginger er ikke uten videre enkle.


Edited by Lars Gjertsen - 03 november 2016 at 19:39
Back to Top
tso View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 juni 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tso Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2016 at 20:20
Hei

I El16 har jeg brukt MX648 med lyd levert fra Hubsch.
I min Rc5 står det en MX631. Denne fikk jeg fra Togbutikken.

Ut fra det er vel max størrelse gitt.

Ligger noen bilder på facebook gruppa Modelljernbane byggeprosjekter.

Trond S.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.