MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dekodere for bruk v/Fremo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dekodere for bruk v/Fremo

 Post Reply Post Reply
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dekodere for bruk v/Fremo
    Posted: 09 november 2005 at 11:43

Heisann.

Bare lurer på hvilken dekodere som lønner seg å bruke ved Fremo kjøring? Er det spesielle Dekodere fra enkelte leverandører eller kan allt innen DCC brukes?

 

Mvh

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2005 at 12:10

Hei Ørjan,

I prinsippet så skal alle DCC-kompatible dekodere kunne brukes. Men vi har vel gjort oss noen erfaringer, og kommet fram til at på grunn av størrelsen på anleggene (lange ledninger osv.) og det at det vil være forskjellige boostere på forskjellige deler av anleggene, så er det noen dekodere som fungerer bedre enn andre.

Favorittene så langt er vel Zimo MX61 og MX63. I det hele tatt har Zimo sine dekodere vist seg å være driftssikre og ha få problemer.

På den andre siden har vi (FREMO i det store og hele) hatt mer problemer med dekodere fra Lenz og Digitrax. Igjen skyldes dette de litt spesielle forholdene på et FREMO-anlegg, og kompatibilitet med sentralene som ofte brukes (Intellibox og Digitrax Chief).

Hilsen Halvor

 

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2005 at 13:14

Takk skal du ha Halvor.

Har begynt å kikke rundt på rullende matriell og hva eg skal ha inne i de. Man må begynne å planlegge tidlig har eg funnet ut. Har bestemt meg for å gå for FREMO, men klarer ikke å bestemme meg for hva eg vil ha rullende på dette...

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2005 at 17:23
Originally posted by halvors halvors wrote:

På den andre siden har vi (FREMO i det store og hele) hatt mer problemer med dekodere fra Lenz og Digitrax. Igjen skyldes dette de litt spesielle forholdene på et FREMO-anlegg, og kompatibilitet med sentralene som ofte brukes (Intellibox og Digitrax Chief).

Hilsen Halvor

Høres ikke mye gøy ut om ikke Digitrax decodere er kompatible med Digitrax sentraler engang nei  

Fra spøk til (H)alvor så har vel problemet bl.a. vært å programmere Digitraxdecodere fra Intelliboxen regner jeg med? mener å huske det har vært skrevet litt om det tidligere

Eirik

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2005 at 23:23

Fra spøk til (H)alvor så har vel problemet bl.a. vært å programmere Digitraxdecodere fra Intelliboxen regner jeg med? mener å huske det har vært skrevet litt om det tidligere

Eirik

Ja, det er forsåvidt riktig det Eirik. Men det har også vært problemer med dekodere (bl.a. fra Digitrax) som glemmer hvem de er, og som da forårsaker full stopp i driften på anlegget. Når man kjører etter klokke så er det ikke akkurat det man ønsker skal skje.

Noen av problemene vi opplever skyldes selvsagt utstyret som brukes på et FREMO-anlegg, eller kombinasjonene av utstyr. Blant annet så brukes (i Tyskland, og etterhvert her i Norge) boostere som er "hjemmebygget", såkalte "Spaxboostere". De fungerer dårlig sammen med Lenz dekodere på grunn av at disse dekoderne er følsomme for krappe stigetider på digitalsignalene. Andre dekodere er følsomme for lange stigetider på de samme signalene...

Derfor har man vel sett at de sikreste boosterne er Lenz LV101, men de er desverre gått ut av produksjon. Dessuten er de relativt dyre. På et middles FREMO-anlegg her i Norge bruker vi 4-5 boostere, og kunne gjerne hatt flere. Dette gjør selvsagt at forholdene er litt annerledes på et FREMOdulanlegg enn på et vanlig hjemmeanlegg.

Hilsen Halvor 

Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2009 at 18:08
Fant denne når jeg søkte på decodere.
Så jeg lurte på om denne decoderen her er grei å bruke på FREMO treff?
Eirik
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2009 at 20:43
Originally posted by eibro eibro wrote:

Fant denne når jeg søkte på decodere.Så jeg lurte på om denne decoderen her er grei å bruke på FREMO treff?


Den oppfyller ikke kravet i (den norske) normens punkt 4.7, som sier bl.a.: Lokomotiver må utstyres med en DCC-kompatibel dekoder med mulighet for “lange adresser". Dekoderen du peker til kan bare settes til "korte adresser", dvs. mellom 1 og 127.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2009 at 21:18
Takk for svar. Smile
Eirik
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.