MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vognkort
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vognkort

 Post Reply Post Reply
Author
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vognkort
    Posted: 16 oktober 2016 at 10:38
Er det noen som har link til malene for vognkort?
Mvh. Espen
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2016 at 11:38
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2016 at 12:07
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2016 at 12:42
Originally posted by jevistad jevistad wrote:




De kortene der er ikke særlig populære i det øvrige Europa. De er for små.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2016 at 19:49
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


De kortene der er ikke særlig populære i det øvrige Europa. De er for små.


Ikke de grønne modulene heller, de er for grønne.
Truls Slevigen
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2016 at 22:30
Det er nok mindre snakk om fagen på modulene enn størrelsen på kortene Wink
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2016 at 08:10
Skal man reise på treff i Norge og Tyskland bør man ta seg 5 min. ekstra og lage to sett med vognkort.
 
Det er riktig som Dag Cato sier at de små norske ikke er særlig populære i Tyskland, akkurat som de store ikke er særlig populære i Norge.
 
/Kai
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2016 at 17:42
Takk for linker og tips Smile
Mvh. Espen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2016 at 18:06
Problemet er når det blandes både små og store. Men sett isolert virker de små å være best. Hva er argumentet for de store?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2016 at 10:04
Originally posted by ses ses wrote:

Problemet er når det blandes både små og store. Men sett isolert virker de små å være best. Hva er argumentet for de store?

Jeg synes de store er enklere å bla i når du har en god bunke.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2016 at 13:05
Originally posted by ses ses wrote:

Problemet er når det blandes både små og store. Men sett isolert virker de små å være best. Hva er argumentet for de store?


De små er jo søte og hendige, i tillegg er det kanskje ikke så mye unødvendig info. Men når du begynner å få endel vogner i kortet begynner stabelen med små kort å bli litt ustødig og vanskelig å håndtere.
I tillegg har man jo det poenget at de store brukes utenfor landets grenser og som en av de som reiser både på innenlandske og utenlandske treff ser jeg rett og slett ikke poenget med å operere med annerledes kort her til lands. Hvorfor skal man behøve å lage to sett med kort?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2016 at 16:42
De er små, søte og hendige. Det er vel grunnen til at Fremo-US, Fremo-N og nå også Fremo Britisk OO bruker tilsvarende kortstørrelse som vi har innført. Hverken Fremo-US eller Fremo-N kjører spesielt korte tog, og de ser nå ikke ut til å ha problemer med stokking av kortstokken.

En gang i tiden var det en som fant ut at det var praktisk å lage et kort i A6 størrelse, dette var lenge før PC'n var allemanseie, og kortene ble laget for hånd.
Steinar
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2016 at 21:26
Jeg får meldingen "Link Expired Access denied!" når jeg trykker på linken til de små kortene, som jeg i siste liten kanskje behøver til vi møtes på torsdagSmile
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2016 at 22:33
Det ser ut som direktelinken ikke virker. Gå i stedet til fremo-net.eu og velg følgende i menyen:
 
-FREMO in Europa
  -Norwegen
    -Resources
 
og åpne Excel-arket derfra.
 
/Kai
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2016 at 10:30
Siden jeg er litt ny på dette feltet; hva skal jeg bruke når jeg bare skal lage rene fraktkort?
Mvh. Espen
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2016 at 12:38
For å lage fraktkort kan du bruke de gule sidene på fremo-net.eu.
 
Når det gjelder fraktkort på et treff, så er det den enkelt stasjons eller industrieier som skal ha med seg fraktkort for sine stasjoner. De som kun stiller med vogner skal normalt ikke ha med fraktkort.
 
/Kai
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2016 at 14:06
Originally posted by Kait Kait wrote:

For å lage fraktkort kan du bruke de gule sidene på fremo-net.eu. (...)

Mulig jeg har sett meg blind, men jeg er inne på fremo-net.eu nå og finner ikke noe slikt. Hvilke gule sider..? 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2016 at 14:17
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2016 at 14:36
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Originally posted by Kait Kait wrote:

For å lage fraktkort kan du bruke de gule sidene på fremo-net.eu. (...)

Mulig jeg har sett meg blind, men jeg er inne på fremo-net.eu nå og finner ikke noe slikt. Hvilke gule sider..? 


http://g-zi.de/FYP/Main.php

Ser ut til at man trenger et helt lite kurs for å benytte disse :-)

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2016 at 14:49
Oj, der var det mye kompliserte og spennende saker ja!Smile

Takk for linken, men dette er jo en helt annen side enn fremo-net.eu. Finnes det noen link fra fremo-net.eu, eller bør man bokmerke linken din ovenfor for direkte tilgang?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2016 at 15:39
Jeg fant den ved å gå inn i sidekartet til FREMO.
Men jeg ville nok ha bokmerket den for enkelthets skyld
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2016 at 15:47
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Jeg fant den ved å gå inn i sidekartet til FREMO.
Men jeg ville nok ha bokmerket den for enkelthets skyld

Ja, jeg har bokmerket den nå, men jeg gikk jo gjennom sidekartet på fremo-net.eu opp og ned og i mente uten å finne noe tidligere i dag, hvor fant du den linken?

Edit: Fant den nå, måtte bruke de tyske sidene. Den var rimelig godt gjemt ja...


Edited by Svein_H - 19 oktober 2016 at 15:52
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.